در حوزه حمل و نقل فهرست برترین اختراعات سال 2010 مجله تایم می‌توان به خودروهای سبز، قطاری با سوخت زیستی، کوله‌پشتی پرواز و جاده‌هایی که خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند، اشاره کرد.

محبوبه عمیدی: نشریه تایم مانند سال‌های گذشته به انتخاب برترین ابداعات و اختراعات سال پرداخته است. در حوزه حمل‌و نقل می‌توان به خودرویی که با پدال زدن حرکت می کند، قطار سبز برای گاوچران‌ها، کوله‌پشتی پرواز و جاده‌هایی که باتری‌های الکتریکی را شارژ می‌کنند، اشاره کرد.

قطار سبزی که از سوخت زیستی برای حرکت استفاده می‌کند
حرکت با استفاده از بیوسوخت حیوانیاین قطار در مقایسه با نمونه‌های پیشرفته مورد استفاده در اروپا و ژاپن چندان جالب‌توجه نیست اما به عنوان بخشی از سیستم حمل‌و‌نقل بین شهری در تگزاس، تجربه قابل‌قبولی برای دستیابی به آینده پاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌شمار می‌رود.
از بهار گذشته تاکنون در قطارهای Amtrak به جای سوخت‌های غنی از کربن از سوخت زیستی حیوانی استفاده می‌شود که به مراتب انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری خواهد داشت. البته این قطارهای بین شهری پس از قطارهای الکتریکی قرار می‌گیرند که به تازگی وارد سیستم حمل‌ونقل منطقه شده‌اند. مصرف این سوخت زیستی علاوه بر اینکه آلودگی منطقه را کاهش می‌دهد برای Amtrak مقرون‌به‌صرفه هست. این سوخت از چربی تصفیه‌شده گاو تهیه می‌شود و در منطقه‌ای که پایه اقتصاد آن گاوداری است، بسیار‌ مقرون‌به‌صرفه است. مصرف این سوخت نسبت به سوخت‌های گیاهی آلودگی کمتری تولید می‌کند اما در تمامی مناطق قابل استفاده نیست.

اتومبیل بدون راننده گوگلاتومبیل بدون راننده گوگل 

نمی‌شود نام دقیقی برای این خودروی فوق‌العاده پیدا کرد اما هر نامی که برای آن به کار ببرید این پریوس مجهز گوگل با استفاده از حسگرهای رادار، دوربین‌های ویدئویی و مسافت‌یاب لیزری تاکنون توانسته است بیش از 224هزار کیلومتر حرکت کند. این اتومبیل رقبای دیگری نیز دارد اما هیچ یک تاکنون به شهرها و ترافیک سنگین آنها پا نگذاشته‌اند. این تنها گوگل است که می‌تواند با استفاده از فناوری بی‌نظیر نقشه‌برداری منحصر‌به‌فردش، این اتومبیل را در ترافیک سنگین شهرها و بزرگراه‌ها هدایت کند. هدف از تعریف این پروژه افزایش ایمنی در جهانی است که سالانه بیش از 1میلیون نفر جان خودشان را در تصادف‌ها از دست می‌‌دهند. اگر زمانی این فناوری‌ها در تولید اتومبیل‌های آینده به کار گرفته شوند، می‌توانیم رانندگی کم‌تنش و ترافیک روان‌تری را تجربه کنیم.

کوله‌پشتی پرواز 

اولین‌بار باک راجرز، قهرمان ماجراجوی داستان‌های مصور بود که از یک کوله‌پشتی پرواز استفاده کرد. پس از او افراد بسیاری تلاش کردند این ایده را به واقعیت تبدیل کنند اما از میان آنها تنها تلاش 30 ساله گلن مارتین، مخترع نیوزیلندی است که دارد به نتیجه می‌رسد.
او برای به حرکت درآوردن این کوله‌پشتی سبک از جنس فیبر کربن از موتور قدرتمند بنزینی با توان 200 اسب بخار استفاده خواهد کرد که به مراتب قدرتمند‌تر از موتور هوندا آکورد است. این موتور دو روتور اصلی این کوله‌پشتی پرنده را به گردش درخواهد آورد.
از لحاظ تئوری این کوله‌پشتی باید بتواند فرد را تا ارتفاع 2400 متری بالا ببرد. البته مخزن سوخت تنها برای 30 دقیقه پرواز پیش‌بینی شده است. قیمت نهایی جت‌پک 100هزار دلار پیش‌بینی شده و آزمایش‌های میدانی آن از سال 2011 آغاز خواهند شد.

 

 

خودروی سبز و فوق‌العاده سبک ادیسون 2 

احتمالا آسان‌ترین راه برای افزیش بهره‌وری سوخت خودروها کاهش وزن آنها است. این نکته آنقدر دقیق در ادیسون2 لحاظ شده که وزن این خودرو را به حدود 363 کیلوگرم رسانده است. از سوی دیگر طراحی آیرودینامیک این خودرو در کاهش مصرف آن مؤثر است.
این خودرو که در هر 100 کیلومتر تنها 2.29 لیتر بنزین مصرف می‌کند، یکی از برندگان جوایز ایکس‌پرایز برای خودروها بوده است. اولیور کاتنر، رهبر تیم سازنده این خودرو معتقد است ادیسون2 تا ورود به خطوط تولید باید راهی طولانی را طی کند.

خودروی الکتریکی آندروخودروی سبز و ارزان‌قیمت آنترو

این خودروی سبک و فوق‌العاده کم‌مصرف را آنترو سولو، مخترع لهستانی ابداع کرده است. آنترو برای سه سرنشین طراحی شده است. سرنشینان این خودرو به استثنای راننده آن می‌توانند پدال بزنند تا بخشی از انرژی مورد نیاز آنترو برای حرکت را تأمین کنند. بخش دیگر این انرژی توسط یک پیشرانه الکتریکی تأمین خواهد شد که از پنل‌های خورشیدی برای تأمین بخشی از انرژی مورد نیازش استفاده می‌کند.
ادغام دو خودروی آنترو برای تهیه یک اتومبیل خانواده بزرگتر نیز پیش‌بینی شده است که احتمالا از سال 2012 به بازار خواهد آمد.

ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکیایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی

تا زمانی که مسئله شارژ اتومبیل‌های الکتریکی حل نشود، نمی‌توانیم شاهد گسترش استفاده از آنها در شهرها و دیگر مناطق باشیم. شرکت فناوری Coulomb تلاش کرده است با ساخت ایستگاه‌های خودکار شارژ خودرو این مسئله را حل کند. این ایستگاه‌ها به شبکه انتقال برق متصل هستند و فرد می‌تواند هزینه استفاده از آنها را همراه با قبض برق خانگی پرداخت کند. در مناطقی که هنوز این ارتباط برقرار نشده، تماس با یک تلفن رایگان کافی است تا هزینه شارژ خودرو توسط کارت‌های اعتباری پرداخت شود.

اتوبوسی که می‌تواند از روی اتومبیل‌ها حرکت کند

تقاضای بالا برای خرید خودرو و ترافیک سنگین به سادگی می‌تواند بسیاری از خیابان‌های پکن را تا چند‌سال آینده قفل کند. به همین دلیل طرح ساخت یک اتوبوس تندرو با قابلیت عبور از بالای سر دو ردیف از خودروها پیشنهاد شده که می‌تواند 1200 مسافر را بی‌آنکه دغدغه ترافیک داشته باشند، جابجا کند. هزینه استفاده از این اتوبوس ارزان‌تر از سوار شدن در مترو خواهد بود.
بخشی از انرژی مورد نیاز این اتوبوس از انرژی خورشیدی تأمین خواهد شد تا مسافران را در ارتفاع 2.1 متری بالای خیابان‌ها به مقصد برساند. اگر این طرح به تصویب برسد، اجرای آزمایشی آن از اواخر 2011 در پکن آغاز خواهد شد.

شارژرهای جاده‌ای برای اتومبیل‌های الکتریکیشارژرهای جاده‌ای برای اتومبیل‌های الکتریکی

مهندسان مؤسسه عالی فناوری کره در سئول، در حال بررسی طرحی هستند که اگر اجرایی شود، بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروها حین حرکت و از توسط شارژرهای جاده‌ای تأمین خواهد شد. در این روش زیر سطح جاده رشته سیم‌هایی تعبیه خواهند شد که می‌توانند با القای مغناطیسی، انرژی را به خودروهایی که دارای باتری هستند، انتقال دهند.
محققان این مؤسسه می‌گویند اگر این روش اجرایی شود، ظرفیت باتری‌ها به یک‌پنجم کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت آنها یک‌سوم خواهد شد.

اتومبیل پرندهخودروی پرنده

یک تیم از محققان هوانوردی مؤسسه فناوری ماساچوست، ام.آی.تی تلاش کرده‌اند، رؤیای خودروهای پرنده را در آینده‌ای نزدیک تحقق بخشند. این خودرو پرنده که صلاحیت آن برای حرکت در جاده‌ها و پرواز تأیید شده است، همراه با چتر نجات و کیسه‌های هوا، حدود 200هزار دلار یعنی کمتر از هزینه خرید یک لامبورگینی قیمت‌گذاری شده است. نمونه‌های اولیه این خودرو سال آینده تحویل خواهند شد.
این خودرو به کمک موتوری با توان 100 اسب بخار می‌تواند روی زمین حرکت کند. هنگامی که بال‌ها تاشوی آن باز شوند و تبدیل به یک هواپیمای کوچک شود، می‌تواند با سرعت 169 کیلومتر‌در‌ساعت و با دو سرنشین مسافتی حدود 800 کیلومتر را پرواز کند.

قایقی ساخته‌شده از بطری‌های پلاستیکی نوشابهقایقی ساخته‌شده از بطری‌های پلاستیکی نوشابه

سفر دیوید دی-راتچایلد و و دیگر سرنشینان این قایق منحصر‌به‌فرد از سان‌فرانسیسکو به استرالیا بیش از 4 ماه به طول انجامیده است. آنها این قایق را با استفاده از ماده پلاستیکی کاملا قابل بازیافت Seretex و 12500 بطری پلاستیکی نوشابه که دور انداخته شده بودند، ساخته‌اند و برای به هم چسباندن این بطری‌ها از نوعی چسب آلی استفاده کرده‌اند.
در آمریکا سالانه بیش از 8.7میلیارد بطری پلاستیکی استفاده می‌شود که معادل دور ریختن 1میلیارد دلار توسط مردم این کشور است. راتچایلد و گروهش تلاش کرده‌اند با ساخت این قایق، دید تازه‌ای در مورد استفاده از پلاستیک‌ها و عواقب آن به مردم بدهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =