در حالی که مالکی و علاوی می‌رفتند تا رسما هم‌پیمانی خود را اعلام کنند، انفجارهای خونین بغداد رخ می‌دهد.

انفجارهای خونین بغداد که از روز یک‌شنبه آغاز شد و روز سه‌شنبه با 20 انفجار پیاپی و پراکنده در سراسر بغداد و عمدتا در مناظق شیعه‌نشین امتداد یافت و دست کم 152 کشته و بیش از چهارصد زخمی به دنبال داشت، زنگ خطر بیدار شدن تروریسم را به رهبران عراقی یادآوری کرد. از نگاه بسیاری از جریان‌های شیعی عراق به خصوص حزب الدعوه اسلامی و تحلیلگران آن ارتباطی میان اعلام قهر سیاسی فهرست العراقیه از حرکت سیاسی عراق با دعوت پادشاه عربستان به برگزاری نشستی در ریاض برای حل اختلافات تشکیل دولت و رد جریان‌های عمده شیعه سیاسی و کردهای عراق با دعوت پادشاه و بسته شدن شبکه البغدادیه وجود دارد.

نزار حیدر، از روزنامه‌نگاران عراقی ساکن واشنگتن و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عراق در یادداشتی که در سایت دولت قانون وابسته به ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی منتشر شده، می‌نویسد: هنگامی که رهبران وهابی عربستانی تنها چند روز قبل از دعوت پادشاه عربستان برای حضور در ریاض علیه ملت عراق فتوا صادر می‌کنند و پس از آن وقتی رهبران کرد و شیعه دعوت پادشاه را رد می‌کنند، مقامات عربستانی خشمگین می‌شوند و خشمشان را هم پنهان نمی‌کنند، چگونه می‌توان منشا این علمیات تروریستی را در جایی غیر از عربستان دید؟

وی سپس به بسته شدن شبکه البغدادیه اشاره می‌کند و می‌نویسد: بسیار واضح است که شبکه البغدادیه توسط بعثی‌ها اداره می‌شود. این شبکه مورد حمایت مالی خانواده صدام حسین، دولت اردن و عربستان سعودی قرار دارد. وقتی تنها یک روز پس از حادثه کلیسای بانو نجات، دولت به دلیل دست دادشن چهار تن از اعضای این شبکه در عملیات تروریستی این کلیسا دستور به تعطیلی این شبکه در سراسر عراق می‌دهد، آیا می‌‌توان در وجود عامل خارجی در این حادثه شک کرد؟

طارق نجم، رئیس دفتر نوری مالکی نیز در یادداشتی که در روزنامه الصباح منتشر شده خبر از وقایع پشت پرده در یک هفته تا 10 روز اخیر عراق می‌دهد و می‌نویسد: در حالی که مالکی و علاوی می‌رفتند تا پس از یک دیدار دوستانه رسما هم‌پیمانی خود را اعلام کنند و در همین حال 30 تن از سنی‌های فهرست العراقیه تمایل خود را به انضمام به ائتلاف دولت قانون ابراز داشته بودند، ناگهان به دلایل اعلام نشده، نشست مالکی با علاوی لغو می‌شود، نمایندگان سنی العراقیه پیام می‌فرستند که تحت فشار خارجی مجبورند فعلا حرف از ائتلاف با مالکی نزنند و تا زمان برگزاری نشست ریاض صبر کنند، انفجارهای خونین بغداد رخ می‌دهد و آن حادثه شنیع گروگان‌گیری در کلیسای بانو نجات به وقوع می‌پیوندد. جالب است که عاملان آن حادثه تهدید می‌کنند که همین بلایی که سر مسیحیان عراق آوردند سر مسیحیان مصر نیز خواهند آورد. مصر و عربستان روابط سردی با هم دارند. مصر قصد دارد در تحولات لبنان جای عربستان را بگیرد. اینها همه یعنی چه؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =