۰ نفر
۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶

جامعه آمریکا نسبت به جوامع اروپایی، اخلاق‌گراتر و حتی مذهبی‌تر به حساب می‌آید، اما حتی در آمریکا هم، احترام به اصول پذیرفته‌شده اخلاقی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود

پروانه حجت: اگرچه گفته می‌شود خانواده در فرهنگ آمریکایی هنوز مقدس به حساب می‌آید اما حداقل اتفاقاتی که در باره بارداری دختر «سارا پیلین»، معاون اول «مک کین»، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا افتاد و انعکاس رسانه‌ای پیدا کرد، نشان داد جامعه آمریکا از این نظر در حال نزدیک شدن به جوامع اروپایی است و به این ترتیب، دیگر آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند در برابر اتهام غرق‌شدن در بی‌بندوباری و از بین‌رفتن همه ارزش‌ها و حدود اخلاقی، دفاعی از خود داشته‌باشند.

پس از افشا شدن رسوایی پیلین، او که نماینده طیف مذهبی‌تر و سنتی‌تر سیاستمداران آمریکایی، یعنی جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید، درحالی‌که بارها ادعا کرده بود که حامی آموزش پرهیزگاری و عفاف و مخالف آموزش روابط جنسی در مدارس عمومی است، عملکرد دختر خود را توجیه کرد و خواستار حفظ حریم خصوصی وی شد و حتی از مردم خواست که او را درک کنند.

بااین‌حال، دختر پیلین، درحالی‌که قربانی رقابت مادرش با اوباما شد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، هیچ‌کس از ماجرای زندگی او باخبر نمی‌شد، مجبور شد اعلام کند قصد دارد  با  مرد جوانی که پدر بچه اوست ازدواج کند. با این‌حال پیلین هم در اظهارنظری که قرار بود نماینده شخصیت مادرانه روشنفکر او باشد، گفت: آنها خیلی زود خواهند فهمید که بزرگ کردن یک کودک دشواری‌های خاص خودش را دارد، از این‌رو این دو جوان نیاز دارند که عشق و حمایت تمام خانواده با آنها همراه باشد! پیلین همچنین از رسانه‌ها خواست به حریم خصوصی دخترش و «لوی» (داماد آینده) احترام بگذارند.

پدر جوان که نام کامل او «لوی جانسون» است، تنها 17 سال دارد و یک دانش‌آموز دبیرستانی در واسیلیای آلاسکاست. بااین‌حال، ماجرای رسوایی او و دختر پیلین، این سوال را در اذهان عمومی مطرح کرد که چرا مک‌کین، پیش از انتخاب خانم پیلین، زندگی او را مورد بررسی و تحقیق قرار نداد؟ اما به زودی معلوم شد مک‌کین، هنگامی که پیلین را انتخاب کرد، موضوع بارداری بریستول را می‌دانست و بااین‌حال بر این عقیده بود که این مساله سبب رد صلاحیت خانم پیلین 44 ساله نمی‌شود.

پس از اعلام خبر بارداری بریستول، سیاستمداران آمریکایی فقط به بازتاب سیاسی این رسوایی اندیشیدند ولی آسیب‌شناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان، دیدگاه دیگری نسبت به این قضیه دارند؛ آنان نسبت به افزایش آمار بارداری در دختران نوجوان آمریکایی هشدار می‌دهند و بابت نادیده گرفته شدن این‌گونه مشکلات از سوی سیاستمداران، ابراز تاسف می‌کنند.

بر اساس آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تا پیش از سال 2005، میزان وضع حمل در میان نوجوانان 15 تا 19 ساله آمریکایی به مدت 15 سال روندی رو به کاهش داشت ولی از سال 2005 به بعد این مساله افزایش یافت؛ وقتی که CDC اعلام کرد که بارداری نوجوانان به میزان 3 درصد افزایش داشته است، با یک خمیازه عمومی روبه‌رو شد!

به این دلایل بود که «بیل آلبرت» رئیس مجمع ملی مبارزه با بارداری نوجوانان و حاملگی‌های ناخواسته در واشنگتن، بعد از رسانه‌ای شدن رسوایی دختر پیلین، گفت: ای کاش نیمی از انرژی که تاکنون پیرامون رسوایی بریستول پیلین صرف شده، در پیشگیری از بارداری‌های نوجوانان این کشور متمرکز می‌شد؛ زیرا که این مشکل بیشتر مستحق توجه، تمرکز و صرف انرژی ملی است.

البته مساله حاملگی‌های پیش از ازدواج در نوجوانان، در همه‌جای دنیا مورد توجه قرار گرفته است. یکی از نگرانی‌های موجود، تصویرسازی غیرحقیقی و فریبنده در مورد باردار شدن شخصیت‌های مردم‌پسند و نیک‌نامی است که در دنیای غرب به عنوان «سلبریتی» شناخته می‌شوند. مساله‌ای که حتی در فیلم‌های هالیوودی هم حالا دیگر فیلم Juno که در آن یک دختر برجسته و باهوش دبیرستانی، با خوشحالی نوزادش را به مادر خوانده‌ای زیبا، پولدار و دوست‌داشتنی تحویل می‌دهد!

در نظام آموزشی برخی کشورها نیز نسبت به این ماجرا پذیرش ایجادشده. در بسیاری از دبیرستان‌های «سان‌دیه‌گو» برنامه‌هایی برای مادران نوجوان تدارک دیده شده که به آنها مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد که بتوانند همراه با درس خواندن، از نوزاد خود نیز نگهداری کنند و در عین حال می‌تواند این دیدگاه را به سایر نوجوانان القا کند که باردار شدن خیلی هم پدیده‌ای غیرمتعارف و غیرعادی نیست و می‌توان با آن کنار آمد.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند سلامت مادران نوجوان، به‌طور جدی در تهدید است و کمتر از 40 درصد آنها می‌توانند دبیرستان را تمام ‌کنند و این افراد به احتمال زیاد در فقر و تنگدستی زندگی خواهند کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =