با اینکه اتومبیل‌های برقی، هیدروژنی و هیبریدی دورنمای زیست‌محیطی فوق‌العاده‌ای دارند اما نتایج ایکس‌پرایز نشان می‌دهد این مشخصه برای جلب نظر مشتریان و کسب سهم قابل‌قبول از بازار خودرو کافی نیست.

محبوبه عمیدی: ظهور اتومبیل‌های برقی، هیدروژنی یا هیبریدی با توان پایدار و عملکردی قابل‌قبول می‌تواند اتفاق فوق‌العاده‌ای برای حفظ محیط زیست باشد. اما فکر می‌کنید بازار و خریداران چقدر آمادگی برخورد با چنین اتومبیل‌هایی را داشته باشند؟

شاید اگر بازار بورس نسبت به اتومبیل‌های سبز رویکرد مثبتی داشته باشد، بشود به آینده موفق این اتومبیل‌ها امیدوار بود. این اولین‌بارست که عرضه عمومی یک اتومبیل برقی -ساخته شرکت تسلاموتور با همکاری تویوتا- باعث شده ارزش سهام این شرکت در روز اول تا 41درصد افزایش پیدا کند.

هم‌زمان شرکت جنرال‌موتور نیز زمان عرضه شورولت ولت، اتومبیل برقی-هیبریدی ساخته این شرکت را در برخی ایالت‌های آمریکا سه ماهه اول 2011/زمستان 1389 اعلام کرده است.

طرح برنده، منطبق با نیاز بازار
به گزارش نیوساینتیست، نتایج ایکس‌پرایز برای اتومبیل‌ها نشان می‌دهند که خودروهای سبز مسیر دشواری را برای کسب رضایت رانندگان پیش‌رو خواهند داشت. مسابقه جاری که با هدف سنجش میزان آمادگی این اتومبیل‌ها برای عرضه به بازار آغاز شده، دارد به مراحل پایانی نزدیک می‌شود. اتومبیلی برنده نهایی خواهد شد که بتواند 1 لیتر در هر 42.5 کیلومتر مصرف کند. البته اگر پیش از آن توانسته باشد مرحله انطباق با استانداردهای سختگیرانه‌ای که برای امنیت سرنشینان، شتاب، انتشار گازهای گلخانه‌ای و بسیاری فاکتورهای دیگر تعریف شده‌اند را پشت سر بگذارد.

از 42 تیمی که پاییز گذشته تأیید صلاحیت شدند، تنها 24 تیم در آزمون‌های فنی، بهره‌وری و ایمنی بهار امسال شرکت کردند که از میان آنها 21 گروه با 26 اتومبیل متفاوت به مرحله بعدی راه پیدا کردند.

هدف در این مرحله مصرف 1 لیتر به ازای تقریبا 29 کیلومتر تعیین شده بود تا به گروه‌های شرکت‌کننده فرصت رقابت در کنار بهبود بازده مجدد داده شود. آزمون‌ها هم به مراتب پیچیده‌تر شدند. تنها 15 اتومبیل به مرحله بعدی راه یافتند.

این اتومبیل‌ها به دو دسته «گروه جایگزین»: اتومبیل‌هایی با ظرفیت دو سرنشین و شتاب اولیه صفر تا 100 کیلومتر در کمتر از 18 ثانیه و «گروه اصلی»: اتومبیل‌های چهاردری که می‌بایست به همان شتاب اولیه در کمتر از 15 ثانیه برسند، تقسیم شدند.

تنها یک تیم از 9 تیم شرکت‌کننده در «گروه اصلی» توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. برد جیگر، مدیر تحقیق‌وتوسعه و راننده اتومبیل گروه ادیسون2، تنها تیم موفق «گروه اصلی» می‌گوید: «انتظار رقبای بیشتری را در مرحله نهایی داشتیم».

اما جولی زونا، مدیر روابط عمومی این مسابقه معتقد است معیارهای ایکس‌پرایز مطابق نیاز بازار تعریف شده‌اند و نتایج «گروه اصلی» نشان می‌دهد این اتومبیل‌ها هنوز آمادگی انطباق با تمامی نیازهای رانندگان را ندارند.

مرحله نهایی این مسابقات یکی‌دو هفته دیگر انجام خواهد شد و برندگان هر دو گروه جایزه‌ای به ارزش 5 میلیون دلار/5 میلیارد تومان دریافت خواهند کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
    1 0
    ای کاش ما هم موسساتی داشتیم برای تست های سخت گیرانه ایمنی خودروها تا جلوی تولید این گونه خودروها گرفته می شد و شاهد مهلت دادن به انها نبودیم