در دومین روز از اجرای قانون هدفمندی چه گذشت

روز دوم از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور با انتشار اخباری چون برداشته شدن سقف تعداد نفرات خانوار برای دریافت یارانه نقدی، پرداخت یارانه نقدی برای ماه های بهمن و اسفند ،نام نویسی مجدد از افرادی که تاکنون برای دریافت یارانه نقدی اقدام نکرده اند ،واریز یارانه افرادی که شماره حساب هایشان با مشکل مواجه بوده در روزهای آتی و قیمت نهایی نان و آغاز واریز یارانه آن، سپری شد.

عده ای امسال یارانه می گیرند عده ای نمی گیرند

به گفته وزیر رفاه و تامین اجتماعی،یارانه نقدی افرادی که تا کنون شماره حساب هایشان تایید نشده بود و اقدام به اصلاح شماره حساب خود کرده اند در دو روز آینده واریز می شود.براساس اظهارات محصولی،پس از واریز این مبالغ دیگر هیچ متقاضی نمی ماند که یارانه نقدی دریافت نکرده باشد.

در عین حال به گفته این وزیر دولت دهم ، افرادی که تمایل دارند یارانه نقدی دریافت کنند اما تا کنون نام نویسی نکرده اند سال آینده زمانی برای نام نویسی از این افراد اعلام خواهد شد،اما یارانه های پرداختی در سال 89 به آنها تعلق نخواهد گرفت.

دو وعده خوشایند

خبرخوب مسوولان دولتی در این روز معطوف به تصمیم جدید مسوولان دولتی  و وعده ای می شود که مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها داده است.به گفته بهروز مرادی، یارانه ها تا پایان امسال یک بار دیگر در قالب یارانه نقدی برای ماه های بهمن و اسفند به حساب متقاضیان دریافت یارانه واریز خواهد شد.

در عین حال براساس تصمیم مسوولان دولتی، سقف تعداد نفرات خانوار برای دریافت یارانه نقدی برداشته شد.

براین اساس یارانه نقدی خانوارهایی که تعداد آنها بیش از 6 نفر است نیز به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. پیش از این قرار بود تا سقف 6 نفر برای هر خانوار یارانه نقدی پرداخت شود.

نان هم اصلاح شد

در عین حال امروز قیمت نان لواش 75 تومان و نان بربری 310 تومان اعلام شد. رقم هایی که هنوز مشخص نیست از چه زمانی به اجرا گذاشته شود. چرا که وزیر بازرگانی تاکید کرده تنها زمانی این قیمت ها اعمال می شود که وزارتخانه متبوعش به طور رسمی آن را اعلام کند و در صورت آنکه نانوایی بدون اطلاع رسمی قیمت ها را افزایش دهد با برخورد شدید مواجه خواهدشد. بنابراین پیش بینی می شود از ابتدای دی ماه امسال نان با نرخ های جدید فروخته شود البته این امر نیز در قالب پیش بینی است و باید منتظر اعلام رسمی وزارت بازرگانی ماند.

نکته دیگر آنکه براساس اظهارات مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها ،قرار است یارانه نان وعده شده تا دوشنبه هفته آینده به جساب متقاضیان یارانه واریز شود که در اینصورت سرانه علی الحساب مردم در واریز یارانه ها به 89 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش برای دو ماه ابتدای اجرای این قانون تا کنون 81 هزار تومان به ازای هر نفر به حساب سرپرست خانوار واریز شده است که با تصمیم جدید مسوولان دولتی مبنی بر اختصاص یارانه 8 هزار تومانی به ازای هر نفر برای خرید نان در این صورت برای دو ماه ابتدایی اجرای این قانون دولت تا کنون به ازای هر نفر 89 هزار تومان یارانه تخصیص داده است.

جزئیات حال و احوال حامل ها

مسوولان وزارت نیرو روز دوم اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه ها بسیار فعال بودند. دو معاون کلیدی وزیر نیرو روز دو شنبه با اطلاع رسانی در خصوص جزییات نحوه محاسبه قیمت آب و برق در ماه های آتی هر یک سعی بر رفع ابهام های موجود در جامعه در خصوص نحوه قیمت گذاری آب و برق داشتند. اما در این بین شرکت ملی گاز کم کارترین شرکت در روز دوشنبه بود.چرا که در شرایطی که تمام مسوولان دولتی به هر نحوی سعی بر اطلاع رسانی و رفع ابهام برای مردم داشتن این شرکت از اعلام جزییات بیشتر در خصوص قیمت گاز و نحوه محاسبه این حامل انرژی خودداری کرد. بنابراین تنها خبر در این خصوص معطوف به متوسط قیمت هر متر مکعب گاز خانگی حدود 70 تومان و کف قیمت 30 تومان بر می گردد. براساس این گزارش، در حال حاضر قیمت ها به صورت استانی محاسبه می شود و بنابر قرار گرفتن در مناطق مختلف قیمت گاز محاسبه می گردد.اما آنچه از اخبار موجود بر می آید از این پس قیمت گاز مشترکان دهک های اول تا پنجم بخش خانگی 5/2 تا 5 برابر افزایش خواهد یافت.

در این زمینه کشور از نظر آب و هوایی به پنج منطقه تقسیم شده که در دو بازه زمانی هفت ماه نخست و پنج ماه دوم با قیمت های مختلف محاسبه می شود.

در عین حال براساس اظهارات معاون وزیر نیرو در امور آب،قیمت آب خانگی در شهرها در 10 طبقه مصرف تعیین شده که متوسط آن برای هر متر مکعب 250 تومان است. در عین حال عطارزاده تاکید کرده است مصرف آب آنها که ماهانه زیر 30 متر مکعب باشد کمتر از 3 هزار تومان افزایش خواهد یافت.محاسبه ای که شامل 85 درصد مصرف کنندگان آب شهری می شود.

به گفته این مسوول آبی ، از روز یکشنبه گذشته محاسبات آب بها بر مبنای این مصوبه جدید شروع شده است. وی از تغییری جدید در قبوض برق هم خبر داده است که براساس آن آبونمان در قبوض آب حذف خواهد شد و از این پس تنها آب بها و مالیات بر ارزش افزوده در قبوض محاسبه و دریافت می شود.

در بخش برق هم معاون وزیر نیرو با حضور در جمع خبرنگاران از اولین قبض برق غیر یارانه ای در 8 اسفند امسال خبر داد.محمد بهزاد البته اشاره به اعمال قیمت های جدید از روز یکشنبه هم کرد و در عین حال تاکید داشت:در قبض برقی که احتمالا 8 دی ماه امسال به دست مشترکین خواهد رسید تنها یک روز به قیمت های آزاد مصرف محاسبه شده است.براین اساس قبض های برقی که دی ماه به دست مشترکین می رسد بدون محاسبه رقم های جدید است و همچنان همانند گذشته رقم ها محاسبه شده است.

50 لیتردی 100 تومانی است

خبر مهم دیگر از دومین روز از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها آنکه بسیاری از مردم با این سوال مواجه بودند که 50 لیتر بنزین سهمیه دی ماه با چه نرخی به کارت ها افزوده می شود که براساس اعلام رسمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این 50 لیتر به نرخ 100 تومان و در قالب بنزین حمایتی به کارتها واریز می شود.بنابراین در حال حاضرسه نوع بنزین در کشور وجود دارد.بنزین حمایتی به نرخ 100 تومان، بنزین سهمیه ای به نرخ 400 تومان و بنزین آزاد به نرخ 700 تومان. در عین حال براساس اطلاع رسانی های صورت گرفته تا زمانیکه در کارت متقاضیان بنزین حمایتی وجود داشته باشد بنزین به رقم 100 تومان به متقاضی ارائه می شود و پس از آن بنزین سهمیه ای 400 تومان مورد محاسبه قرار میگیرد و در نهایت پس از اتمام این سهمیه در کارت، متقاضای باید از بنزین 700 تومانی استفاده کند که عرضه آن هیچ گونه محدودیتی ندارد.

خبر دیگر آنکه به گفته مسوولان نفتی قرار است سی ان جی حالا حالاها سهمیه بندی شود. اما ظاهرا برخی از متقاضیان در روز اول اجرای این قانون به دلیل تغییراتی در مقیاس سوخت گیری دچار مشکلاتی شده اند. چرا که با اجرای این قانون عرضه سی ان جی در جایگاه ها با مترمکعب و کیلوگرم مورد محاسبه قرار گرفته است که برخی از متقاضیان به دلیل نا اشنایی با نحوه محاسبه قیمت این دو با مشکلاتی مواجه شده اند. در این بین  بر اساس اعلام دولت هم اکنون هر مترمکعب گاز سی.ان.جی با قیمت 300 تومان و هر کیلوگرم از این سوخت ( معادل 1.35 مترمکعب) با نرخ 405 تومان در جایگاه ها عرضه می شود.

براساس این گزارش دومین روز از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها نیز سپری شد و به گفته مسوولان دولتی چون سخنگوی طرح تحول اقتصادی ، عکس العمل مردم با اجرای این قانون در دو روز اول غیرقابل انتظار بوده است چرا که مراجعه مردم به سیستم بانکی و همچنین جایگاه های سوخت در این دو روزطبق روال عادی بوده است. ضمن آنکه بازار سرمایه،ارز و دلار نیز روز آرامی را پشت سر گذاشته است.

 قیمت و مصرف آب از این پس

قیمت(تومان) مصرف
107 0تا 5 متر مکعب
130 5تا10مترمکعب
142 10تا15مترمکعب
165 15تا20 مترکعب
192 20تا25مترمکعب
232 25تا30 مترمکعب
294 30تا35 مترمکعب
368 35تا40 مترمکعب
470 40تا50 مترمکعب
850 بالاتر از 50 مترمکعب

قیمت و مصرف برق از این پس

 

قیمت (تومان) مصرف
27 0تا100 کیلووات
32 100تا200 کیلووات
72 200تا300 کیلووات
130 300تا400 کیلووات
150 400تا500 کیلووات
190 500تا600 کیلووات
210 مازاد بر 600 کیلووات

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    یکی فکری به حال مجتمع ها کند. مخصوصا مجتمع هایی که گل و گیاه دارند خانوار زیاد است و با مصرف معمول مشمول اضافه بار می شوند
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    با سلام راجع به آپارتمانها هم بنویسید که تکلیف هزینه های مشترک چیست؟
  • amir IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    belakhare yeruz bayad in etefagh miyoftad va che behtar ke in etefagh zoodtar oftad
  • mardi az shoush US ۱۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    جان مادرتان بگویید من ثبت شده اطلاعاتم ولی واریز نشده الانم سایت رفاهی بسته هست
  • بدون نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 0
    با این شرایط باید قید تفریحاتی مثل سینماو ... به کل زد. راستی سینماها گرون میشن؟
  • اربعین IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    با سلام - انشاءالله بایاری خداوند - تدابیر اندیشمندانه و نظارت قدرتمندانه دولت - البته تحمل مقداری ناملایمی توسط ملت بسوی موفقیت وداشتن ایرانی رفاهی گامی هدفمندخواهیم برداشت