مهر نوشت:

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در حال حاضر دستگاه قضایی مدعی مهدی هاشمی است و به محض ورود به کشور تحت تعقیب قرار گرفته و به پرونده وی رسیدگی می شود.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای بعد از ظهر دوشنبه در پنجمین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به اینکه چرا دادستان نامه‌ای را برای نشریات مبنی بر عدم درج دفاعیه مدیر مسئول روزنامه ایران ارسال کرده و با توجه به سابقه پخش دفاعیه ها پس از انقلاب چرا نباید چنین افشاگری هایی علیه مهدی هاشمی منتشر می شد، تصریح کرد: همه ما باید ملتزم به قانون باشیم و از این مسئله هم مملکت و هم نظام نفع می برد. در این زمینه در بند 8 از ماده 6 قانون مطبوعات آمده است که اگر فردی به مقامات، افراد، نهادها، افراد حقیقی و حقوقی افترایی ببندد جزو ممنوعیت های قانون مطبوعات است.

وی همچنین با اشاره به بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات ادامه داد: بر اساس این بند قانونی اجازه داده نمی شود که هر صاحب نشریه‌ای مطالبی را که خلاف قانون است در نشریه خود منتشر کند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: همچنین در تبصره 1 ماده 30 قانون نیز آمده است چنانچه از نشریه ای شکایت شده باشد و پرونده این نشریه در حال رسیدگی در دادسرا باشد آن نشریه حق ندارد در ارتباط با آن موضوع مطالبی را تا پایان دادرسی منتشر کند.

وی تصریح کرد: دادستان تهران در این مورد تشخیص داد که مطالب عنوان شده به عنوان دفاعیه مدیرمسئول روزنامه ایران احیانا متضمن توهین و افترا به افراد دیگری است و برای جلوگیری از اینکه چنین اتهاماتی منتشر شود دستور منع درج این مطالب را به نقل از سایت ها به روزنامه ها دادند.

اژه ای ادامه داد: در این زمینه به روزنامه ایران نیز تذکر داده شد که این مطالب را درج نکند چرا که قانون از دفاع حمایت می کند ولی اگر ضمن دفاع به فردی توهین شود و یا موجب شایعه و نشر اکاذیب شود از آنها جلوگیری خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با مطالب منتشر شده در مورد رحیمی معاون اول رئیس جمهور و مشایی رئیس دفتر ریاست جمهوری و اینکه آیا این دو نفر بر علیه این سایت ها شکایت کرده اند گفت: همه ما باید ملتزم به رعایت قانون باشیم و چنانچه امروز حریمی برای کسی قائل شویم فردا نیز باید چنین حریمی را برای کسی دیگر در نظر بگیریم. وی ادامه داد: دستگاه قضایی باید مواردی را که حق عمومی است پیگیری کند حتی در صورتی که افراد بر اساس حق شخصی خود در این پرونده شکایت نکنند.

اژه ای با اشاره به اینکه هنوز شکایتی در مورد این پرونده به دستگاه قضایی ارجاع نشده، تصریح کرد: خود دادستان باید موضوع را بررسی و در صورتی که جرم جنبه عمومی داشته باشد اقدام کند و منتظر شکایت اشخاص نماند. سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به انتشار دو شب نامه علیه شهرداری تهران گفت: امروز بنده به دادستان تهران تاکید کردم که موضوع را پیگیری و از لحاظ جنبه عمومی تعقیب کنند و در این گونه موارد منتظر شکایت شاکی خصوصی نماند.

وی تاکید کرد: تا جایی که اطلاع دارم در این زمینه شاکی خصوصی وجود ندارد ولی این موضوع مانع از این نمی شود که جنبه عمومی جرم توسط دستگاه قضایی پیگیری نشود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114006

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =