۰ نفر
۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۲

دومین جشنواره طراحی معاصر ایران به کار خود پایان داد.

دومین جشنواره طراحی معاصر ایران با موضوع «شهر» شامگاه سوم تیر ماه در موزه امام‌علی‌(ع) به کار خود پایان داد.

به گزارش خبر، نخستین جشنواره طراحی معاصر ایران از 2 تا 25 آذر سال 1386 با دریافت2400 اثر از 750 هنرمند در موزه هنرهای دینی امام‌علی‌(ع) در دو بخش نمایشگاه آثار و همایش علمی برگزار شد. این برنامه با عنوان جشنواره و همایش طراحی «دکتر سندوزی» با هدف تأمل در طراحی به مثابه پایه و اساس هنرهای تجسمی برگزار شد. «شهر» به عنوان موضوع دومین دوره جشنواره طراحی معاصر ایران انتخاب شد و آثاری که به هر نحو برگرفته از طرز تلقی، تعریف یا نگاه هنرمندانه به شهر، فضا و زندگی شهری باشد، پذیرفته شد.

مجتبی آقایی: طراحی، فصل مشترک تمامی گرایش‌های تجسمی
مجتبی آقایی دبیر دومین جشنواره طراحی معاصر ایران با اشاره به اهمیت این گرایش از هنرهای تجسمی گفت: طراحی فصل مشترک تمامی گرایش‌های تجسمی محسوب می‌شود به طوری که همه‌چیز در شروع تحت عنوان طرح شکل می‌گیرد و این طرح نزدیک‌ترین ارتباط میان ذهن و دست هنرمند به حساب می‌آید.

او با اظهار تأسف از عدم‌توجه جدی به گرایش طراحی در میان سایر رشته‌های این حوزه گفت: اگر به تمام جشنواره‌ها، مسابقه‌ها، همایش‌ها و سمینارهای هنرهای تجسمی در طول سال توجه کنیم می‌بینیم که در رشته طراحی حتی به اندازه انگشتان یک دست نیز کاری انجام نمی‌شود و متأسفانه یک حرکت پیوسته و مستمر که مشخصاً در حوزه طراحی اجرا شود وجود ندارد.

مدیر امور هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تصریح کرد: برپایی چنین مسابقه‌ای از سوی این سازمان شاید کمی غیرقابل انتظار باشد اما ما جشنواره طراحی را تحت عنوان فضای شهری تعریف کردیم تا بتوانیم از نتایج آن در سیمای شهری بهره بگیریم که خوشبختانه نخستین دوره این جشنواره سال 86 با موضوع آزاد برگزار شد و با فاصله یکسال دومین دوره آن را با موضوع شهر پشت‌سر گذاشتیم تا یک هنر کاربردی که متوجه مضامین شهری است مورد استفاده قرار گیرد.

او تأکید کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش دارد تا با برپایی چنین جشنواره‌هایی وجه تمایز خود را با سایر دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر نشان دهد و به نوعی موازی با این دستگاه‌ها حرکت کند اما به تکرار آثار نپردازد. از سوی دیگر با انتخاب چنین موضوع‌هایی تلاش داریم تا به مرور علاقه و ذهنیت‌های هنرمندان خود را به فضای پیرامون شهرشان معطوف کنیم.

مدیر موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ادامه درباره چگونگی بهره‌گیری از آثار تولید شده در این جشنواره گفت: تمام این کارها از یک ایده کاربردی نشأت گرفته است و باید نشانه‌های آن را در شهر دید به همین دلیل امیدواریم به زودی آثار این جشنواره بعد از نمایش در موزه امام‌علی‌(ع) و انتشار در قالب یک کتاب، در فضاهای مناسب و مساعدی که مورد توجه مخاطبان است مثل مترو نصب شود.

او اضافه کرد: این روزها دغدغه‌ها و فرصت‌های مردم به قدری محدود است که امکان بازدید از نمایشگاه‌ها و گالری‌ها را ندارند پس چه بهتر که بتوانیم تمام این آثار را در برابر دید آنها قرار دهیم. البته نباید فراموش کرد که یک اثر هنری در هر شرایطی باید شأن و جایگاه هنری خود را حفظ کند.

آقایی با اشاره به حرکتی که سال گذشته آغاز شده بود گفت: بحث راه‌اندازی اتوگالری‌ها که سال گذشته چندان موفق نبود مجدداً درحال پیگیری است و امید داریم تا با این ایده بتوانیم حتی از ترافیک‌های سنگین شهر تهران نیز برای نمایش آثار تجسمی بهره بگیریم.

او در پایان گزارشی از این دوره جشنواره داد و افزود: در این دوره 300 اثر از 650 هنرمند به دست ما رسیدکه اگر به لحاظ تعداد، رشد چندانی نداشت اما به تأیید هیأت‌داوران این آثار به لحاظ کیفیت کم‌نظیر بود و نشان می‌دهد که بعد از دو دوره جشنواره ما به مرحله قابل‌توجهی رسیده‌ایم.

به گفته آقایی در این نمایشگاه 150 اثر از 120 هنرمند به نمایش درآمده و در کنار آن 170 اثر به انتخاب هیأت داوران در مجموعه نگاه دوم در پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد و این نمایشگاه‌ها تا دهم تیرماه در موزه هنرهای دینی امام‌علی‌(ع) و تا 12 تیرماه در پردیس سینمایی ملت ادامه دارد.

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره طراحی معاصر ایران بدون رتبه به این شرح اعلام شدند: الهه نظری، حمیده صالحی، شیوا صادق اسدی، المیرا روزبه، سپیده سحر، الهام یزدانیان، ویدا ربانی حقیقی، علیرضا جهرمی، لطیف شکری و الناز مصطفایی لوح تقدیر و مبلغ 100‌میلیون ریال را دریافت کردند.

گفتنی است، آثار این جشنواره توسط هیأتی مرکب از منوچهر معتبر، احمد وکیلی، علی ندایی، ایرج اسکندری، محمدحسین ماهر، جمشید حقیقت‌شناس و معصومه مظفری داوری شدند.

محمدحسین ماهر: طراحی هسته اصلی اثر هنری است
محمدحسین ماهر ارزیابی خود را از آثار ارائه شده در این جشنواره چنین عنوان کرد: طراحی نخستین تجسم بخشیدن پس از اندیشیدن است. نگاه من به طراحی به عنوان هسته اصلی اثر هنری است. برای همین در این جشنواره نیز نکات متفاوت و چند دسته کار ارائه شده بود و به کارهایی نزدیک شدیم که هم مبانی و اصول طراحی را دارا باشد هم در یک بستر حقیقی متولد شده و با موضوع هماهنگ باشند.

وی در ادامه به ارائه چند نکته انتقادی در خصوص آثار پرداخت و افزود: تنها بخش انتقادی کارها چند‌دستگی آثار بود. بخشی از آثار شخصی بودند، بخشی تحت‌تأثیر محیط‌های آموزشی و بخشی کاملاً وارداتی که ما باید با دقت تمام از میان این تقسیم‌بندی، انتخاب می‌کردیم.

منوچهر معتبر: سعی کردیم قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم
منوچهر معتبر درباره قضاوت آثار این جشنواره گفت: سعی کردیم که بر‌اساس تجربیات چندین‌ساله خود قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم و اگر کسی تصور می‌کند که ممکن است حقش ضایع شده باشد، می‌توان با صحبت کردن این مسئله را مرتفع کرد. وی همچنین گفت: در نمایشگاه‌های هنری مردم همیشه به دنبال سفید‌سفید و یا سیاه‌سیاه هستند ولی هیچ‌وقت سفید سفید و سیاه سیاه وجود ندارد و مابین این دو هزاران رنگ هست که ما هم در قضاوت آثار سعی‌مان بر این بود که قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم. این هنرمند نقاش و طراح ابراز امیدواری کرد طراحی که مدت‌ها مهجور مانده بود نیرو و جان تازه‌ای بگیرد.

کد خبر 11529

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار