آنها با این مثال از مزیتهای موتورسیکلت سخن میگویند و اینکه علاوه بر سرعت، قیمت کم آن نیز در مقایسه با خودرو، نقش ویژهای به آن داده است. آنها از حمل و نقل، امداد و پلیس نیز یاد میکنند که باعث شده موتورسیکلت جایگاهی فراتر از آنچه که قبلا تصور میشد داشته باشد. جالب آنکه برای اجرای قانون هدفمند شدن یارانهها نیز بیش از دیگر صنایع آماده هستند و در کنار بیم و امیدهایی که به هدفمند شدن یارانهها دارند، بهبود فضای کسب و کارشان را دور از دسترس نمیبینند.
به اتفاق آرا و علیرغم ترسهایی که از فضای پس از هدفمند شدن یارانهها وجود دارد، موافق اصلاح الگوی مصرف هستند و معتقدند بازار ایران برای موتورسیکلت بازاری مناسب است که پس از هدفمند شدن یارانهها این موضوع تشدید خواهد شد. شاغلین صنایع موتورسیکلتسازی معتقدند وضعیت معیشتی و تفکرات اقتصادی مردم و همچنین احتمال افزایش قیمت خودرو، باعث گرمی بازار آنها خواهد شد. این البته موضوعی است که آنها نمیخواهند در مورد آن مستقیم صحبت کنند با این حال بدبینترین آنها نیز این بحث را منطقی دانسته و فقط هشدار میدهد تاریخ تفکرات اقتصادی مردم ایران و حرکات معکوس آنها نشان داده نباید به چنین تحلیلهایی همیشه خوشبین بود.
آنها شاید به دیگر کشورهای مشابه ایران مینگرند که موتورسیکلت عضوی از خانواده محسوب میشود و شاید از همین رو از ابتدای سال به دنبال افزایش کیفیت در این بازار همزمان با طرح هدفمندی هستند. مطابق یکی از نظرسنجیهای انجام شده توسط مرکز مطالعات اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، 50 درصد از جامعه آماری شاغلین صنایع موتورسیکلتسازی، طرح هدفمند کردن یارانهها را موجب رشد اقتصادی دانسته و فقط 13 درصد به کاهش رشد اقتصادی رای دادهاند. جالب اینکه 100 درصد جامعه آماری با کلیت این طرح موافق بوده و خواستار اجرای قانون فوق شدهاند.
موتورسیکلتسازان و صنایع جانبی آنها به خوبی مزیتهای خود را شناختهاند و میدانند در حمل و نقل سبک جایگزینی ندارند خاصه آنکه مشتریان آنها سرمایه کمی برای خرید یک دستگاه موتورسیکلت لازم دارند. آنها میدانند مشکلات و محدودیتهای پس از طرح هدفمند شدن یارانهها باعث مدیریت هزینهها و سرمایهها توسط شهروندان شده و در این شرایط وسیله نقلیهای با مصرف سوخت کم و هزینه نگهداری پایین شاید به گزینه اول خانوادهها تبدیل میشود. فعلا با همین تحلیل به دنبال افزایش کیفیت و تدوین سند استراتژی خود هستند.
نظر شما