گلدانی چینی که بطور اتفاقی در جریان یک خانه تکانی کشف شد به قیمت 69 میلیون دلار در لندن فروخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، این گلدان رکورد اثری آسیایی در حراجی‌ها را شکست. هلن پورتر یکی از کارکنان «بین‌بریج»، حراجی در غرب لندن گفت: «این اثر رکورد جهانی آثار آسیایی در حراجی‌ها را شکست.»

وی افزود: «این اثر بخشی از حراجی هفته هنر آسیایی بود، خریداران بسیاری برای خرید این گلدان آمده بودند و خریداران چینی رقابت شدیدی با یکدیگر داشتند.»

قیمت نهایی این اثر با کسر 20 درصدی مالیات و عوارض اعلام شده است.

پورتر افزود: «رقابت برای خرید نیم ساعت طول کشید. ما دقیقا نمی‌دانیم خریدار کیست. فکر کنم نماینده خریدار در حراجی حضور داشت، اما خریدار حتما چینی بوده است.»

حراجی هفته هنر آسیایی نشانگر رقبات فزاینده میان خریداران چینی برای حفظ آثار کمیاب میراث فرهنگی این کشور است، هر اثری که با سلسله‌های حکومتی و سلطنتی این کشور رابطه داشته باشد در مرکز توجه است.

به گفته این حراجی این گلدان متعلق به دهه 1740 میلادی و دوران حکومت سلسله «چنگ» است و در کوره‌های کاخ سلطنتی ساخته و در قصر سلطنتی نگهداری شده است.

گلدان چینی

مشخص نیست این اثر که 16 اینچ ارتفاع دارد چگونه به لندن راه پیدا کرده است. گفته می‌شود این گلدان متعلق به خانواده‌ای انگلیسی بوده که در دهه 1930 به آن دست یافته.

روز پنجشنبه نیز مهر زمردین یک اژدها متعلق به دوران «چنگ» به قیمت دو میلیون و 700 هزار دلار در حراجی بونهمس به فروش رفت. این مهر به مساحت چهار سانتیمترمربع که انتظار می‌رفت بین یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون دلار به فروش برود را مجموعه‌داری چینی از پکن خرید.

ماه اکتبر نیز گلدانی متعلق به دوران سلسله «چنگ» در حراجی سوتبی به قیمت 32 میلیون و 400 هزار دلار فروخته شد. حراجی آثار هنری، جواهرات و ساعت‌های آسیایی نیز در حراجی سوتبی در هنگ کنگ 400 میلیون دلار سود برای این حراجی به همراه داشت.

رویترز / 11 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =