سه‌سال‌و‌نیم از فراخوان بنیاد ایکس‌پرایز برای تولید خودروهایی با مصرف حداکثر 2.35 لیتر بنزین در هر صد‌کیلومتر می‌گذرد. در این زمان 7 گروه موفق شده‌اند حتی بهتر از استانداردهای تعیین‌شده عمل کنند.

محبوبه عمیدی: حدود سه‌سال‌و‌نیم پس از فراخوان بنیاد ایکس‌پرایز برای تولید خودروهایی با قیمت قابل‌قبول که قادر باشند 100 مایل را به ازای هر گالن طی کنند یا به عبارت دیگر مصرف آنها در هر صد‌کیلومتر تنها معادل 2.35 لیتر بنزین باشد، 7 خودرو برنده این رقابت‌ها اعلام ‌شدند.

نیوساینتیست از این 7 خودروی برنده که از میان 136 خودرو شرکت‌کننده و 111 تیم و پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های گوناگون به مرحله نهایی مسابقات راه یافته‌اند، گزارشی تهیه کرده که ترجمه آنرا با هم می‌بینیم.

ادیسون2، فوق‌العاده سبک
ادیسون 2 که از لینچ‌برگ، ویرجینیا به این مسابقه آمده، تنها خودروی «بخش اصلی» مسابقه است که توانسته با استانداردهای اعلام‌شده مطابق داشته باشد.

ادیسون 2

فضای پیش‌بینی‌شده برای این خودروی 4سرنشین حداقل 280 لیتر است و برای تأمین سوخت آن از E85 ، نوعی زیست سوختی ترکیبی از بنزین و الکل یا سایر هیدروکربن‌ها استفاده شده است. این اتومبیل قادر است 102.5 مایل را به ازای مصرف هر گالن (100 کیلومتر به ازای 2.29 لیتر) سوخت طی کند و در نتیجه تنها برنده جایزه بالاى 5 میلیون دلار این بخش خواهد بود.

ای-تریسر، خودروی دوچرخه
تیم سوئیسی ایکس-تریسر از وینترتهر برنده بخش اتومبیل‌های دو سرنشین شده است. سرنشین دوم پشت سر راننده خواهد نشست. این اتومبیل در واقع نوعی موتورسیکلت پوشیده است که برای سفر در سرعت پایین می‌تواند مناسب باشد.

اتومبیل دوچرخه

بهره‌وری این اتومبیل نزدیک به 2 برابر مقدار اعلام شده در مسابقه است و به 187.6 مایل به ازای هر گالن (100 کیلومتر به ازای 1.25 لیتر) سوخت می‌رسد. ای-تریسر جایزه 2.5 میلیون دلاری این بخش را دریافت کرده است.

اپترا، تمام الکتریکی
اپترا که از نیویورک و همپتون، ویرجینیا در این مسابقه شرکت کرده است، موفق‌شده یکی از برندگان بخش فرعی مسابقات باشد.

اپترا

اپترا2.ای که تمام الکتریکی است مسیر 100 مایلی (160 کیلومتری) مورد نظر را با یک‌بار شارژ طی کرده است.

ریسباوت، یک خودروی الکتریکی دیگر
ریسباوت که توسط تیم فنلاندى «انجمن ریسباوت» ساخته‌ شده، یکی دیگر از اتومبیل‌های برنده جوایز ایکس‌پرایز است. این اتومبیل که از باتری‌ها و الکتریسیته برای حرکت استفاده می‌کند، مانند اپترا در بخش فرعی و اتومبیل‌های الکتریکی حضور موفقی داشته است.

ریس باوت

ریسباوت حاصل تلاش محققان و دانشجویان دانشکده علوم کاربردی دانشگاه متروپولیا در هلسینکى است که بیش از 20 سال سابقه تولید اتومبیل‌های مفهومی را در کارنامه دارد.

آلیاس، یک اتومبیل سه‌چرخه
زپ با اتومبیل آلیاس از سانتارزا، کالیفرنیا در این مسابقات شرکت کرده است. این اتومبیل سه‌چرخه الکتریکی یکی دیگر از برندگان بخش پهلو‌به‌پهلو است که با باتری کار می‌کند.

آلیاس

بسیاری از ویژگى‌های اتومبیل‌های استاندارد مانند فرمان هیدرولیک و دستگاه جى.پى.اس در این اتومبیل به کار گرفته شده‌اند.

TWX4P، ترکیبی
این تیم که از رزنتال، آلمان در این مسابقات شرکت کرده یکی دیگر از برندگان بخش پهلو‌به‌پهلو است.

TWX4P

این اتومبیل مجهز به پدال‌هایی برای حرکت با نیروی پاها است و می‌توان آنرا یک اتومبیل ترکیبی الکتریکی که قادرست از نیروی سرنشینان نیز برای حرکت استفاده کند، به شمار آورد.

ویو 2، مدرن
این اتومبیل الکتریکی با ظاهر عجیب ساخته تیم لی‌یون‌موتورز از لاس ‌و‌گاس، نوادا است. ویو 2 نه تنها می‌تواند 187 مایل را با یک گالن (100 کیلومتر به ازای 1.26 لیتر) طی کند بلکه به بسیاری از تجهیزات مدرن امروزی مانند سیستم گرمایشی، تهویه مطبوع، بالابر شیشه الکتریکی و جى.پى.اس مجهز است.

ویو 2

کد خبر 93369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    3 0
    پراید وتندر و 206 هم هستند؟؟!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    2 1
    اين ماشينها كه برقي اند بنزين سوز نيستند معادل يك گالن بنزين معني ندارد ماشينهاي بنزين سوز كم مصرف را معرفي كنيد
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۹
    1 2
    من نمیدونم بعضیها انگار خبر رو نمیخونن! داداش، برای ماشینهای بنزین سوز مصرف کیلومتر/لیتر گذاشته و برای الکتریکی ها اصلا این رو نگفته. یه دور دیگه بخونش