پس از غرق شدن ناو کره جنوبی و کشته شدن ده‌ها سرباز، دولت کره جنوبی ساخت روبات‌های شش‌پایی را به دانشمندان این کشور سفارش داده تا با قابلیت حرکت سریع در اعماق دریا،‌ عملیات جستجو و نجات را سرعت بخشند

بهنوش خرم‌روز: کره جنوبی می‌خواهد تا سال 2016/ 1395 روبات‌های آبی بسازد که بتوانند شنا کنند، مایل‌ها روی بستر دریاها راه بروند و عملیات جستجو و یا نجات را انجام بدهند. با این که استادان علوم روباتیک این کشور چندان راضی به نظر نمی‌رسند، ‌اما کره جنوبی اصرار دارد که تا زمان مقرر این روبات‌ها را در اختیار داشته باشد.

بر اساس گزارشی که پاپ‌ساینس منتشر کرده است، دولت کره جنوبی اعلام کرده طی پنج سال آینده 18 میلیون دلار برای ساخت این روبات‌ها هزینه خواهد کرد. به نظر می‌رسد که بعد از حادثه غرق شدن ناو چئونان کره جنوبی در ماه پیش که منجر به کشته شدن ده‌ها سرباز شد، دولت این کشور بودجه پروژه روبات‌های ناجی را دو برابر کرده است.

این روبات‌ها قرار است که شش پا داشته باشند و بتوانند با سرعت 30 متر در ثانیه روی بستر دریا حرکت کنند و با سرعت 17 متر در ثانیه ‌در آب شنا کنند. ویژگی متفاوت این روبات، قابلیت حرکت روی بستر دریا در عمق  6 کیلومتری خواهد بود. به علاوه این روبات، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی را نیز با خود حمل خواهد کرد.

نسخه‌ای از آن که توانایی حرکت در آب کم‌عمق را دارد،‌ تا سال 2012/ 1391 عرضه خواهد شد و نمونه آب‌های عمیق هم برای قبل از 2016/ 1395 وعده داده شده است.‌ دولت کره جنوبی بر این عقیده است که داشتن چنین تجهیزاتی باعث سرعت گرفتن عملیات جستجو و نجات در حوادثی مانند غرق شدن چئونان می‌شود،‌ حوادثی که در دریای غربی با دید کم و جریان‌های جزر و مدی قوی زیاد اتفاق می‌افتد.

اما کشورهای دیگر هم در زمینه ساخت روبات‌های زیردریایی فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند. سال گذشته آمریکا برای اولین بار روباتی را ساخت که ‌توانست در اواخر سال گذشته/ پاییز سال گذشته، از زیر آب از اقیانوش اطلس عبور کند. در همان زمان، یک روبات کانادایی بر پایه اینترنت، موفق شد برای اولین بار برای مشاهده به زیر دریا برود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =