اربیل این روزها تبدیل به پایتخت سیاسی عراق شده است

عراق در بی امنی و بی تکلیفی سیاسی می سوزد . سیاستمداران در اربیل عراق دور هم جمع شدند تا شاید بتوانند تکلیف دولت را پس از هشت ماه یکسره کنند. همزمان در نجف و کربلا بمب گذاری های پراکنده، جان ده ها نفر را گرفت و صدها زخمی بر جای گذاشت. بازار شایعات سیاسی هم که داغ داغ است. بیست و چهار ساعت پیش بسیاری از رسانه ها ادعا کردند که العراقیه به ریاست ایاد علاوی موافقت خود را با نخست وزیری نوری مالکی اعلام کرده است. در میان بهت جوامع سیاسی ، سخنگوی این فهرست پشت تریبون حاضر شد و تاکید کرد که این لیست موافقت خود را با نخست وزیری مالکی اعلام نکرده است . این مقام در این خصوص می گوید: برخی از افراد سعی دارند با انتشار این اخبار افکار عمومی را منحرف کنند. کاملا آشکار است چه کسی تشکیل دولت می‌دهد.

پیشتر روزنامه عراقی الصباح به نقل از منابع فهرست العراقیه اعلام کرده بود که این فهرست در نشست خود بر سر مشارکت در دولتی که مالکی نخست وزیر آن باشد و بدست گرفتن پست ریاست شورای ملی سیاست‌های عالی از سوی علاوی توافق نظر حاصل کردند. هم‌چنین قرار بود پست‌های ریاست پارلمان، معاونت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به اعضای این فهرست داده شود.

اربیل عراق این روزها تبدیل به پایتخت سیاسی این کشور شده و کردها هم نقش شاه کلید را بازی می کنند و هم نقش میانجی را. عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی در این نشست گفت:گفت‌وگوهای مقدماتی در بغداد انجام شده و زمینه موفقیت گفت‌وگوهای اربیل و نحوه دستیابی به مکانیسم‌ها و ابزار تضمین دولت مشارکت ملی مهیا شده است. تشکیل دولت و حمایت از مشاوره و پایبندی به قانون اساسی، تنها راه موفقیت دموکراسی در عراق است.
طارق هاشمی معاون رئیس جمهور عراق نیز در این نشست تاکید کرد: اکنون زمان عمل و نه زمان سخن است، زیرا کشور در بحران قرار دارد.
عادل عبدالمهدی، دیگر معاون رئیس جمهور نیز در این خصوص می گوید: عراق از مشکلاتی که میراث گذشته است و نیز مشکلات فعلی رنج می‌برد؛ مشکلاتی که از نظام سابق و امور منفی پس از تغییر به وجود آمده و این مسائل نیازمند دولتی قوی با مشارکت و اختیارات واقعی است که در آن هیچ گروهی به حاشیه رانده نشود تا بتوانیم راه‌حل‌های مفیدی ارائه دهیم.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست گروه‌های سیاسی عراق در اربیل، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورت شکست مذاکرات و عدم دستیابی به توافقی برای تشکیل دولت چه خواهید کرد، گفت: این یک طرح ملی است و موفق خواهد شد زیرا بر اساس تمایل در زمینه مصلحت عراق و منطقه‌ کردستان است و باید بر آن تمرکز کنیم. هر چند که ما از طرح‌های دیگر به ویژه طرح پادشاه عربستان تشکر می‌کنیم.
در اربیل تلاش ها برای همراهی سیاسی ادامه دارد و همزمان بر تعداد نیروهای سیاسی که به نوری مالکی می پیوندند هم اضافه می شود. ائتلاف وسط به طور رسمی حمایت خود از نامزدی نوری مالکی برای پست نخست وزیری را اعلام کرد. سعدون الدیلمی از سران این ائتلاف در این خصوص می گوید:‌ ائتلاف وسط حمایت رسمی خود از نامزدی مالکی را اعلام می‌کند و تشکیل دولت وحدت ملی امری ضروری است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =