عبدالجبار کرمی

سال گذشته وزیر علوم با اظهاراتی غیر علمی در خصوص برخورد با اساتید و دانشجویان به بهانه عدم دین مداری، توسط اینجانب به کمیسیون آموزش و تحقیقات فرا خوانده شد تا پاسخگوی اظهارات نسنجیده خود در خصوص علت تلاش در جهت امنیتی کردن دانشگاهها و ایجاد بدبینی، بی اعتمادی و ایجاد نگرانی در دانشجویان و اساتید و در نتیجه فرار مغزها باشد. ولی ظاهرا وزیر محترم همچنان با همان تفکری که در وزارت کشور حضور داشتند به سکان داری وزارت علوم می پردازند و تا کنون نتوانسته اند از فضای کاملا سیاسی و امنیتی آن وزارتخانه خارج و خود را با فضای کاملا علمی و پر نشاط دانشجویی منطبق سازند که این امر بی شک به نفع جامعه علمی کشور و مصلحت نظام نیست و باید به هرطریق ممکن از ایجاد تشویش ذهنی در جامعه دانشگاهی دوری کرد.

از طرفی ایشان چندی پیش اعلام کرد دانشگاهی تفکر بسیجی نداشته باشد را با خاک یکسان می کنیم. این لحن و ادبیات شایسته فردی که بر اریکه علم است نیست و در شان نظام جمهوری اسلامی نیست که یک چنین وزیر علومی داشته باشد. مطالب بیان شده توسط آقای دانشجو چیز جدید و نوظهوری در دانشگاه های کشور ما نیست و قطعا بزرگ‌نمایی و تبدیل آنها به هجمه‌های تهدید آمیز به صلاح کشور و جامعه علمی آن نیست و خروجی این تهدیدها و ارعاب‌ها چیزی جز عدم احساس امنیت تحصیلی و شغلی در دانشگاه‌ها نخواهد بود.

از طرف دیگر این سخن مغایر با اهداف نظام است و نباید یک حرف سبب تحریک دانشجویان شود. در مکانی که مرکز علم و دانش است باید گفتمان داشت نه با تهدید و خط  و نشان آنها را وادار به عکس العمل کرد.

در تمام دنیا دانشگاه و دانشجو مرکز تحولات هستند  لذا باید مورد احترام باشند و فضای انتقاد در آن را با ادبیات زشت بیمار نکرد. چون دانشجو آینده ساز  کشور است و نباید به آنها توهین شود.

از جناب دانشجو باید پرسید مگر فضای دانشگاه ما امروز وخیم و بحرانی است یا فضای دانشگاه‌های در سال‌های 60 و 61 ؟اگر آن زمان وخیم تر بود پس مگر حضرت امام نمی‌توانستند با آنها مثل شما برخورد کنند و دانشگاه‌ها را با خاک یکسان کنند؟ و اگر وخیم‌تر نبود و اکنون اوضاع از آن زمان وخیم‌تر است پس شایسته نیست که کسی را جز خود ملامت کنیم و به جای تخریب دانشگاه‌ها به عملکرد غلط خود بازگشته و بنگریم چگونه نتوانسته‌ایم بر دانشجو تاثیر گذار باشیم و بی‌کفایتی خودمان را به بی‌تعهدی دانشجویان و اساتید تفسیر نکنیم و تقصیر را به گردن دانشجو و اساتید نیانداریم تا مجبور شویم نقش آلکاپون را با تخریب دانشگاه‌ها ایفا کنیم.

در حالی کامران دانشجو اساتید و دانشجویان را با این ادبیات مورد خطاب قرار می‌دهد که مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان فضای دانشگاه‌ها را مطلوب و دانشگاه، اساتید و دانشجویان ما را پیشرفت‌طلب، نوآور، پرنشاط و با طراوت خواندند و ابراز داشتند: با این روحیه و با این نشاط مطمئن هستم و همه مطمئن باشند که فردای نظام جمهوری اسلامی به مراتب از امروز کشور پیشرفته‌تر خواهد بود و فرمودند من هرگز سخنان و حرف‌ها منفی را که بعضی از سر تعصب و بعضی از سر غفلت‌ها در گوشه و کنار می‌زنند و می‌خواهند نسل جوان را نسل روی گرداننده از آرمان‌ها معرفی کنند باور نکرده‌ام و نخواهم کرد.

سوال دوم من از وزیر درباره برخورد با اساتید است که ایشان بارها عنوان کردند اساتیدی که دین اور نیستند از گردونه نظام خارج شوند که این صحبت ایشان مصداق بارز مخالفت با آموزه های دینی است. ما روایات متعددی داریم که علم اموزی حتی از کافران هم مجاز است چون جایگاه علم و عالم در دین بسیار مهم است. به نظر می‌رسد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دستورات اسلامی در خصوص تحصیل علم، جایگاه معلم و استاد هیچگونه آگاهی ندارد. این نوع صحبت کردن به فرار نخبگان و فرار مغزها دامن می زند و اصلا به صلاح نظام نیست.

   به طور کلی اظهارات کامران دانشجو زمینه‌ساز بدبینی و بی‌اعتمادی علما و ‌دانشمندان کشور به جامعه علمی می‌گردد، رواج این تفکر غیراسلامی را بسترساز فرار مغزها از کشور است.  

در اعتراض به اظهارات دانشجو و علت طرح آن در جمع پرالتهاب دانشجویان، سوالی را در این ‌رابطه از وزیر طرح و برای ریاست مجلس ارسال کردم تا وزیر علوم به کمیسیون آموزش و تحقیقات فراخوانده شود و ‌جوابگوی عملکرد ناصحیح خود باشد چرا که این اظهارات موجب تشویش و نگرانی در این حوزه شده و موجبات ‌عدم احساس امنیت شغلی برای استاد و دانشجو را فراهم می‌کند.‌

نماینده سنندج ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده سئوال کننده از وزیر علوم

42/134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    چه دیر هنگام.!!!