۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷

ایاد علاوی همچنان ناز می کند اما روند سیاسی عراق بدون وی هم به راه خود ادامه می دهد

نوری مالکی در جامه نخست وزیر مجدد عراق تلاش ها برای تشکیل دولت را آغاز کرد. ایاد علاوی رهبر لیست العراقیه اما هنوز تکلیف خود را نمی داند. علاوی در گفتگو با شبکه امریکایی سن ان ان دست به افشاگری می زند و از حمایت کاخ سفید از خود سخن می گوید. علاوی برای نخستین بار اعتراف کرد که تمام ایده‌ها و پیشنهادهای بررسی شده با گروه‌های سیاسی عراق از جمله تشکیل شورای عالی ملی سیاست‌های راهبردی و افزایش اختیارات آن را با آمریکایی‌ها در میان گذاشته و تضمین‌هایی را از آمریکایی‌ها درباره توافق‌های صورت گرفته کسب کرده بود.علاوی در واکنشی که بیانگر تلاش وی برای آغاز یک جنگ تبلیغاتی جدید علیه همپیمانی ملی شیعیان عراق است با اشاره به توافق‌های حاصله در نشست پنجشنبه پارلمان عراق ادعا کرد: این یک دیکتاتوری جدید در عراق است و این استبداد است که آنها به مردمی که دارای افکار مغایر و مختلفی هستند احترام نمی‌گذارند.رهبر فهرست العراقیه که تا کنون اخبار مختلفی درباره ارتباط او با مقامات آمریکایی و سعودی منتشر شده است به صراحت اعلام کرد که از سوی آمریکا حمایت می شود که این امر با اظهارات خود فهرست العراقیه که طرفهای عراقی را به ارتباط با نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای متهم می‌کردند در تناقض است.

همزمان با این سخنان علاوی در سی ان ان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در تحلیلی از اوضاع سیاسی در عراق نوشت: آمریکا در زمینه تشکیل دولت جدید عراق شکست سیاسی سختی را متحمل شد. با نهایی شدن توافق‌های صورت گرفته میان گروه‌های سیاسی عراق و تشکیل دولت پس از 8 ماه بن‌بست سیاسی، آمریکا شکست سختی در این روند متحمل شد بطوری که "ایاد علاوی " نامزد مورد تایید واشنگتن برای تصدی پست نخست‌وزیری در این مسیر ناکام ماند. هر چند که وی [بدلیل حمایتها و تبلیغهای آمریکا و عربستان] در انتخابات اخیر توانسته بود 91 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد، اما تلاش‌های شخص "باراک اوباما " رئیس‌جمهور، "جو بایدن " معاون وی و سناتور "جان مک کین " در راس یک هیئت از کنگره آمریکا نیز نتوانست کردها را متقاعد کند که از پست ریاست‌جمهوری عراق عقب‌نشینی کنند.

در ادامه این گزارش به حمایت آمریکا، عربستان، ترکیه، اردن و برخی دیگر از کشورهای عربی از علاوی برای به قدرت رسیدن در عراق و تصدی پست نخست‌وزیری یا ریاست‌جمهوری در این کشور اشاره و اعلام می‌شود که تمام این تلاش‌ها ناکام ماند.

همزمان با این تحولات، کمال ساعدی عضو اتحاد هم پیمانی ملی عراق با بیان اینکه‌ فهرست العراقیه‌ در توافقنامه‌ سران سیاسی عراق کارشکنی کرده‌، گفت: مالکی و مسعود بارزانی رئیس منطقه‌ کردستان عراق از امضاء توافقنامه‌ با ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه‌ انصراف داده‌اند. عدم پایبندی فهرست العراقیه‌ به‌ توافقنامه‌ قبل از آغاز جلسه‌ اول امروز پارلمان دلیل این تصمیم گیری است.

با وجود انکارهای ایاد علاوی ، جمال البطیخ، یکی از رهبران فهرست العراقیه بعد از نشست رهبران و اعضای این فهرست گفت: العراقیه تصمیم گرفته تا در دولت آینده عراق مشارکت کند. خروج اعضای فهرست العراقیه از نشست پارلمان ربطی به اختلافات نداشت. اعضای این فهرست در نشست خود تمام مسائل مربوط به این موضوع را حل و فصل کرده و با رهبران سیاسی تماس برقرار کردند.
گفته می‌شود تصمیم العراقیه برای بازگشت به پارلمان پس از رایزنی‌های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و مسعود بارزانی، رئیس منطقه‌ کردستان عراق با ایاد علاوی اتخاذ شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =