۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳

براساس آزمایش انجام گرفته روی 200 نفر از زنانی که به اظهار خود در تهران به فعالیتهای غیراخلاقی مشغول هستند، مشخص شد 50 درصد آنان ناقل ایدز هستند.

آخرین اخبار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تغییر الگوی انتقال ایدز را نشان می دهد. به گفته مقامات این وزارتخانه، تخمین زده میشود بیش از 80 هزار نفر ایرانی حامل ویروس ایدز باشند و برخی از آنها روزانه 5 نفر تا 10 نفر را آلوده می کنند. یعنی سالانه نزدیک به 75 هزار نفر به جمع قربانیان این بیماری عفونی می پیوندند.

با وجودی که گفته می شد از سال 65 تا ابتدای دهه 80، الگوی انتقال عفونت ایدز از طریق سرنگ آلوده و انتقال خون معتادان صورت می گرفته، بررسی های اخیر پژوهشگران نشان می دهد متهم ردیف یک یعنی سرنگ آلوده جای خود را به روابط جنسی داده است. به گفته دکتر مرضیه وحید دستجردی، الگوی شیوع ایدز از طریق معتادان کنترل شده است، ولی روابط پرخطر جنسی، همچنان به جامعه مبتلایان به ایدز می افزاید.

گفته میشود موج سوم اپیدمی ایدز از موج اول (آلودگی فراورده های خونی) و موج دوم (انتقال از طریق سرنگ آلوده معتادان) کندتر گسترده می شود. وزیر بهداشت قسمتی از نتایج یک تحقیق پزشکی درباره راه های شیوع جدید ایدز را منتشر کرده که طی آن مشخص شده است در تهران، 50درصد زنان بزهکار ناقل ویروس ایدز هستند. به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، براساس آزمایش انجام گرفته بر روی 200 نفر از زنانی که به اظهار خود در تهران به فعالیتهای غیر اخلاقی مشغول هستند، مشخص شد 50 درصد آنان ناقل ایدز هستند.

این مقام مسئول همچنان افزوده که هر یک از این زنان ناقل، می توانند در طول سال 5 تا 10 نفر را آلوده کنند. با این حساب، اگر آمار غیر رسمی ارائه شده توسط منابع غیر دولتی که سال 1385 از وجود دست کم 300 هزار زن خیابانی در تهران خبر داده بودند، در محاسبه داخل گردد، به جمعیت ناقلان ایدز در تهران سالانه حداقل 750 هزار نفر اضافه می شود. ولی اگر تعداد این زنان را به یک دهم تقلیل داده و در آمار اعلامی وزیر بهداشت ضرب کنیم به رقم 75 هزار مورد ابتلا در سال حاصل می شود. این چیزی است که به نظر می رسد با واقعیتهای جامعه، چندان همخوانی ندارد.

زیرا از یک سو، گفته می شود دسترسی به آمار مبتلایان به بیماری عفونی ایدز، به دلیل عدم خوداظهاری و مخفی نمودن بیماری، غیر ممکن است و از سوی دیگر، دسترسی های آمارگران به این اطلاعات به دلیل دامن زدن به جو بی اعتمادی و امنیت روانی جامعه تقریبا امکان پذیر نیست.

با این حال، تحلیل گران آماری با وجود اعتقاد به این موانع همچنان یافته های خود را درباره ایدز منتشر می کنند. آنها می گویند اکثر موارد HIV / AIDS  که تاکنون در ایران،  کشف شده اند "مرد" هستند و این بدان علت است که  زنان، کمتر جهت آزمایش مراجعه نموده اند، خصوصاً به دلیل آنکه امکان دستیابی به گروه های پرخطری همچون زنان خیابانی به منظور مشاوره و ترغیب آنان به انجام آزمایش HIV بسیار سخت و گاهی ناممکن است.

 متن کامل این گزارش را میتوانید اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =