۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲

فارس: رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق طرح تشکیل "شورای ملی سیاست‌های راهبردی " را توطئه‌ای آمریکایی با هدف محدود کردن قدرت شیعیان و طرحی شکست خورده دانست که امکان اجرایی شدن ندارد.

سید "محمدصادق هاشمی " در گفت و گو با خبرنگار بین‌المللی فارس با اشاره به سفر یک هیئت آمریکایی به عراق گفت: مسئولان آمریکایی در سفرهایی که به عراق می‌کنند حامل طرح‌ها و پیشنهادهایی هستند که ملت ، مسئولان و مرجعیت دینی عراق نمی‌توانند آن را بپذیرند. طرحی که در دیدارهایی محرمانه از عراق ارائه می‌دهند طرح ‌هایی هستند که عراق را به سمت دیکتاتوری سوق می‌دهد که در همین راستا می توان به طرح آمریکا در خصوص تشکیل دولت آینده عراق اشاره کرد. این طرح به گونه‌ای طراحی شده است که حقوق قانونی شیعیان از آنان سلب و به دیگر گروه‌ها واگذار می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق درباره این طرح آمریکا گفت: "جوزف بایدن " طرحی را پیشنهاد کند که بر اساس آن شورای سیاسی راهبردی به ریاست ایاد علاوی یا یکی از اعضای فهرست العراقیه تشکیل شود و در قبال آن نوری المالکی سمت نخست وزیری دولت آینده را به عهده بگیرد. این طرح در سال 2005 مطرح شد و سفیران آمریکا در بغداد پیگیر اجرایی شدن آن شدند.

هاشمی افزود: این اندیشه مطرح شد که کردها و فهرست العراقیه از سهم خود در تشکیل دولت آینده بهره‌مند شدند. زیرا می‌دانستند که پست نخست وزیری از آن شیعیان است چرا که آنان اکثریت جامعه عراق را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: تشکیل شورای سیاسی راهبردی سبب می‌شود تا این قدرت از دست شیعیان خارج و به دیگر گروه‌های عراقی واگذار شود.
این کارشناس مسائل سیاسی عراق در ارتباط با امکان اجرایی شدن این طرح آمریکایی گفت: این طرح امکان اجرایی شدن ندارد زیرا شیعیان اکثریت را در جامعه عراق دارند و 60درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را از آن شیعیان است.

هاشمی با اشاره به حقوق اهل تسنن این کشور گفت: آنها می‌توانند با کردها و سایر گروه‌های عراقی رایزنی و در دولت آینده شرکت کنند. اما اینکه شیعیان از حقوق قانونی خود دست بردارند و دیگران از آن بهره‌مند شوند و نقش شیعیان مخدوش گردد این خط قرمزی است که شیعیان اجازه عبور از آن را به دیگر گروه‌ها نخواهند داد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق افزود: تفاوتی نمی کند چه کسی نخست وزیر باشد سخن در این است که حدود اختیارات نخست وزیر نباید تغییر کند. اگر شیعیان موافقت کنند که بخشی از اختیارات نخست وزیری به دیگر گروه‌ها واگذار شود. چنین دولتی نماینده اکثریت جامعه عراقی یعنی شیعیان نخواهد بود. در حقیقت این توطئه‌ای است که از سوی آمریکا برای محدود کردن اختیارات قانونی شیعیان طراحی شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107354

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =