۰ نفر
۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۷

گزارش‌‌ها حاکی از آن است که یک کودک 12ساله افغان، شش سال است در زندان گوانتانامو به سر می‌برد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک کودک 12ساله افغان، شش سال است در زندان گوانتانامو به سر می‌برد. خانواده این طفل برای چندین سال از سرنوشت او بی‌خبر بوده‌اند، اما حالا نزدیکانش با کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل تماس گرفته و در پی یافتن چاره برای آزادی او از زندان هستند. گفته می‌شود یک وکیل‌مدافع نظامی روی قضیه محمدجواد کار می‌کند.

این وکیل از سوی کمیسیون دفاعی وزارت دفاع آمریکا موظف به انجام این کار شده است. او مشترکاً با کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعتراض‌نامه‌ای را به دادگاه عالی افغانستان سپرده تا محمدجواد با میانجیگری رئیس‌جمهور افغانستان، از زندان رها شود.

نادر نادری سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است در اعتراض‌نامه‌ای که به کمک وکیل‌مدافع آمریکایی محمدجواد به دادگاه عالی افغانستان سپرده شده، آمده محمدجواد هنگام توقیف طفل بود، اما تا هنوز هم در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شود. در این اعتراض‌نامه همچنین گفته شده او از گرفتن وکیل‌مدافع یا دیگر تسهیلات از سوی محکمه محروم بوده است.

نادری افزود: در این اعتراض‌نامه از دادگاه عالی افغانستان تقاضا شده با میانجیگری حکومت افغانستان محمدجواد را از زندان رها کنند و به افغانستان بیاورند. نادری گفت: در خصوص قضیه جواد از قوانین و اصول بین‌المللی تخطی شده است. یک نکته اعتراض‌نامه سپرده شده به دادگاه عالی افغانستان این است که از حکومت افغانستان به طور عاجل تقاضا شده این عمل غیرقانونی را که در سال 2002 میلادی انجام شده، حالا اصلاح کند. همچنین گفته شده زمینه استرداد این پسر را از حکومت آمریکا مساعد سازد.

حاکمیت قانون در آن زمان هم نقض شده بود و در شش سال و نیم گذشته حکومت افغانستان که در قبال این پسر مسئولیت دارد، قانون را نقض کرده است. ما خواهان تحقیقات از سوی دادگاه عالی هستیم که چرا این پسر شکنجه شده و قانون نقض شده است. خانواده محمدجواد می‌گویند او هنگام توقیف 12 ساله بود. اعضای خانواده او افزوده‌اند محمدجواد از زادگاهش پکتیا برای کار به کابل آمده بود و در سال 2002 میلادی از حوزه دوم کابل از سوی پلیس گرفتار شد. گفته می‌شود در آن زمان کاروان موتورهای نیروهای آمریکایی مورد حمله بمب دستی قرار گرفته بود. در آن حمله دو سرباز آمریکایی زخمی شده بودند. پلیس محمدجواد را به اتهام دست داشتن در این حادثه گرفتار کرد. بعداً او را به وزیر داخله وقت سپردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید 9 ساعت بعد از آن نیروهای آمریکایی به آن وزارت رفتند و وزیر داخله وقت محمدجواد را دست به دست به آنان تسلیم کرد. سخنگوی این کمیسیون می‌گوید جواد بدون اینکه جرمش ثابت شود یا در این مورد اسنادی موجود باشد، تا حالا در زندان گوانتانامو به سر می‌برد. ایریک مونتالوه وکیل‌مدافع محمدجواد، که از سوی کمیته دفاعی وزارت دفاع آمریکا برای تحقیق روی این قضیه موظف شده، می‌گوید: تحقیقاتش را از ماه مه سال گذشته میلادی به این سو آغاز کرده است.

ایریک گفت حکومت‌های افغان و آمریکا در این قضیه از قوانین بین‌المللی تخطی کرده‌اند. ما می‌خواهیم با رئیس‌جمهور افغانستان نیز ملاقات کنیم. می‌خواهیم در این مورد با او صحبت کنیم که جواد به زودی به کشورش فرستاده شود. من به نمایندگی از گروه خودم می‌گویم جواد که هر روز را در زندانی سپری می‌کند، به این می‌ماند که ما شش سال را در یک ماحول خارجی سپری کنیم. قوانین بین‌المللی بر جواد تطبیق نمی‌شود، زیرا او هنوز هم طفل است. حکومت‌های افغانستان و آمریکا در این خصوص به قوانین بین‌المللی ارج نگذاشته‌اند.

او شش سال و نیم است که در گوانتانامو زندانی است. او نه در گذشته جرمی انجام داده بود و نه در آینده جرمی را انجام خواهد داد. محمدجواد یک پسر عاجز است، خداوند او را به خیر به وطن بیاورد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و وکیل‌مدافع محمدجواد، پلیس و مقامات وزارت داخله وقت را به خاطر مراعات نکردن قوانین افغانستان و بین‌المللی ملامت کردند. آنان گفتند این پسر بدون آنکه جرمی را مرتکب شده باشد و بی‌آنکه اسناد و شواهدی در این مورد موجود باشد، بازداشت و شکنجه شده و بعداً به نیروهای خارجی سپرده شده تا سال‌های زیادی را در زندان خارجی‌ها سپری کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید هم اجازه ورود به زندان بگرام و گوانتانامو را ندارد و هم نمی‌تواند از وضعیت زندانیان و متهمان باخبر شود. اما این کمیسیون ابراز امیدواری کرده اداره اوباما برای آنان این زمینه را مساعد کند تا بتوانند با زندانیان و متهمان که در این زندان‌ها نگهداری می‌شوند، ملاقات کنند و از وضعیت آنان باخبر شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =