۰ نفر
۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۱

معاون هنری وزیر و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاخره تصمیم گرفت در بین خوشنویسان حاضر شود.

با محکم شدن موقعیت وزیر و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اعلام نتیجه انتخابات، معاون هنری این وزارتخانه بالاخره تصمیم گرفت در بین خوشنویسان حاضر شود. مدت‌ها از درخواست برخی از استادان و هنرجویان انجمن خوشنویسان برای دخالت وزارت ارشاد در حل مشکلاتشان می‌گذرد.

سال‌هاست مشکلات داخلی انجمن خوشنویسان ایران برای اعطای درجه استادی بین استادان و هنرجویان اختلاف افکنده است و این اختلافات آنقدر بالا گرفته که برخی از اعضای انجمن خوشنویسان از وزارت ارشاد خواسته‌اند برای میانجیگری اختلافات داخلی انجمن مداخله کند.

اردیبهشت امسال «حسن آهنگران» یکی از اعضای انجمن خوشنویسان با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی این هنر تشتت و اختلاف‌های به وجود آمده در انجمن است، خواستار مداخله وزارت ارشاد برای حل این مشکل شد.

این درخواست با ابراز نظرهای متفاوتی از سوی استادان انجمن خوشنویسان روبه‌رو شد. عده‌ای معتقد بودند دخالت وزارت ارشاد در امور داخلی یک انجمن غیردولتی کاری نادرست است چرا که انجمن خوشنویسان پیش از انقلاب به عنوان نهادی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر فعالیت می‌کرد ولی بعد از پیروزی انقلاب در قالب یک مؤسسه غیرانتفاعی و مستقل در کنار وزارت ارشاد به کار خود ادامه داد. در مقابل عده‌ای از استادان هم بزرگتر نداشتن انجمن خوشنویسان را دلیل و توجیهی بر حضور و دخالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شمارند و بر آن اصرار دارند.

اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواجهه با این درخواست و نظرات گوناگون استادان، تنها سکوت اختیار کرد و حتی نمایندگان این وزارتخانه هم که سال‌ها در جلسات انجمن خوشنویسان حضور داشتند دیگر در این جلسات حاضر نشدند.

شاید وزارتخانه در انتظار نتیجه انتخابات بود تا ببیند فرصت حل اختلاف اساتید انجمن خوشنویسان را دارد یا باید باز کردن این گره چندین ساله را به افرادی دیگر بسپارد!

دیروز بعضی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند «محمدحسین ایمانی‌خوشخو» در جلسه‌ای با اعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان گفت: «معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل مناسبی با تشکل‌های صنفی همچون خانه تئاتر، خانه موسیقی و انجمن‌های تجسمی دارد و ضروری است تعامل با انجمن خوشنویسان ایران نیز بیش از گذشته صورت بگیرد، از این‌رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های لازم را از انجمن انجام خواهد داد.»

در این نشست او مثل سال‌های گذشته وعده داد: «سعی می‌شود با حمایت‌های جدی زمینه حضور بیشتر و سامان‌یافته هنر خوشنویسی و هنرمندان این رشته در عرصه بین‌المللی فراهم و تقویت شود.»

در این جلسه ایمانی‌خوشخو در جمع استادانی چون «کیخسرو خروش»، «عباس اخوین»، «محمدعلی گرجستانی»، «محمدحسین عطارچیان»، «سعید شمس‌انصاری»، «غلامرضا مشعشعی»، «محمد نعمتی» و «عبدالله ملکی‌پور» که اعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران هستند، اظهار امیدواری کرد: «با حضور استادان پیشکسوت در شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان و تعامل مناسب و محور قراردادن اساسنامه انجمن، شاهد همدلی‌های بیشتر در مراجع تصمیم‌گیری این انجمن و فعالیت‌های گسترده و مؤثرتر آن باشیم.»

او همچنین بر برنامه‌ریزی لازم برای انتشار آثار خوشنویسی و خرید این آثار تأکید کرد.

ریشه مهم‌ترین مشکلات این انجمن مسائل مالی و کمبود بودجه است. اختلاف میان خوشنویسان و به توافق نرسیدن برخی از اعضای انجمن خوشنویسان ایران بر سر ارزشیابی برای اعطای درجه استادی به هنرجویانی است که سال‌هاست آماده دریافت این مدرک هستند اما به خاطر اختلاف استادان هنوز موفق به اخذ آن نشده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =