۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸

متاسفانه مردم به ویژه جوانان نسبت به خطرات رفتارهای جنسی اگاهی ندارند.

 زهرا تالانی: وزیر بهداشت اعلام کرده است که شیوه انتقال بیماری ایدز در کشور تغییر کرده و از این بابت ابراز نگرانی کرده است. در همین باره با دکتر حمیدرضا شاعری رییس انجمن ایدز ایران معتقد است که این روند با وجود تکنولوژی و سفرهایی که به خارج از کشور انجام می شود قابل پیش بینی بود اما می توان با آگاه سازی از پیشرفت آن جلوگیری کرد و در این راه باید نظر روحانیون  را هم جلب کرد.

وی با بیان اینکه از سال 65 تا اوایل دهه 70 بیشترین موارد ابتلا به ویروس HIV (ایدز) مربوط به استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده از سوی مبتلایان به بیماریهایی چون هموفیلی و تالاسمی بود ادامه می دهد: در این شرایط ایدز در ایران به‌کندی شیوع می‌یافت اما از اواسط دهه 70 به علت تزریق مشترک معتادان تزریقی،‌ ایدز به شدت در زندانها گسترش پیدا کرد و ناگهان آمار ابتلا به این بیماری در ایران افزایش پیدا کرد.

دکتر شاعری تصریح می کند: بدین ترتیب ایران وارد موج دوم ایدز شد که هنوز هم تبعات آن را تجربه می‌کند. وی تاکید می کند: البته از حدود 8 سال پیش اجرای برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد با تمرکز روی جمعیت معتادان تزریقی در زندانها و خارج از آن، موجب کنترل شیوع HIV در بین معتادان تزریقی شده است

وی می‌گوید: طبیعی است که در این شرایط  شاهد شروع موج سوم شیوع ایدز یعنی سرایت جنسی باشیم که البته با برنامه‌های پیشگیری و اگاه سازی تا حد زیادی این بیماری کنترل کرد تا حداقل دیرتر وارد آن شویم.

وی  درباره امار مبتلایان به ایدز در کشور می گوید: بنابر اعلام وزارت بهداشت در سه ماهه اول سال 1388، 20 هزار و 200 نفر مبتلا به ایدز بودند که 845 مورد افزایش نشان می دهد. به عبارت دیگر، روزانه 6/4 مورد جدید از ابتلا به HIV/AIDS  در کشور ثبت شده است.

دکتر شاعری می گوید: اما با توجه به اینکه همیشه تعداد شناسایی شده‌ها حدود یک چهارم از کل مبتلایان است می‌توان گفت که در کشور بیش از 80 هزار نفر به ایدز مبتلا هستند.  وی با بیان اینکه تنها یک چهارم افرادی که در کشور ایدز دارند از طریق خوداظهاری شناسایی شده اند یاداور می شود که تقریبا 9درصد افراد از طریق رفتارهای جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده اند.

رئیس انجمن ایدز ایران در پاسخ به اینکه  وزیر بهداشت اعلام کرده 50 درصد دختران روسپی مبتلا به این بیماری می افزاید:  باید دید تعداد زنان مبتلا به این بیماری چقدر است تا بتوان در این باره پاسخ روشن داد.

وی با اعلام اینکه 6/92 درصد مبتلایان به ایدز را در کشور مردان و 4/7 را زنان تشکیل می دهند تصریح می کند: بنابراین ممکن است منظور وزیر این بوده که 50 درصد این 7 درصد از این شیوه مبتلا به ایدز شده اند.   دکتر شاعری می گوید: البته این آمار هم آمار کمی نیست، چون همانطور که وزیر اعلام کرده یک روسپی‌ می‌تواند در سال پنج تا ۱۰ نفر را به ویروس ایدز مبتلا کند و متاسفانه مردم به ویژه جوانان نسبت به خطرات رفتارهای جنسی اگاهی ندارند.

دکتر شاعری ادامه می دهد: چون هنوز برای این بیماری واکسنی کشف نشده است، بنابراین باید با اگاه سازی و جلوگیری از روی اوردن جوانان به  رفتارهای پرخطر جنسی این بیماری را کنترل کرد تا افراد از طریق روابط جنسی دچار این بیماری نشوند.

وی معتقد است که بخش زیادی از این اگاه سازی و فرهنگ سازی باید توسط سیاست گذاران و برنامه ریزان انجام شود  و در این باره می توان نظر روحانیون را هم جلب کرد چون باید همین الان جلوی آن ایستاد.

وی می گوید: بنابر گزارشهای وزارت بهداشت، علل ابتلا به   HIV/AIDS  تا ابتدای فروردین 89 نشان می دهد سهم اعتیاد تزریقی 5/70 درصد، برقراری روابط جنسی 9/17 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/1 درصد بوده است. در حالی که این میزان تا پایان نیمه اول سال 88 نشان می دهد اعتیاد تزریقی 6/76 درصد، رابطه جنسی 3/13 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 8/0 درصد بوده است.

 وی درباره اینکه چرا در حالیکه در جهان تعداد مردان و زنان مبتلا به ایدز تقریبا نزدیک به هم هستند، اما در ایران تعداد مردان بیشتر است می گوید: زنان به علت ساختار دستگاه تناسلی خود از راه سرایت جنسی بین 4 تا 10 برابر مستعدتر از مردان برای ابتلا به ایدز هستند. اما در ایران چون بیشترین عامل ابتلا به HIV ایدز، تزریق مشترک است آمار مردان بالاتر است.

 رئیس انجمن ایدز ایران می افزاید: در اکثر کشورها به ویژه کشورهای قاره آفریقا که بیشترین تعداد آمار ایدز در جهان را دارد انتقال از طریق روابط جنسی  است اما در کشور ما به دلیل مذهبی بودن مردم و شرایط خاصی که دارد کمتر این مورد دیده شده بود. وی تاکید می کند: باید در جامعه نسبت به روابط  جنسی آگاه سازی کرد و حتی مانند کشورهای دنیا از دوران مدرسه اغاز  کرد  چون آمار وزارت بهداشت نشان می دهد که 6/46 درصد بیماران ایدزی در سنین ۲۵ تا ۳۴ سالگی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =