فارس: یکی از اسناد منتشر شده سایت ویکی‌لیکس از حمایت نخست‌وزیر سابق لبنان و فرمانده نظامیان آمریکایی از فتنه سال 88 در ایران خبر داده است.

به گزارش روزنامه السفیر لبنان، تنها سندی که از سفارت آمریکا در لبنان در سایت خبری ویکی‌لیکس منتشر شده است، تلگرافی است که به ادعای این سایت به 30 ژوئن (خرداد) سال 2009 مربوط می‌شود، این سند بعد از نشستی تهیه شده است که میان "فؤاد سنیوره " رئیس وقت دولت پیشبرد امور لبنان و "دیوید پترائوس " فرمانده سابق نیروهای آمریکا در منطقه برگزار شده است.

بر اساس اعلام این سایت، سنیوره که از مهم‌ترین هم‌پیمانان کاخ سفید در لبنان به شمار می‌رود، در این نشست بر رضایت خود از نتایج انتخابات پارلمانی در لبنان تاکید کرده و از تعهد آمریکا به برقراری صلح پایدار در منطقه نیز استقبال کرده است.

وی در این دیدار بر اهمیت جغرافیای سیاسی سوریه در منطقه تاکید و از تلاش‌های آمریکا در همگرایی با این کشور استقبال کرد، وی در عین حال به آمریکا گوشزد کرده که در دادن امتیازها به دمشق محتاط باشند و پیش از آن گام‌های مثبتی را از سوری‌ها دریافت کنند.

پترائوس در این دیدار از اوضاع ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال گذشته نیز سخن گفته و از ناآرامی‌ها در تهران استقبال و ابراز امیدواری کرده که این موضوع به شکاف در کشور منجر شود، سنیوره نیز در این دیدار گفت که باید از وضع موجود در ایران استفاده کرد، وی در عین حال از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام منطقه را در وضع بدتری قرار می‌دهد.

اسناد ویکی‌لیکس همچنین مدعی شده‌اند که برخی کشوهای عربی هم‌پیمان آمریکا نیز از این کشور خواسته‌اند که از تمامی راهکارهای ممکن و حتی حمله نظامی از پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کنند.

این در حالی است که "محمود احمدی نژاد " رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اهداف پشت پرده این اسناد در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود تاکید کرد که اسناد مورد ادعای ویکی‌لیکس باعث تیرگی روابط ایران با هیچ کشوری نخواهد شد.

161/ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    0 0
    قسمت دوست داشتنی اسناد تاکید کشورهای عربی به دروغگو بودن حکومت ایران
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    0 0
    برای فارس از بین 250 هزار صفحه فقط این چند خط جالبه که به نفعشه . بقیه اش حتما مشکوک و باطله و به درد نخوره . انصافه هم چیز خوبیه . به این می گن توجیه وسیله به خاطر هدف . مهم نیست منبع کیه فقط هرچی در باره باصطلاح فتنه باشه باید منتشر کرد حالا راست یا دروغ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    0 0
    اگه راسته همش راسته اگه دروغه همش دروغه
  • علی IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    0 0
    به نظر می آید افشای این اسناد در این برهه از زمان و به این شکل خیلی مشکوک است . یعنی سازمان اطلاعاتی آمریکا اینقدر بی در و پیکر است که این همه اسناد از آن درز کند یا اینکه انتشار این اسناد کارخودشان است تا از آب گل آلود ماهی بگیرند لذا خیلی باید با دقت این موارد را دنبال کرد تا در دام پهن شده نیفتیم
  • علیزاده IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    0 1
    آقای نتانیاهو گفته : خیالمان از ویکی لیکس جمع است . خوب درست گفته چرا که اسناد منتشر شده کار خودشان است و طبعا اسنادی را منتشر میکنند که به نفعشان باشد این را هر بچه دبستانی هم متوجه میشود که انتشار این شکل اسناد که تنها تعدادی کشور خاص و در راس آن ایران را هدف قرار داده یک سناریوی از پیش تعیین شده است
  • بدون نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 1
    اين اسناد كاملاًَ با برنامه منتشر شده و مشخصه كه براي باور پذير شدن راست و دروغ رو با هم قاطي كردن در هر صورت بايد اسناد رو مطالعه كرد ولي عكس العمل سريع نشون دادن همون چيزيه كه اونا ميخوان پس بايد كاملا ديپلماتيك رفتار كرد