دلمشغولی های بخش خصوصی در مورد هدفمندسازی یارانه ها

در حالی که فاز اصلاح قیمت ها در قالب قانون هدفمندسازی یارانه ها از روز یکشنبه آغاز شد تا یارانه نقدی واریز شده به حساب مردم قابل برداشت شود، ولی هنوز فعالان بخش خصوصی از اجرای سیاست های حمایتی دولت از بخش تولید کشور چندان اطلاعی ندارند و نگرانی های آنها از اجرای توافق های صورت گرفته با دولت در این خصوص بر جای خود باقی است.

در چارچوب نظرخواهی از 10 رییس اتاق بازرگانی کشور که بلافاصله پس از اجرای فاز جدید قانون هدفمندسازی یارانه ها صورت گرفته، مشخص می شود که بخش عمده ای نمایندگان فعالان بخش خصوصی از فقدان اطلاع رسانی کافی در خصوص نحوه اجرای قانون در مورد این بخش گلایه مندند. همچنین بخشی از آنها معتقدند وعده های کمک های مالی دولت برای حل مشکلات آنها پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها کفایت نخواهد کرد. در همین حال برخی از آنها بر این باورند که دولت باید میان گرانی و گران کردن کالاها تفاوت قایل شود.

علت طرح این بحث از سوی بخش خصوصی فشار بالای دولت برای تثبیت قیمت هاست که به باور فعالان بخش خصوصی مانع از اصلاح قیمت های نسبی و تضمین سوددهی فعالیت بخش خصوصی خواهد شد. اما آن چه که بیش از همه در نتایج این نظرسنجی خود نمایی می کند، این است که هنوز فعالان بخش خصوصی و نمایندگان آنها در پارلمان بخش خصوصی از این که دولت تمام تمهیدات لازم برای اجرای فاز نهایی قانون هدفمندسازی یارانه ها را نیندیشیده باشد، نگران هستند. نگرانی هایی که

بی توجهی به آنها می تواند منجر به افزایش بیکاری و کاهش فضای کسب و کار بخش خصوصی شود. البته در مهمترین این اظهارنظرها پارلمان بخش خصوصی بر این مهم تاکید دارد که اجرای این قانون در نهایت باید به افزایش بهره وری در کشور منجر شود و الا اجرای آن به بیراهه خواهد رفت. 

محمد نهاوندیان

رئیس اتاق بازرگانی ایران

هدف از اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها باید افزایش بهره‌وری باشد. در این خصوص بخش خصوصی آمادگی دارد تا با ارائه نظر دلسوزانه به توفیق هر چه بیشتر این طرح کمک کند، اما باید اطلاعات کامل و به موقع در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

یحیی آل اسحاق

رئیس اتاق تهران

در بحث اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در خصوص تولید و صادرات ابهام وجود دارد و بسته‌های تهیه شده پاسخگو نخواهد بود.

 

جمال رازقی جهرمی

رئیس اتاق شیراز

اکنون صنایع ناچار هستند مواد اولیه را با 50 درصد افزایش قیمت خریداری کنند اما اجازه افزایش قیمت ندارند، این شرایط مشکلات فراوانی برای صنایع ایجاد خواهد کرد. دولت باید میان گران فروشی و گرانی تفاوت قائل شود زیرا با افزایش پایه قیمت‌ها، به طور طبیعی قیمت اجناس افزایش خواهد یافت و این نباید گران فروشی تلقی شود.

 

هادی تیزهوش تابان

رئیس اتاق رشت

آرامش سیاسی و اجتماعی، حذف تورم، کنترل مسائل مالی، کاهش سطح بیکاری، داشتن ذخیره ارزی مناسب و داشتن سیستم رفاهی کارآمد، کنترل آثار اجرای این طرح از ملزومات مهم اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است و بدون توجه به این مسائل با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

عبدالرحمن سلیمانی دهکردی

رئیس اتاق اهواز

باید آثار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را از منظر ورشکستگی صنایع بررسی کرد، زیرا در این شرایط ادامه کار صنایع با مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود.

ابراهیم جمیلی

رئیس اتاق زنجان

وام‌هایی که وعده داده شده مؤثر نخواهد بود و تنها به بدهکاران می‌افزاید و چندماه بعد شاهد این مشکلات خواهیم بود.

جبار کیانی‌پور

رئیس اتاق یاسوج

متأسفانه اکنون که طرح اجرا شده هنوز حرفی در خصوص تأمین سوخت بنگاه‌های اقتصادی زده نشده است در صورتی که ادامه کار آن‌ها با مشکل‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

محمدعلی عباسی

رئیس اتاق اراک

در سفر هیأت دولت به اراک مشکلات اقتصادی فعالان اقتصادی مطرح شد و اکنون با اجرای طرح که مشکلات افزوده خواهد شد باید بتوانیم، این ارتباط را حفظ کرده و با بررسی کامل مشکلات انتقال دهیم.

سیدمحمدرضا سیدنبوی

رئیس اتاق شهرکرد

اگر ما بتوانیم توافق‌هایی را که با بخش‌های مختلف دولت صورت داده‌ایم، عملی کنیم، کارها پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =