اولین رئیس‌جمهور غیرکمونیست حکومت چکسلواکى این روزها و در ایام بازنشستگی رؤیای ورود به عالم جادویی سینما را در سر می‌پروراند.

علی اناری: اولین رئیس‌جمهور غیرکمونیست حکومت چکسلواکى که نقشى کلیدی در پیروزى انقلاب مردم این کشور بر دیکتاتورهای برده حکومت شوروی داشت این روزها و در ایام بازنشستگی پرکارتر از همیشه رؤیای ورود به عالم جادویی سینما را در سر می‌پروراند .به گزارش خبرگزاری فرانسه «واتسلاو هاول»، نمایشنامه‌نویس، نویسنده و رئیس‌جمهور سابق جمهوری چک، قصد دارد اولین فیلم خود با نام «ترک کردن» را بر اساس نمایشنامه‌ای از خود مقابل دوربین ببرد. این فیلم هم‌اکنون در مراحل پیش تولید به سر می‌برد و قرار است فیلمبرداری آن از سال آینده آغاز شود. نمایشنامه «ترک کردن»، درباره مشکلات و سختی‌ها است که یک سیاستمدار پس از جدا شدن از زندگی مردمی خود با آنها روبه‌رو می‌شود. هاول 72 ساله سال 1989 به عنوان رئیس‌جمهور چکسلواکی و در سال 1990 به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری چک انتخاب شد و تا 10 سال در این سمت باقی ماند. او سال 1936 در پراگ و در خانواده‌اى فرهنگى و روشنفکر به دنیا آمد.

بعد از اتمام خدمت سربازى در سال هاى۱۹۵۷-۱۹۵۹ به عنوانِ کارگردان پشت صحنه در تئاترى در پراگ مشغول به کار شد و همزمان تحصیل مکاتبه‌اى در رشته دراما در دانشکده هنر دانشگاه پراگ را آغاز کرد. اولین بازى کامل او سال ۱۹۶۳با نمایشنامه «جشن باغچه» روى صحنه رفت و جوائز و موفقیت بزرگى برایش به همراه آورد. جو اختناقى که پس از بهار پراگ در سال ۱۹۶۸ به وجود آماده بود هاول را براى مدتى از تئاتر و نمایش محروم کرد ولى فعالیت‌هاى سیاسى‌اش را بارزتر و او را به دنیاى سیاست پرتاب کرد. او در طول حیات به دلیل نوشته‌ها و فعالیت‌هاى سیاسى بارها به زندان افتاد و مجبور به تحمل حبس‌هاى پیاپى و طولانى مدت که بیشترین آنها چهار سال بود شد.

هاول شاهکار خود «خرامیدنى حزین» که داستان سیاستمداری سرشار از بیم بازگشت به محبس است را پس از آزادى از زندان نوشت. هاول در سال ۱۹۸۹ اولین رئیس‌جمهور غیرکمونیست حکومت چکسلواکى شد و به دنبال آن در سال ۱۹۹۰ در اولین انتخابات کشور جمهورى چک پس از انقلاب مردمی به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد.

هاول در طول زندگى سیاسى و هنرى خود از طرف گروه‌ها و شخصیات بین‌المللى زیادى مورد تقدیر قرار گرفت که از آن جمله مى‌توان به دریافت مدال آزادى فیلادلفیا ۱۹۹۴، نامزدى دریافت جایزه صلح نوبل و جایزه صلح گاندى اشاره کرد. او هم اکنون به همراه همسر دومش داگمار هاولوا (هنر‌پیشه تئاتر و تلویزیون که پس از مرگ همسر اولش اولگا با او ازدواج کرد) زندگى آرامى و به دور از صحنه سیاست دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =