بالاخره نمایندگان در آخرین روز از بررسی لایحه برنامه پنجم، وارد بررسی اساسنامه صندوق توسعه ملی شدند.

به گزراش خبرآنلاین، در ابتدای بررسی این موضوع، علیرضا محجوب پیشنهاد حذف ماده 76 لایحه برنامه پنجم را ارائه داد که لاریجانی خطاب به وی گفت که چون اصل تشکیل این صندوق در سیاست‎های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است، نمی‏توان این بند را حذف کرد.

اما محجوب بر بیان تذکرش اصرار کرد ولی رای لازم را نیاورد. حسن کامران هم پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را مطرح کرد ولی آن هم رای نیاورد.

پیشنهاد بعدی از سوی مصطفی کواکبیان مطرح شد که ترکیب هیات امنای صندوق توسعه ملی را کاملا دولتی خواند و گفت: چطور صندوقی که منابع آن باید برای بخش خصوصی هزینه شود، چنین هیات امنای دولتی‏ای دارد؟

سپس سلیمان جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی، پیشنهاد اضافه شدن وزیر صنایع به جمع هیات امنای صندوق توسعه را ارائه داد که رئیس جمهور، معاون برنامه‎ریزی و راهبردی و وزرای اقتصاد و کار و رئیس بانک مرکزی نیز عضو آن هستند.

این پیشنهاد با مخالفت احمد توکلی روبرو شد که گفت: ترکیب تعیین شده از سوی کمیسیون تلفیق یک ترکیب فرابخشی است اما اضافه شدن وزرایی همچون صنایع یا کشاورزی، به این ترکیب گرایش بخشی می‏دهد و به مصبات آن جهت می‏دهد.

 وی با این دلایل که افزوده شدن وزارت صنایع به ترکیب صندوق توسعه ملی، گرایش‏های بخشی را در ان تقویت میکند و این ترجیح بلا موجه است، از نمایندگان خواست تا به این پیشنهاد رای ندهند.

اما مهدی مهدوی‏ابهری عضو کمیسیون صنایع بر خلاف توکلی معتقد بود که چون مسئولیت وزیر صنایع ایجاد اشتغال است، بهتر است که به این بخش اضافه شود.

این مذاکرات همچنان ادامه دارد ....

/111ف

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =