روز غدیر، عید ولایت و یادآور امامت راستین و فضیلت هاى متعالى ‏امیر مومنان على(ع) است.

 

یکى از جلوه‏هاى ‏زیباى بزرگداشت غدیر در زیارت مخصوص امام على(ع)در روز غدیر مشاهده مى‏شود. کلمات آن زیارت زمزمه روح نواز امام هادى(ع) است ‏و تاریخ صدور آن سالى است که معتصم خلیفه عباسى آن حضرت را به ‏بغداد احضار کرد. در این موقعیت، حضرت به زیارت‏امیرمومنان(ع)شتافته و این میراث ماندگار را به ‏یادگار گذاشت.

محتواى زیارت درباره فرهنگ غدیر و زندگى شکوهمند امام‏على(ع) است و موارد زیر از محورهاى مهم آن شمرده مى‏شود.

فضائل امام على در قرآن

در زیارت غدیر از آیه ولایت ‏یاد شده است که مى‏فرماید:  سرپرست و ولى شما تنها خدا است و پیامبر او و آنها که ایمان‏آورده‏اند، همانها که نماز برپا مى‏دارند، و در حال رکوع زکات‏مى‏دهند؛ و کسانى که ولایت‏خدا و پیامبرش و افراد با ایمان رابپذیرند، پیروزند، زیرا حزب و جمعیت‏خدا پیروز است.

مفسران اهل سنت و شیعه در شان نزول این آیه به نقل از ابوذرچنین مى‏نویسند: ابوذر گفت: من به دو چشم خویش دیدم و به دو گوش‏خود شنیدم و چنانچه خلاف آن را نقل کنم، نابینا وناشنوا گردم.

که پیامبر(ص)فرمود: على پیشواى نیکان و قاتل کافران است. هر کس او را یارى‏کند، از ناحیه خداوند یارى مى‏شود و هر کس او را تنها بگذارد،خدا او را خوار مى‏سازد.

بدانید من روزى نماز ظهر را با پیامبر(ص)خواندم. فقیرى کمک‏خواست؛ اما کسى چیزى به او نداد. در این حال سائل دستهاى خویش‏را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! تو شاهد باش که من در مسجدپیامبر(ص)کمک خواستم اما کسى به من کمک نکرد.

على(ع) که در حال رکوع بود و انگشتر در دست راست‏خویش‏داشت. به سائل اشاره کرد. سائل به سوى حضرت رفت و خاتم ازانگشتر حضرت بر گرفت. رسول گرامى اسلام که این منظره رامشاهده کرده بود.- پس از نماز خویش دست‏به دعا برداشت و فرمود:

خدایا، موسى از تو خواستار شرح صدر وآسانى کار و باز شدن گره‏زبان خویش براى فهماندن کلامش شد و از تو واست‏برادرش هارون راوزیر و پشتیبان و شریک درکارش قرار دهى و تو در پاسخ اوفرمودى:(سنسد عضدک باخیک و نجعل لکما سلطانا فلا یصلون الیکمابآیاتنا)بزودى بازوان تو را به وسیله برادرت محکم و نیرومندمى‏کنیم و براى شما سلطه و برترى قرار مى‏دهیم و به برکت آیات مابر شما دست نمى‏یابند.

خدایا، من محمد پیامبر و برگزیده تو هستم. خدایا، به من سعه‏صدر و آسانى در کار عطا کن و على را که از اهل من است. وزیرو پشتیبان من قرار بده.

پس سوگند به خدا هنوز کلام پیامبر(ص)تمام نشده بود که جبرئیل‏نازل شد و گفت: اى محمد! بخوان: انما ولیکم‏الله و رسوله...

این شان نزول را علاوه بر محدثان و مفسران شیعه بسیارى ازاهل سنت نیز نقل کرده‏اند. 

امام هادى(ع)در نامه‏اى که به اهل اهواز ارسال داشت ‏بر آنچه‏در این زیارت درباره آیه ولایت آمده تاکید ورزیده، مى‏فرماید:

صحیح‏ترین خبرى که قرآن به صحت آن نیز گواهى داده است‏حدیثى است‏که به اتفاق نقل شده است که پیامبر گرامى اسلام فرمود: من دوجانشین و در تعبیر دیگر دو چیز گرانبها براى شما باقى‏مى‏گذارم: کتاب خدا و عترت. اگر به این دو چنگ زنید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو ازیکدیگر جدا نمى‏شوند تا در حوض بر من وارد شوند.

ما شواهد این حدیث را آشکارا در آیه (انما ولیکم‏الله ورسوله...) مى‏بینیم. «ثم اتفقت روایات العلماء فى ذلک‏لامیرالمومنین(ع)انه تصدق بخاتمه و هو راکع‏» سپس روایات‏دانشمندان به اتفاق بیانگر آن است که این آیه شریف درباره امیرمومنان(ع)نازل شد آن هم زمانى که حضرت در حال رکوع انگشترش راصدقه داد. سپس رسول گرامى آن را به روشنى بیان کرد و فرمود: هرکس من مولاى اویم على مولاى اوست. خدایا، هر کس على را ولى باشدتو نیز او را ولى باش و هر کس با او دشمن باشد تو نیز او رادشمن باش؛ و در حدیث دیگر مى‏فرماید: على قرض هاى مرا پرداخت‏مى‏کند و او بعد از من خلیفه شما است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110140

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
    1 0
    بسيار مفيد بود-تشكر