۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲

تعداد کل کارکنان از راه دور بریتانیا بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ حدود ۳۹ درصد افزایش یافته است.

محمد سیاح: دورکاری یعنی اینکه فرد کار را بداند و بتواند بدون حضور فیزیکی در محل کار، با استفاده از نظام الکترونیکی، آن کار را انجام دهد. به گفته احمد بزرگیان معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور از طریق ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولت توسط بخش خصوصی دست‌کم 500 هزار شغل ایجاد شود.

طی مطالعه ای که در سال ۱۹۹۹ در ارتباط با گروهی از کارکنان راه دور انجام شد مشخص شد که ۴۷ درصد از آنها افزایش بهره وری,۴۲ درصد آنان عدم تغییر در بهره وری و ۱۰ درصد آنان کاهش در بهره وری کاری خود را تجربه کرده اند (روزنامه شرق شماره167). همچنین در پژوهش دیگری ۳۱ درصد بر بهره وری بیشتر، ۵۶ درصد به عدم تغییر در بهره وری و ۶ درصد به کاهش بهره وری کاری خود معتقد بوده اند و ۷ درصد نیز پاسخی نداده اند. همین طورآمارهای دیگر نشان می دهد افزایش بهره وری بین 10% تا 40% است.کلیه آمارها حکایت ازعلاقه روز افزون کارکنان و کارفرمایان به کار از راه دور دارد، تحقیقی در نظریه کار از راه دور در ایرلند در سال ۱۹۹۵ و در میان مردم عادی نشان داد که ۳۹ درصد مردم معتقد بودند که اگر تمام یا بخشی از کار خود را از طریق کامپیوتر و در خانه هایشان انجام می دادند بسیار مطلوب تر بود، ۵۶ درصد نیز بر این باور بودند که کارفرمایان باید به کارمندان خود اجازه دهند آنان تمام و یا بخشی از ساعات خود را از راه دور به کار بپردازند.

در تحقیقی دیگر ۳۴ درصد از افراد شاغل ترجیح می دادند که از راه دور کار کنند. در همان سال نیز نتیجه یک تحقیق در فنلاند بر این بود که بیش از نیمی از کارفرمایان فنلاندی علاقه مند بودند تا کار از راه دور را در شکل یک قرارداد ثانوی و یا کار سیار طرح کنند و بیش از ۷۰ درصد علاقه مند به کار از راه دور بودند، نتیجه یک تحقیق در کانادا در سال ۱۹۹۸، نیز نشان داد که ۴۱ درصد از کارمندان کانادایی معتقدند که کار از راه دور بسیار جذاب است. تحقیقی دیگر در امریکا حاکی از این است که 39%  از کارکنانی که در حال حاضر به طریق از راه دور کار نمی کنند به کار از راه دور علاقه مندند.

تعداد کل کارکنان از راه دور بریتانیا بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ حدود ۳۹ درصد افزایش یافته است. در سال 2001 تعداد 8/25 میلیون آمریکایی به دور کاری مشغول بودند و پیش بینی می شود که این میزان تا پایان سال 2004 به 9/28 میلیون نفر بالغ شود.

اظهار نظر مسئولان در خصوص دورکاری

نام

سمت

اظهار نظر

عبدالرضا شیخ الاسلامی

 وزیر کار

 امکان دورکار شدن 50 درصد کارمندان دولت فراهم شده است و در عین حال نیمی از کارمندان ستادی وزارت کار دورکار شده اند و تا آخر ماه به صورت آزمایشی انجام وظیفه می کنند. آخرین تمهیدات و امتیازات درنظر گرفته شده برای توسعه دورکاری در کشورافزایش 3 تا 5 درصدی حقوق کارمندان دورکار را به دنبال دارد.

 لطف الله فروزنده

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

افزایش حقوق کارمندان دورکار یکی از امتیازاتی است که دولت برای گسترش دورکاری در نظر گرفته است.

یکی از الزامات اصلاح نظام اداری، الکترونیکی کردن کارها است که از سال ها پیش با طرح مساله، فرهنگ سازی و آموزش آغاز شده و از جمله روش های آن دورکاری است. برای دورکاری، زیرساخت، باور و اعتقاد مدیران و نیز پذیرش کارکنان مورد نیاز است. کوچک کردن حجم دولت و واگذاری فعالیت های دولتی به بخش خصوصی از دیگر راهکارهای این امر است و ما در بخش کوچک کردن دولت برمبنای برنامه باید 5 درصد از نیروی انسانی را کاهش می دادیم که به رقم 10 درصد کاهش رسیدیم

رضا تقی پور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

زیرساخت های اینترنت و اینترانت کشور برای این امر مهیا بوده و گسترش آن در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته و در حال حاضر نیز اقدامات موثری در کشور در حال وقوع است که به رشد دورکاری کمک شایانی می کند.

دکتر حبیبی

کارشناس مسائل شهری

در صورتی که قانون دورکاری به درستی و کامل اجرا شود کاهش سفرهای بیهوده مردم، کاهش هزینه سفر، کاهش ترافیک خودرویی و ترافیک انسانی برای دریافت خدمات دولتی در کوتاهترین زمان ممکن امکان می یابد و مهمتر از همه اینکه از اتلاف وقت مردم جلوگیری کرده و رضایت مردم را بیشتر جلب خواهد کرد.

دکتر صادقی

کارشناس اقتصادی

گسترش دورکاری باعث افزایش بهره وری اقتصادی شده و راندمان کاری را بالا می برد و در صورتی که به صورت درست اجرا شود می تواند فرصت های شغلی زیادی را به وجود آورده که این خود کاهش نرخ بیکاری را در پی خواهد داشت.

 

بر اساس اعلام سازمان نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور

چه مشاغلی برای کار از راه دور مناسب اند

چه مشاغلی برای کار از راه دور مناسب نیستند

مطالعات و تحقیقات نظری

کارهای عملی و اجرایی مثل آتش نشانی، پلیس، کار آزمایشگاهی، جراحی، دندانپزشکی، اورژانس پزشکی و... (البته برخی از جراحی ها هم در حال حاضر از راه دور انجام می شود - سایت راهکار مدیریت)

مشاغل کامپیوتری مثل برنامه نویسی، طرحی صفحات وب، طراحی گرافیکی، انیمیشن سازی

جاهایی که تاثیرگذاری و نفوذ درافراد مسئله خیلی مهمی است.

مترجمی، نویسندگی، فروش و بازار یابی، مشاوره، حسابداری

زمانی که نظارت مستمر و شدید بر کار ضروری است.

کارهای طراحی و محاسبات در علوم مهندسی مثل محاسبه و طراحی سازه در مهندسی عمران، طراحی ماشین آلات در مهندسی مکانیک

زمانی که احتمال وقوع پیشامدهای اضطراری بالاست یا هزینه وقوع پیشامد اضطراری زیاد است مثل مسئولیت نیروگاه اتمی، مسئولیت ماشین آلات در خط تولید انبوه

تدریس (از طریق ویدئو کنفرانس)

--------

بطور کلی بسیاری از کارهای خدماتی به طریق از راه دور قابل انجام اند.

 

بر اساس اعلام سازمان نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور

مزایای فردی کار از راه دور

مزایای اقتصادی - اجتماعی کار از راه دور

کار از راه دور محدودیتهای زمانی و مکانی را از سر راه بر می دارد. حالا دیگرمی توانید در بهترین و خوش آب و هوا ترین مناطق زندگی کنید از حاشیه شهرها تا مناطق ییلاقی کوهستان ها.

کاهش ترافیک های درون شهری و مشکلات ناشی از آن مثل آلودگی هوا و محیط زیست.

کاهش رفت و آمد و هزینه های ناشی از آن که شامل هزینه حمل و نقل و ارزش پولی وقت تلف شده در راه.

کاهش نیاز به راه سازی و گسترش بزرگراه ها

زمانی که ناگزیر در رفت و آمد روزانه به محل کار تلف می شد، حالا می تواند برای نگهداری از فرزندان و والدین پیر سپری شود.

برای کسانی که ناتوانی یا بیماری خاصی دارند که حضورشان در ادارات مرسوم، غیر معقول و غیر ضروری است، موقعیت کاری فراهم می شود.

گسترش حق انتخاب شغل و کار. کارمند هر شرکت یا سازمانی  که دوست دارید باشید، دیگر جا و مکان ملیتش فرق نمی کند.

بازار نیروی کار گسترش می یابد یعنی قدرت انتخاب سازمان ها برای انتخاب بهینه نیروی کار مورد نیازشان زیاد می شود زیرا تا دیروز سازمان ها ناگزیر بودند کار را به یکی از متخصصان همان شهر (یا منطقه جغرافیایی) بسپارند اما امروز می توانند کار را به طریق از راه دور به هر متخصصی که توانایی ها و قابلیت های بیشتری دارد بسپارند که این همان شایسته سالاری است. به این ترتیب موقعیت های کاری یکسانی نیز برای همه جدای از محل و موقعیتشان به وجود می آید که این راستا عدالت اجتماعی است.

-------

کاهش رشد جمعیت شهر های بزرگ؛ از هجوم نیروی کار به شهرهای بزرگ برای دستیابی به موقعیت های کاری بهتر کاسته می شود.

 

بر اساس اعلام سازمان نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور

کارهای شاغلان از راه دور

سن شاغلان

38%  پشت کامپیوتر

17% بین سن 18 تا29 سال

17%  صحبت تلفن

60% بین سن30 تا 49 سال

24%  مطالعه تحقیق و تجزیه و تحلیل

22% بین سن 50 تا  64 سال

9%  ملاقات رودر رو

------

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    قطعا در اين باره بايد كار كارشناسي صورت گير و يك شبه بگويند 40 و يا 50 درصد كارمندان فلان وزارتخانه و سازمان دوركار شوند بسيار ناشيانه و نتيجه معكوس خواهد داشت. مناسب است تا ابتدا در هر سازماني مشاغل دوركار مشخص و با ارزيابي وضعيت كاركنان آن مشاغل اقدام كردو در غير اينصورت اين طرح هم همانند بسياري از طرحهاي ناپخته ي ديگر همچون انتقال كارمندان به خارج از تهران لوث و بي سرانجام خواهد شد.
  • رویا IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    به نظر من برای خانمها خیلی خوب هست،مخصوصا از نظر تربیت و نگه داری بچه،نیاز به مهد کودکم نیست
  • عرشیا IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
    0 0
    سلام راه باز است جاده دراز؟