با توجه به این آمار جدید و گفته‌های وزیر بهداشت باید مبتلایان به ایدز را بیش از 80 هزار نفر دانست که در این میان یک چهارم آن‌ها شناسایی شده‌اند.

بعد از آنکه ماه پیش، وزیر بهداشت به عنوان یکی از معدود مسولان رسمی کشور نسبت به شیوع ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر هشدار داد، روز گذشته آخرین گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS‌ در کشور در سه ماهه دوم سال 1389 اعلام شده است.

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا اول مهر ماه سال جاری مجموعا 21 هزار و 890 فرد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 2/92 درصد آنها را مردان و8/7 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. تاکنون 2 هزار و 603 مبتلا به ایدز شناسایی شده و 3 هزار و 927 نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند.

براساس این گزارش، 7/46 درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا، در گروه سنی 34 - 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

علل ابتلا به HIV‌ در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (9/69درصد)، رابطه جنسی (3/9درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (7/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

بر اساس اعلام وب‌دا، در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/71 درصد، برقراری روابط جنسی 18 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/1 درصد را تشکیل داده است. در 2/9 درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

بر اساس آخرین آماری که در این مورد از سوی وزارت بهداشت اعلام شده بود، علل ابتلا به   HIV/AIDS  تا ابتدای فروردین 89 سهم اعتیاد تزریقی 5/70 درصد، برقراری روابط جنسی 9/17 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/1 درصد بوده است. در حالی که این میزان تا پایان نیمه اول سال 88 نشان می دهد اعتیاد تزریقی 6/76 درصد، رابطه جنسی 3/13 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 8/0 درصد بوده است.

این گزارش در حالی راه ابتلای 3/9درصد از مبتلایان به ایدز را رابطه جنسی اعلام کرده است که مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در جدیدترین اظهارنظرش گفته است که « از افراد خیابانی و طبق خوداظهاری این افراد، حدود 50 درصد از افراد خیابانی به ایدز مبتلا هستند که می‌توانند این بیماری را به دیگران منتقل کنند.»

وحید دستجردی تاکید کرد که « خطر ارتباطات جنسی غیرقانونی و غیراخلاقی می‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ایدز قرار دهد. بررسی‌ها نشان داده که بسیاری از افراد خیابانی مبتلا به ایدز هستند که می‌توانند دیگران را نیز درگیر این بیماری کنند.»

با اینکه هرسال به فاصله چندماه از هم، آمارهای مختلفی در مورد تعداد مبتلایان به ایدز در کشور اعلام می‌شود اما هنوز هم تعداد زیادی از کارشناسان هستند که نسبت به زیادتر بودن تعداد مبتلایان به ایدز در کشور هشدار می‌دهند و این آمار را مخدوش و بسیار کمتر از تعداد واقعی این مبتلایان می‌دانند؛ به طوری که حتی وزیر بهداشت هم بر این مسئله تاکید دارد و معتقد است که آمارهای جهانی مبنی بر آن است که آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در کشورها باید چهار برابر آمارهای شناسایی ارزیابی شوند. بنابراین با توجه به این آمار جدید و گفته‌های وزیر بهداشت باید مبتلایان به ایدز را بیش از 80 هزار نفر دانست که در این میان یک چهارم آن‌ها شناسایی شده‌اند.

 از سوی دیگر آنطور که رییس انجمن ایدز ایران به « خبر» می‌گوید « آماری که وزارت بهداشت از مبتلایان به ایدز ارائه می‌کند، تجمعی است و مربوط به مبتلایان به این بیماری از سال 65 تاکنون است بنابراین به هیچ دردی نمی‌خورد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود رشتی IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
    0 0
    تازه اگر صحبت های وزیر بهداشت " کوچک نمایی " نشده باشد، چون با این همه معتاد و زنان خیابانی آمار باید چندین برابر بیشتر از این ها باشد