در میان برترین ابداعات پزشکی سال، انکوباتور ساخته شده از قطعات دست‌دوم خودرو و اسکلت خارجی هوشمند به چشم می‌خورند. تازه‌های حوزه روباتیک نیز روبات‌های دروغگو، نجات غریق و مدرس زبان انگلیسی هستند.

محبوبه عمیدی: نشریه تایم مانند سال‌های گذشته به انتخاب برترین ابداعات و اختراعات سال پرداخته است. در میان برترین موفقیت‌های پزشکی سال 2010، لیزری که تنها پشه‌ها را هدف می‌گیرد، انکوباتوری که از قطعات دست‌دوم خودرو ساخته شده و اسکلت خارجی هوشمند به چشم می‌خورند. تازه‌های حوزه روباتیک نیز روبات‌های درغگو، نجات‌غریق و مدرس زبان انگلیسی هستند.

پشه آنوفلپشه‌های مقاوم به مالاریا و لیزری که تنها پشه‌ها را هدف می‌گیرد
سالانه 250میلیون نفر توسط پشه آنوفل به مالاریا مبتلا می‌شوند و 1میلیون نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. محققان بسیاری از رشته‌های علوم تلاش می‌کنند سهمی در ریشه‌کنی این عامل گسترش مالاریا داشته باشند. از میان آنها محققان دانشگاه آریزونا موفق شده‌اند با استفاده از مهندسی ژنتیک، پشه‌های آنوفلی را وارد چرخه حیات کنند که در برابر پلاسمودیوم -انگل مالاریا- مقاوم هستند.

از سوی دیگر پژوهشگران آزمایشگاه Intellectual Ventures موفق به ساخت حصار فتونیک برای از بین‌بردن پشه‌ها شده‌اند. این دستگاه لیزری پشه‌ها را از روی شکل بال‌زدن آنها و ابعاد تعریف‌شده، شناسایی کرده و با پرتوهای لیزر هدف می‌گیرد. حصار فتونیک خطری برای انسان و حشرات مفید نخواهد داشت.

ساخت یک انکوباتور خارق‌العاده با استفاده از قطعات دست‌دوم اتومبیل
این انکوباتور جدید که می‌تواند نیازهای حیاتی نوزادان نارس را برطرف کند و به سیستم اخطار در صورت بروز اشکال در بخش حرارتی آن مجهز است، از قطعات دست‌دوم اتومبیل ساخته شده است. چراغهای جلوی اتومبیل گرمای مورد نیاز محیط را فراهم می‌کنند و بخش تهویه داشبورد تغییر کاربری داده شده، وظیفه گردش هوا را به عهده دارد.

انکوباتور

یک زنگ در و چراغ‌های اخطار نیز برای هشدار در مورد تغییرات دمایی محفظه آنکوباتور استفاده شده‌اند. این انکوباتور حتی می‌تواند با نیروی تأمین‌شده توسط باتری موتورسیکلت به کار ادامه دهد.


روباتاسکلت خارجی هوشمند 
برای بیمارانی که از قطع‌نخاع رنج می‌‌برند یا به دلایل دیگر قادر به راه‌رفتن نیستند، این اسکلت خارجی هوشمند می‌تواند یک همراه بی‌نقص باشد. سازندگان eLegs امیدوارند این اسکلت خارجی که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از اشارات دست فرد به چوب‌های زیربغل آنرا درک کند، برای بیماران گام‌زدن طبیعی را شبیه‌ سازی کند.

این اسکلت خارجی که در حال حاضر تنها در بخش‌های توان‌بخشی و همراه با آموزش حرکت به معلولان در دسترس خواهد بود، از سال 2013 وارد بازار خواهد شد.

عینک برای بیماران دچار اختلالات عصبی‌حرکتی عینک اختصاصی برای افراد مبتلا به سندرم عصبی-حرکتی
یکی از معدود راه‌های ارتباط با انسان‌ها و جهان خارج برای افرادی که هشیار هستند اما توانایی حرکت را از دست داده‌اند، چشم‌ها هستند. گروهی از محققان برای توسعه این راه ارتباطی، عینک ارزان‌قیمتی ساخته‌اند که می‌تواند حرکات چشم فرد را تعقیب کند و با استفاده از یک نرم‌افزار متن‌باز آنها را به صورت خطوط و نقاشی روی یک صفحه نمایش دهد. تمامی افراد مبتلا به انواع مشکلات عصبی‌حرکتی می‌توانند از این عینک اختصاصی برای برقراری ارتباط استفاده کنند. این عینک در ابتدا برای تونی کوان، هنرمند گرافیست ساخته شد و او که اولین‌بار پس از فلج کامل به دلیل بیماری «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» دوباره قادر به برقراری ارتباط با دنیای خارج شده بود، نوشت: «حس می‌کنم پس از 5 دقیقه زیر آب نگه‌داشته‌شدن، دارم اولین نفس‌ها را می‌کشم».

ساخت روبات‌های فریبکار و دروغگو
محققان مؤسسه فناوری جورجیا روبات‌های منحصر‌به‌فردی ساخته‌اند که می‌توانند شرایط را سبک، سنگین کنند و برای نجات از دست دشمن، دروغ بگویند. آنها برای فریبکاری از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که بهترین شیوه برای فرار از موقعیت را به آنها یاد می‌دهد. آنها می‌توانند دشمن را گمراه کنند و با استفاده از نقطه‌ضعف‌های او به خوبی پنهان شوند یا فریبش بدهند.

این روبات‌ها احتمالا در آینده نه‌چندان‌دور برای اجرای عملیات جستجو و نجات در خدمت ارتش قرار خواهند گرفت. آنها حتی می‌توانند انسان‌ها را فریب دهند و مطمئنا کشف دروغ‌های آنها به سادگی دروغ‌های پینوکیو نیست.

روبات‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی
کره جنوبی که حدود 30هزار نیروی خارجی را برای تدریس زبان انگلیسی به دانش‌آموزان این کشور استخدام کرده، تلاش کرده است با ساخت این روبات، جایگزین مناسبی برای این آموزگاران پیدا کند. این روبات‌ها آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان را به صورت آزمایشی از اواخر سال گذشته میلادی آغاز کرده‌اند و به زودی در 18 مدرسه دیگر به کار گرفته خواهند شد. کارشناسان معتقدند این ربات‌ها در نهایت تمامی آموزگاران انگلیسی‌زبان کره را از کار بی‌کار خواهند کرد.

روبات معلم



روبات نجات غریقروبات‌های نجات‌غریق
تونی مولیگان مخترع این روبات نجات‌غریق، آنرا EMILY یا «نجات‌غریق جامع یکپارچه» نام‌گذاری کرده است. این روبات کوچک 1.2 متری می‌تواند حداقل 15 برابر سریعتر از یک شناگر حرفه‌ای به سمت هدفی که در حال غرق‌شدن است، حرکت کند و جان او را نجات دهد. امیلی توسط کنترل از راه دور هدایت می‌شود و یک پمپ کوچک الکتریکی وظیفه به جلو راندن آنرا در برابر جریان پرشتاب آب به عهده دارد. از سال آینده نمونه‌های تازه‌ای رونمایی می‌شوند که برای کنترل آنها از انرژی خورشیدی استفاده خواهد شد و برای حرکت در جهت مخالف رودخانه یا شناسایی هدف از یک نرم‌افزار کاربردی تلفن‌های همراه آی‌فون بهره خواهند برد. 


نرم افزار تشخیص جمله های طعنه آمیزنرم‌افزاری برای تشخیص جملات طعنه‌آمیز
این الگوریتم مهم‌ترین نرم‌افزاری است که تاکنون ابداع ‌شده است. هر رایانه‌ای با استفاده از این الگوریتم نیمه‌نظارتی می‌تواند جملات طعنه‌آمیز را بلافاصله شناسایی کند. این نرم‌افزار که برای تشخیص جملات طعنه‌آمیز در نظرات کاربران برای محصولات گوناگون تهیه‌ شده، مرحله آزمایشی را با شناسایی 77درصد جمله‌های طعنه‌آمیز موجود در 66هزار نظر ارائه شده در سایت آمازون با موفقیت پشت سر گذاشته است. با کمک این الگوریتم رایانه‌های آینده می‌توانند درک صحیحی از نظرات و نوشته‌های کاربران داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =