وزیر مبارزه با مواد مخدر دولت فدرال پاکستان تاکید کرد: توانایی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر ستودنی است.

'ارباب محمد ظاهر خان' وزیری که از پشتون های ایالت خیبر پختونخوا و از اعضای حزب عوامی ملی پاکستان محسوب می شود،ضمن تشریح همکاری تهران و اسلام آباد برای مبارزه با مواد مخدر، چهارمین نشست وزرای مبارزه با مواد مخدرجمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان را مهم خواند.

وی افزود:گسترش همکاری های این سه کشور به ویژه ایران و پاکستان تاثیر بسیار مهمی در ریشه کنی قاچاق مواد مخدر و همچنین جنایات سازمان یافته و گروه های تروریستی در منطقه برجای می گذارد.

وزیردولت فدرال پاکستان تاکید کرد: مبادله اطلاعات درباره فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر در مرزها بین ایران ، پاکستان و افغانستان در مقطع فعلی بسیار ضروری است.

نشست دو روزه مقام های ارشد وزرای مبارزه با مواد مخدر درقالب ابتکار سه جانبه و با مشارکت سازمان ملل متحد به منظور ارتقای سطح همکاری های مدیریت مرزی (منطقه ای) و در زمینه مبارزه با موادمخدر از امروز در هتل 'سرینا' اسلام آباد آغاز خواهد شد.

'ارباب محمد ظاهر خان'، ایران و پاکستان را قربانی تجارت مواد مخدر دانست و گفت:مساله اصلی کشت انواع مواد مخدر در افغانستان است که با وجود حضور نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای غربی،کشت و قاچاق مواد مخدر در این کشور رشد زیادی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه اسلام آباد همکاری نزدیک با ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را خواستار است،اظهار داشت:توانمندی ها و تجریبات ایرانی ها در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و کنترل مرزها می تواند به پاکستان کمک کند تا مسیر و گلوگاه های اصلی انتقال مواد مخدر را مسدود کند.

وزیر دولت فدرال پاکستان در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تصریح کرد: ما این نقاط را می شناسیم اما ریشه های آن را نمی دانیم و برای همین است که تاکنون اقدام های ما با ظرفیتی حدود 2 هزار و 400 نیرو،نتیجه بخش نبوده است.

محمد ظاهر خان گفت: خلایی بین مرزهای ایران و پاکستان وجود دارد که گروه های فعال در قاچاق مواد مخدر از آنها استفاده می کنند و لذا دو کشور باید با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی این حفره ها وخلاء ها را پر کنند تا زمینه تردد و انتقال مواد مخدر از مرزهای مشترک فراهم نشود.

وی با اشاره به سیاست جدید پاکستان در مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:هدف از این سیاست،پاکسازی این کشور از خشخاش است و این سیاست باید در مجلس سنا نیز تصویب شود.

گفته می شود مصرف مواد مخدر در پاکستان در حال افزایش است و برآوردها نشان می دهد که پنج میلیون معتاد این کشور که سه میلیون نفر از آنها فقط در ایالت خیبر پختونخوا و مناطق قبیله ای زندگی می کنند به موادی مانند هروئین،تریاک و حشیش اعتیاد دارند.

ارباب ظاهر خان با بیان اینکه هدف از این سیاست پنج ساله پاکسازی پاکستان از مواد مخدر است، گفت:اولین گام از بین بردن کشت خانگی خشخاش و کنترل قاچاق آنها از افغانستان است چرا که حدود 90 درصد از تریاک جهان در این کشور تولید می شود.

وی افزود:نیروی ویژه درون سازمانی شامل نیروی مبارزه با مواد مخدر، پلیس، اداره مالیات، گمرکات، پاسبانان مرزی، نیروهای مرزی، رنجرها و نیروهای ساحلی بر اساس سیاست جدید در همه سطوح با قاچاق مواد مخدر مبارزه خواهند کرد.

این مقام پاکستانی اظهار داشت:وزارت کنترل مواد مخدر ریاست این نیروی ویژه را برعهده خواهد داشت که اطلاعات برون مرزی را با نیروهای مبارزه با مواد مخدر در ایران و افغانستان مبادله خواهد کرد تا عملیات های مافیای مواد مخدر در این سه کشور سرکوب شوند.

ارباب ظاهر خان با اشاره به اینکه پاکستان تفاهم نامه همکاری با دفتر مواد مخدر سازمان ملل و 28 کشور مختلف امضا کرده است، به ایرنا گفت:جنبه مهم سیاست جدی اسلام آباد،همکاری کشورهایی است که تحت تاثیر قاچاق مواد مخدر و اعتیاد قرار گرفته اند.

دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (‏UNODC)‏در سال ‏2007‏ میلادی رویکرد منطقه ای موسوم به راهبرد رنگین کمان را با هدف کلی مقابله با چالش افغانستان در قالب میثاق پاریس تنظیم و ارایه کرد و به دنبال این راهبرد، هفت طرح عملیاتی از جمله ابتکار سه جانبه اجرایی شد‏.‏

تاکنون چهار نشست کارشناسان ارشد و سه اجلاس در سطح وزرا در زمینه مبارزه با موادمخدر از سوی پاکستان ، افغانستان و ایران تشکیل شده است‏.‏

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =