مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا

آیا خودروسازان ناگزیر از افزایش کیفیت شده اند؟

رسول شقاقی: دولت سعی کرده پاسخ این سوال که دستمزدها متناسب با قیمت‌ کالاها و خدمات غیر یارانه‌ای نیست را با شارژ حساب‌های بانکی دهد. حال گویا خودروسازان نیز این تدبیر را پیشه خود کرده‌اند تا شاید با تخفیف‌هایی جزئی تناسبی بین خودروهایشان با بنزین گران ایجاد کنند. روز گذشته مدیرعامل ایرن خودرو از تخفیف 2 تا 5 درصدی در بیشتر محصولات خبر داد. قبل تر نیز مدیرعامل زامیاد در این مورد سخن گفته بود. اما آیا این می‌ تواند پاسخ مناسبی برای ایجاد تناسب بین خودروهایی که از متوسط جهانی بیشتر مصرف می‌ کنند و استهلاک بیشتری دارند‏، باشد؟

این سوالی جدی است که روز به روز در افکار عمومی بیشتر مطرح خواهد شد. از نظر شهروندان خودرویی که از این پس سوار می ‌شوند باید لیاقت بنزین 700 تومانی را داشته باشد. آنها مخصوصا اینک که باید هزینه‌ های خود را مدیریت کنند بیش از گذشته به کیفیت، مصرف، استهلاک و ایمنی خودرو توجه خواهند کرد و این چالشی جدی برای خودروسازان داخلی است که همچنان محصولات از رده خارج جهانی بیشترین حجم تولید آنها را به خود اختصاص داده است.

از سویی اینک رانندگان به استانداردهای الزامی نیز حساس شده و انتظار دارند سخت‌ گیری بیشتری در حد استانداردهای اتحادیه اروپا شامل حال خودروسازان و سوخت مصرفی‌شان شود. از این رو موسسه استاندارد، شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی و سازمان ‌های ناظر بیش از گذشته مورد توجه رانندگان و خریداران خودرو خواهد بود. خودرو سواران اینگونه می‌اندیشند که اگر قیمت بنزین پرداختی آنها با قیمت‌های بازار جهانی یکسان است بنابراین حق دارند از خودرو با قیمت روز جهانی و یا خودرویی لایق این بنزین استفاده کنند.

همه این‌ها چالش‌هایی جدی است که صنایع خودروسازی ما دست کم تا امروز واکنشی نسبت به آن نشان نداده است. شهروندان قطعا در اسفند امسال که تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد با دقتی بیشتر آن را دنبال خواهند کرد و دیگر برای آنها خودرو گران داخلی که مصرف و استهلاک بیشتری دارد مورد پسند نخواهد بود.

این گرچه تهدیدی جدی برای صنایع خودروسازی است اما شاید بتواند خودروسازان کرخت داخلی را نیز از وضعیت فعلی برهاند. خودروسازن می ‌دانند قیمت سوخت به حدی بالا رفته که اگر بخواهند با استانداردها و محصولات فعلی ادامه دهند باعث نارضایتی گسترده‌ای خواهند شد. 

همه این تهدیدها البته فرصتی است که شاید به برکت اصلاح الگوی مصرف باعث افزایش کیفیت نیز شود. فعلا باید در انتظار عکس العمل خودرسازان بود.

کد خبر 117276

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    من مصرف کننده که بنزین 700 تومنی یا سوپر 800 نومنی تحویل می دهند چرا نباید ازاد باشم در انتخاب نوع خودرو داخلی یا خارجی و به قیمت ؟چه کم مصرف یا هر چی دیگه خودم اگاهانه خرید می توانم بکنم .مگر ندید برای کاهش تنها 20% از 120% مجموع عوارض واردات خودرو چه کار که نکردند .بعدم به اسم استاندارد های داخلی مصولات داخلی استادارد می گیرن ولی بنز و ب ام و با ان قدمت و اعتبار جهانی وارداتشون بستن که چی برای اطمینان از از استادارد بودن این خودروهای!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    شما به پژوی پارس مدل سال حدوود 19 میلیون تومن بنزین 700 تومنی به قیمت امارات بزنی در حالی که در امارات تویوتا کمری با ان کیفیت و امکانات حدود 18 میلیون است یه مکسیما 40 میلیونی با ان مصرف و تکنولوژی 12 سال پیش بعدم بنز کلاس سی همین قیمت با ان تکنولوژی یا سوزوکی 45 میلیون در دبی بنز glk این قیمت است !!دز ایران 140 میلیون است تازه با بنزین ازاد از اول استفاده می کرده
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    فقط دولت قادر به حذف تعرفه هاست والا مجلس توان کاهش تعرفه ها را اگز هم بخواهد ندارد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    قيمت واقعي بنزينو تو باك ماشيني بريزيم كه قيمتش واقعي باشه.اين خدمت به مردمه.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    شوخیت گرفته تا وقتی که بازار انحصاری دارند لازم نمیبنند کیفیت را بالا ببرنند سمند میدن 100 کیلومتر 12 لیتر مصرفشه !!! کسی میتونه حرفی بزنه!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    وقتی بنزین 7 برابر شد تعرفه واردات خودرو هم یک هفتم بشود اینم عدالته
  • احمد IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    به نظرم همانطور که دولت ملت را قانع کرده که بنزین را به نرخ 700 تومان بخرند میتواند خودروسازان را قانع کند که خودروها را به قیمت جهانی به مردم عرضه کند ونه به قیمت چند برابر نرخ جهانی ان
  • بدون نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    0 0
    این اقایی که درباره تغییر نظر خودروساز نظر گذاشتن قیمت گذاری و تعرفه ها همه زیر نظر وزارت صنایعه نه خودروساز ودوم بازار باید ازاد بشه قوانین گمرکی چه داخلی چه وارداتی تعرفه ها حذف بشه وگرنه با 5 درصد اینها فقط شوخیه واقعی شدن قیمت ها باید ملموس باشه به نسبت قیمت بنزین 5 یا 10 درصد بی فایدس و این طوری ارزون نشه بهتره مردم سبک نمی شن
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    0 0
    واردات کلن بستن بر خلاف قانون با تعرفه 90% +20% عوارض جانبی واقعا 405 یا پراید ارزش ریختن بنزین 700 تومنی را ندارند بعدم با این وضعیت خراب شدنش بعدم با اولید تصادف کشته بشی طرف ماشیت 6 یا 8 سیلندر المانی داره مصرفش اندازه 405 و حتی کمتر ان ارزش داره 700 تومن می ریزی در باکش راحتی امکانات و خراب نمی شه صدا نمب ده در دیوار ماشین راحت می دونی که مصرفش بهینس همه ی محصولات داخی اینطورن حتی 206 در بهتریت حالتش در داخلش شهر محاله مصرفش از 9 پایین تر بیاد اینم شد ماشین کم مصرف!!
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    0 0
    مردم مختارن میتونن محصولات داخلو نخرن آقای رییس جمهور خودشم گفت اگه گروونه یا بی کیفیت نخرید
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    0 0
    در كوزه همان ترآورد كه در اوست

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین