۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۰

محسن ترکاشوند

دعوت شورای نگهبان از کاندید‌اهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم برای حضور در جلسات این شورا اقدامی مناسب محسوب می‌شود چراکه شورای نگهبان قصد دارد بدون واسطه سخنان کاندیدا‌های معترض را بشنود و بعد وارد فاز تصمیم‌گیری شود به هر حال کاندیدا‌های ریاست جمهوری نیز به طور قطع باید از حضور در این جلسات استقبال کنند چراکه شورای نگهبان تنها مرجع رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی محسوب می‌شود و تنها این نهاد است که می‌تواند در مورد احتمال بازشماری آرا‌ تصمیم‌گیری کند.

البته احتمال تغییر در روند اعلام نتایج بسیار بعید است. چراکه وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات از دادن هرگونه آماری به کاندیدا‌های معترض خودداری کرده است و حتی علی‌رغم درخواست‌های مکرر آقای محسن رضایی در مورد اعلام فهرست تفکیکی صندوق‌ها، از سوی وزارت کشور اقدامی صورت نگرفته است بنابراین تا زمانی که کاندیدا‌ها آمار مناسبی نداشته باشند نمی‌توانند در جلسات شورای نگهبان به صورت «مستدل» صحبت کنند البته آقای محسن رضایی به صراحت اعلام کرده است که فهرستی از نهصد هزار نفر با کد ملی را دارد که به وی رای داده‌اند اما این وجود هیچگاه وزیر کشور در مقام پاسخگویی حاضر نشده است بنابراین به نظر می‌رسد که به خاطر کوتاهی وزارت کشور در ارائه آمار، کاندیدا‌ها نمی‌توانند نظرات خود را اثبات کنند.

هرچند در این میان شبهاتی نیز وجود دارد. خرید و فروش رأی، افزایش حقوق کارمندان در آستانه انتخابات، حمایت برخی از مجریان انتخابات از یک کاندیدای خاص از مواردی است که می‌تواند روند برگزاری سالم انتخابات را دچار خدشه کند اما بعید به نظر می‌رسد که بتوان با توسل به این موارد روند برگزاری سالم انتخابات را زیر‌سؤال برد چراکه این موارد قابل اثبات نیست.

شورای نگهبان باید در جلسات خود با کاندیدا‌ها از هر اقدامی برای اعتماد‌سازی بهره بگیرد چراکه تنها مرجع رسیدگی به این شکایت‌هاست و اگر این نهاد بتواند نظر کاندیدا‌ها را در مورد بررسی دقیق و غیر جناحی شکایت‌ها جلب کند به طور قطع می‌تواند «اعتماد» کاندیدا‌های معترض را جلب کند در غیر این صورت عدم تحقق این مسئله به اعتماد عمومی مردم در برگزاری انتخابات آسیب خواهد زد که منجر به کاهش مشارکت سیاسی مردم می‌شود که در تناقض با منافع ملی کشور می‌باشد.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۳۱
    0 0
    فکر میکنم وزارت کشور در اطلاع رسانی سریع وکامل کوتاهی کرده.البته این اولین باری است که بدین صورت وبا این شدت به نتایج انتخابات اعتراض میشود.متن اعتراض آقای موسوی را خوانده ام در اغلب موارد کلی گویی کرده اند وارتباطی با مسئله آمار ندارد.