۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۳

شکایت‌های معروف چند سال اخیر فوتبال ایران که به مراجع خارج از فدراسیون فوتبال کشیده شده‌اند.

 

شاکی

متشاکی

نهاد رسیدگی کننده به شکایت

دلیل شکایت

نتیجه

برانکو ایوانکوویچ

فدراسیون فوتبال

دادگاه بین المللی داوری ورزش (CAS)

برانکو مدعی بود فدراسیون فوتبال از زمان سرمربی‌گری او در تیم ملی، مبلغی را به او بدهکار است.

دادگاه CAS فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت 400 هزار دلار محکوم کرد و ایران مجبور به پرداخت این پول شد.

شرکت کوپیان (مدیربرنامه‌های رافائل، بازیکن اسبق پرسپولیس)

باشگاه پرسپولیس

کمیته انضباطی فیفا

باشگاه پرسپولیس 120 هزار یورو دستمزد شرکت کوپیان را پرداخت نکرده بود. این شرکت مدیر برنامه‌های رافائل بازیکن اسبق پرسپولیس بود.

کمیته انضباطی فیفا پرسپولیس را محکوم به پرداخت 120 هزار یورو کرد. این کمیته همچنین 6 امتیاز از امتیازات این تیم کسر کرد اما با این حال پرسپولیس همان سال قهرمان لیگ برتر ایران شد.

باشگاه استقلال

کنفدراسیون فوتبال آسیا

دادگاه CAS

استقلال که اسامی بازیکنان خود را دیرتر از موعد مقرر به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده بود، به همین خاطر از حضور در جام باشگاه‌های آسیا کنار گذاشته شد و در اعتراض به این تصمیم مسئولان AFC از آن‌ها شکایت کرد.

رای بدوی دادگاه CAS به سود استقلال صادر شد اما حکم نهایی به سود استقلالی‌ها نبود و آن‌ها نتوانستند آن سال در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا شرکت کنند.

علی دایی

فدراسیون فوتبال

دیوان عدالت اداری و کمیته انضباطی فیفا

دایی که پیش از اتمام قراردادش با تیم ملی از سرمربی‌گری این تیم برکنار شد، معتقد است فدراسیون فوتبال باید مابقی قرارداد او را هم پرداخت کند چراکه او استعفا نکرده بلکه برکنار شده است.

هنوز نتیجه این پرونده مشخص نشده است.

اسماعیل وفایی

سازمان تربیت بدنی، سازمان مالکیت صنعتی، ثبت شرکت‌ها و باشگاه پرسپولیس

دادگاه قضایی

وفایی که سال‌ها پیش شرکتی را با نام پرسپولیس ثبت کرده مدعی بود این برند به نام اوست و باشگاه پرسپولیس حق استفاده از آن را ندارد. به همین دلیل او تقاضای استفاده نشدن از نام پرسپولیس را توسط این باشگاه داشت. او همچنین نسبت به لوگویی که باشگاه پرسپولیس از آن استفاده می‌کند نیز معترض بود چراکه این لوگو را به نام شرکت خود ثبت کرده است.

وفایی پس از گذشت چند روز رضایت داد و شکایت خود را پیگیری نکرد.

داریوش مصطفوی

فدراسیون فوتبال

دادگاه قضایی

مصطفوی که مدعی است در زمان حضورش در فدراسیون فوتبال 220 میلیون تومان از جیبش برای فدراسیون خرج کرده، از فدراسیون شکایت کرد تا پولی که خرج کرده را به دست آورد.

دادگاه رای خود را به سود مصطفوی صادر کرد و فدراسیون طبق رای مجبور است پول او را بدهد. البته فدراسیون با این‌که از مصطفوی شکایت کرد اما نتوانست در دادگاه از عهده او بربیاید و در اقدامی جنجالی، مصطفوی را به طور مادام‌العمر از حضور در فوتبال محروم کرد.

علی دایی

محمد مایلی‌کهن

دادگاه قضایی

مایلی‌کهن در یک برنامه تلویزیونی حرف‌هایی علیه علی دایی زد که باعث اوج گرفتن درگیری‌های این دو نفر شد. علی دایی هم با شکایت از مایلی‌کهن به دادگاه، این درگیری را به اوج رساند.

محمد مایلی‌کهن به پرداخت 300 هزار تومان جزای نقدی که معادل سه ماه حبس بود جریمه و یک سال ممنوع المصاحبه شد. اما از دادگاه که بیرون آمد گفت 300 هزار تومان پول ندارد و حاضر است به جایش به زندان برود. مایلی‌کهن از طرفی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها گفت: «من که نمی‌آیم با شما مصاحبه کنم، شما می‌آیید با من مصاحبه کنید!»

باشگاه صنعت نفت آبادان

فدراسیون فوتبال

دادگاه CAS و دیوان عدالت اداری

در پلی‌آف لیگ برتر نفتی‌ها به بازیکن متخلف راه‌آهن اعتراض داشتند که اعتراض آن‌ها به جا بود. فدراسیون با این‌که شکایت نفتی‌ها را صحیح دانست اما نفتی‌ها معتقد بودند فدراسیون باید طبق آیین‌نامه، امتیازهای راه‌آهن را هم به آن‌ها بدهد تا نفت به لیگ برتر صعود کند.

فدراسیون امتیازهای راه‌آهن را به نفت نداد و باعث شد آن‌ها ماه‌ها پیگیر شکایت خود باشند. حتی دیوان عدالت اداری هم رای به حقانیت نفت داد اما از آنجا که لیگ شروع شده بود، فدراسیون اعلام کرد نمی‌تواند دست به ترکیب تیم‌ها در لیگ برتر بزند و نفت بازنده رقابت با فدراسیون فوتبال شد.






برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =