ابنا نوشت:

عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) در طول تاریخ پرفراز و نشیب شیعه، دستخوش برخی تحریفات و تبدّلات گشته است. وجود این ناسره‏ها، تشخیص راست از دروغ را بر واعظان و مداحان و مستمعان مجالس حسینی دشوار کرده است از این‏رو، دغدغه‏ی همواره‏ بسیاری از محققان و سخنرانان این بوده است که متونی بی‏پیرایه در اختیار گردانندگان عزاداری‏ها قرار گیرد که این سنت مقدس را مخلوط به شائبه‏های خلاف واقع نکند در همین راستا و در آستانه ماه محرام الحرام و عزاداری حسینی، کتاب «چهارده روضه صحیح؛ برای سوگ محرم و صفر» اثر حجت الاسلام سید علیرضا حسینی عارف منتشر شد.

روضه‏های مندرج در این کتاب که برای دهه‏ اول محرم و نیز شب 28 صفر تنظیم شده‏اند، پیش از این به قلم همین مؤلف در اینترنت منتشر شده بود و اینک با بررسی بیشتر به شکل غیرمجازی نیز چاپ شده‏اند. در تدوین این کتاب، از منابع معتبر و دست‌اول شیعه و سنی ـ و بدون خرافات و تحریفاتی که متأسفانه در ذکر مصیبت‌ها زیاد دیده و شنیده می‌شود ـ استفاده شده است؛ منابعی نظیر: اللهوف فی قتلی الطفوف اثر سید بن طاووس؛ أمـالـی اثر شیخ صدوق؛ امالی اثر شیخ طوسی؛ الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد اثر شیخ مفید؛ تاریخ الامم و الملوک اثر محمد بن جریر طبری؛ المعجم الکبیر اثر حافظ سلیمان بن احمد الطبرانی و نفس المهموم اثر حاج شیخ عباس قمی.

همچنین در لابلای روضه‏ها، اشعاری نیز که عاری از مطالب غلوآمیز یا مخالف شأن است، قرار داده شده تا مداح و روضه‏خوان بتوانند از آنها استفاده نماید. به پیوست این کتاب نیز متنی نیز با عنوان «آشنایی با چند مقتل معتبر حسینی» منتشر شده است که مؤلف در آن، تعدادی از معتبرترین کتب مقتل را مورد بررسی قرار داده و معرفی کرده است.

این کتاب در دو بخش تهیه شده است که در بخش اول با عنوان «چهارده روضه‏ صحیح مقتل» مطالبی چون روضه شب اول؛ مصیبت جناب مسلم بن عقیل، روضه شب دوم؛ ورود کاروان عشق به کربلا، روضه شب سوم؛ حکایت حر، حماسه توبه و تصمیم، روضه شب چهارم؛ مصیبت فرزندان و برادران زینب(س)، روضه شب پنجم؛ مصیبت عبدالله بن حسن(ع)، روضه شب ششم؛ مصیبت قاسم(ع)، بلای شرین‌تر از عسل، روضه شب هفتم ؛ علی‌اصغر(س)، داغی بر دل اهل‌بیت، روضه شب هشتم؛ مصیبت علی‌اکبر(ع)، شبیه پیامبر، روضه شب نهم (تاسوعا) ـ مصیبت ساقی لب‏تشنگان(ع)، روضه شب دهم (عاشورا) ـ ذکر مصائب امام حسین(ع)، روضه ظهر عاشورا ـ ذکر شهادت امام حسین(ع)، روضه شب یازدهم (شام غریبان) ـ مصائب ام‏المصائب، روضه شب دوازدهم ـ مصیبت امام زین‏العابدین (ع) و  روضه پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) ارایه شده است.

بخش دوم کتاب شامل پیوست‏ها، منابع هریک از روضه‏ها، آشنایی با چند مقتل معتبر حسینی و فهرست اعلام است. چاپ اول این کتاب هم‏اکنون به وسیله «مرکز نشر سنابل» و در تیراژ 5000 نسخه به زیور طبع آراسته شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =