ماده 68 مکرر لایحه برنامه پنجم حذف شد.

به گزارش خبرآنلاین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر امروز تصمیم گرفتند که ماده‌ 68 مکرر لایحه برنامه پنجم حذف شود.

این ماده مراجع قضایی را موظف می‌کرد در تصمیمات خود به گونه‌ای عمل کنند که منجر به تعطیلی بنگاه‌های تولیدی نشوند.

در حین بررسی این ماده احمد توکلی نماینده تهران در اخطاری مستند به اصول 34، 40 و 156 قانون اساسی تصریح کرد: به موجب این اصول دادخواهی حق مسلم هر فرد ایرانی است و قوه قضائیه هم قوه‌ای مستقل است که باید کارش را با استقلال انجام دهد در حالیکه اجرای وظایف قضایی در این ماده منوط به اجازه استاندار و فرماندار شده است.

وی ادامه داد: اگر این ماده در مورد شرکت‌های دولتی عنوان می‌شد آن وقت دولت می‌توانست از جیب خود هزینه نگهداری کارخانه متخلف را بدهد و آن را تعطیل نکند؛ اما اگر یک شرکت خصوصی از بنگاه یا کارخانه‌ای طلبکار بود باید ضرر کند به این خاطر که دولت می‌خواهد کارخانه را نگه دارد؟

علی لاریجانی که ریاست صحن علنی عصر را بر عهده دارد در ادامه خاطرنشان کرد: این ماده واقعا اشکال قانون اساسی دارد. این ماده اصلش اشکال را دارد و هر چه که شما اخطار می دهید یک گوشه آن را رفع می کنید. به نظر من کلش ایراد قانون اساسی دارد؛ من اخطار را وارد می دانم.

وی اضافه کرد: اگر مقام قضایی که قوه مستقلی است تصمیمی گرفت نمی‌توان این تصمیم را منوط به نظر مقام اجرایی کرد گرچه می‌شد گفت که مقام قضایی حتی‌المقدور در حکمش باعث تعطیلی دستگاهی نشود اما به هر حال در این ماده تداخل و اشکال قانون اساسی وجود دارد.

بعد از سخنان رییس مجلس نمایندگان این ماده را به رای گذاشتند که از بین 226 نماینده حاضر در صحن 168 نماینده باحذف این ماده موافقت کردند.

علی لاریجانی نیز بعد از این رای‌گیری گفت: من فکر می‌کنم که اگر از خیر این ماده بگذرید به نفع اسلام است لذا بهتر است این ماده از متن لایحه حذف شود.

/112ف

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =