افزایش حق بن کارگری از جمله پیشنهادهای مقامات و نمایندگان کارگری بوده ولی هنوز با آن موافقت نشده است.

ابراهیم علیزاده: هرچند روز گذشته یکی از مقامات کارگری خبر از این داده بود که شورای عالی کار با افزایش حق مسکن و بن کارگری مخالفت کرده است اما به گفته یکی از اعضای شورای عالی کار، این شورا اصلاً در سال جدید جلسه‌ای نداشته که بخواهد چنین موضوعی را مطرح کند و از سوی دیگر تعیین میزان حق مسکن برعهده هیأت دولت است و در حیطه اختیارات شورای عالی کار نیست.

روز گذشته یکی از اعضای هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که شورای عالی کار با هرگونه افزایش حق مسکن و بن کارگری مخالفت کرده است و به همین دلیل در این دو نرخ هیچ افزایشی نخواهیم داشت.

وی در این مورد تصریح کرده بود: «برای کاهش فاصله بین خط فقر و حداقل دستمزد کارگران این پیشنهاد مطرح شده بود که مورد پذیرش واقع نشد.» این در حالی است که به گفته یکی از اعضای شورای عالی کار، این شورا بعد از تعیین افزایش حداقل مزد کارگران برای سال 88، دیگر جلسه‌ای را برگزار نکرده است.

ولی‌الله صالحی ؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با «خبر»، در این مورد بیان کرد: «بعد از برگزاری جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد کارگران برای سال88 که در اواخر سال گذشته برگزار شده بود، دیگر این شورا جلسه‌ای را برگزار نکرده است.»

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که هرچند افزایش میزان بن کارگری از اختیارات شورای عالی کار است اما افزایش حق مسکن کارگری در حیطه اختیارات این شورا نیست و هیأت دولت می‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.
البته صالحی متذکر شد: «افزایش حق بن کارگری از جمله پیشنهادهای مقامات و نمایندگان کارگری بوده ولی هنوز با آن موافقت نشده و شورای عالی کار هم جلسه‌ای در این مورد برگزار نکرده است.»

علاوه بر این، موضوع دیگر آن است که معمولاً قبل از برگزاری هرجلسه شورای عالی کار، نمایندگان کارگری در کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با هیأت مدیره این کانون در جلسه‌ای موضوعات مطرح در شورای عالی کار را بررسی می‌کنند. از این رو، طبیعتاً اگر قرار بر برگزاری جلسه‌ای توسط اعضای شورای عالی کار باشد، اعضای هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار که چند سالی است به عنوان نمایندگان اصلی کارگران در مجامع عالی حضور دارند، باید از این موضوع مطلع باشند.

اولیاء علی‌بیگی، نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در گفت‌وگو با «خبر» در این مورد همان ابتدا به این موضوع اشاره می‌کند که افزایش حق مسکن اصلاً جزو وظایف شورای عالی کار نیست، بلکه هیأت دولت باید در این مورد تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: «برای تعیین حق مسکن، شورای عالی کار تنها می‌تواند به هیأت دولت پیشنهاد دهد ولی به هرحال اخیراً شورای عالی کار جلسه‌ای برگزار نکرده است که این موضوع در آن مطرح شود.»

علی‌بیگی با اشاره به حق مسکن و بن کارگری 10 هزار تومانی کارگران که چند سالی است هیچ افزایشی نداشته است، اظهار کرد: «برای حمایت از کارگران در زمینه مسکن آنها باید به دنبال راهکاری رفت که مثلاً از طریق بانک رفاه کارگران و سازمان تأمین اجتماعی انبوه‌سازی مسکن مدنظر قرار بگیرد.»

وی در مورد بن‌های کارگری نیز پیشنهاد داد که این موضوع از طریق واگذاری اقلام مورد نیاز خانواده کارگران به کمک تعاونی‌ها یا اتحادیه امکان صورت بگیرد.

این مقام کارگری در پایان سخنان خود متذکر شد: «اگر اعتقاد به این داریم که 40 درصد جمعیت کشور را کارگران و خانواده‌های آنها تشکیل داده‌اند، باید دولت از طریق منابع ملی از این قشر حمایت کند.»

به هر حال با تکذیب خبر منتفی شدن افزایش حق مسکن و بن کارگری، خانواده‌های بیش از 8میلیون کارگر کشور همچنان می‌توانند امیدوار به افزایش این میزان که چندسالی همان 10 هزار تومان است، باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =