۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷

استقبال نوری مالکی از عقب نشینی سربازان آمریکایی

هنوز یک هفته تا آغاز ضرب‌الاجل زمانی ایالات متحده برای خروج از شهرهای عراق زمان باقی است. با این وجود آمریکایی‌ها از هم‌اکنون روند خروج از شهرهای اصلی و اسکان در اردوگاه‌های برون شهری را آغاز کرده‌اند. سی‌ام ژوئن که از راه برسد برابر با نهم تیر ماه سربازان آمریکایی دیگر حق حضور در هیچ کدام از شهرهای عراق را نخواهند داشت. در نخستین این جابه‌جایی‌ها سربازان آمریکایی پایگاه‌های خود را در شهرک صدر تخلیه کردند. تخلیه‌ این مقر امنیتی مشترک 10 روز قبل از موعد تعیین شده در توافقنامه‌ عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفت.

ژنرال دانیل بولگر از فرماندهان ارتش آمریکا گفت: ما امروز این پایگاه را به صاحبان اصلی آن تحویل دادیم و حدود 136 سرباز آمریکایی و 184 سرباز عراقی خون خود را در حمایت از شهرک صدر اعطاء کردند. ما آمریکایی‌ها این پایگاه را که با خون و اشک حفظ کرده بودیم به شما تحویل دادیم.

نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در تازه‌ترین اظهاراتش عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق را به فال نیک گرفته و تأکید کرد که تغییری در جدول زمانبندی اعلام شده ایجاد نخواهد شد. نوری مالکی با تأکید بر وجود خطر افزایش خشونت در آینده‌ای نزدیک اعلام کرد که ارتش و نیروهای امنیتی باید خود را برای رویارویی مهیا کنند. مالکی در ادامه از عراقی‌ها خواست تا درصورت افزایش خشونت پس از خروج سربازان آمریکایی از نبرد با القاعده و انهدام شبکه‌های تندرو ناامید نشوند.

مالکی با انتقاد از دولتمردان عراقی که خروج نیروهای آمریکایی را به ضرر دولت می‌دانند، گفت: نیروهای چند ملیتی هرگز در عراق باقی نخواهند ماند. همه کسانی که خواهان بقای این نیروها هستند به خود و توانمندی‌هایشان اطمینان ندارند.

 ادامه انفجارهای تروریستی در سرتاسر عراق

همزمان اما رسانه‌های خبری عراق از افزایش آمار کشته‌شدگان و زخمی‌های انفجار کامیون بمب‌گذاری شده در نزدیکی شهرک «تازه» نزدیک شهر کرکوک در شمال عراق خبر می‌دهند. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده‌ تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها به 272 تن رسیده است. پیش از این یک مقام ارتش عراق اعلام کرده بود که این کامیون بمب‌گذاری شده نزدیک مسجد شیعیان منفجر شده بود. این انفجار در شهرکی رخ داد که اکثر ساکنان آن ترکمن هستند و بر اثر آن سی منزل تخریب شد. این انفجار دو روز بعد از درخواست احزاب ترکمن در شهر کرکوک در زمینه ورود یگان‌هایی از ارتش عراق از جنوب و مرکز این کشور به کرکوک و اخراج شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای پیش‌مرگ صورت گرفت. در میان کشته‌شدگان اجساد بیست و دو زن و کودک هم دیده می‌شود.

بر اثر انفجار یک عامل انتحاری در شرق فلوجه نیز انفجار یک بمب سه کشته و چهار زخمی بر جا گذاشت. خودروی بمب‌گذاری شده که از سوی یک عامل انتحاری هدایت می‌شد، گروهی از رهبران شورای بیداری منطقه‌ الکرمه در شرق فلوجه را هدف قرار داده بود. رهبر شورای بیداری از این انفجار جان سالم به در برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =