از خردادماه سال گذشته که محمود احمدی‎نژاد در مناظره‏های انتخاباتی‎اش یکبار دیگر همچون سخنان چهارسال پیش از آن مافیای نفتی را یادآور شد، تنها وزیر نفت بود که در چند برهه ناگزیر از اظهارنظر در اینباره شد.

نسرین وزیری: مسعود میرکاظمی که به دو دلیل «ناآشنایی با وزارت نفت» و «عدم تسلط به زبان انگلیسی» برای رای اعتماد به وزارتش مواجه بود، در پاسخ به سوالات آنها وعده داد که با مافیای نفتی مبارزه کند. او در طول دوره وزارت یکسال و چندماهه‎اش در وزارت نفت، دوبار دیگر هم در پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس، این وعده را تکرار کرد. اما سخنان او در جلسه روز سه‎شنبه مجلس، تغییر رویه یافته بود. او برعکس حرف‎های گذشته‎اش گفت که «زیبنده نیست که به صنعت نفت اتهام مافیایی بزنید.»

وزیر نفت در پاسخ به سوال سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو که معتقد بود «مافیای حاکم در وزارت نفت اجازه سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی را نمی‎دهد»، گفت: چطور با این همه تلاش به صنعتگران نفتی در خودکفایی تولید بنزین، چنین اتهامی می‏زنید و دست اندکاران صنعت نفت را فاسد معرفی کرد.

سخنان سومین وزیر نفت دو دولت احمدی‏نژاد، در حالی مافیای نفتی در وزارت نفت را تکذیب کرد که رئیس جمهور بارها درباره آن سخن گفته است. البته وزیر سابق نفت نیز در این باره با احمدی‎نژاد هم عقیده نبود و پس از پایان وزارتش اعلام کرد که اعتقادی به مافیای نفتی ندارد.

سعیدلو، محصولی و تسلطی سه وزیر پیشنهادی نفت او در دولت نهم که یا مطرح نشده و یا نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند هم با همین اتهام از سوی نمایندگان مجلس هفتم مواجه بودند که اعتقادی به مافیای نفتی ندارند.

در میان وزرای اسبق نفت در دولت‎های خاتمی و هاشمی نیز تنها بیژن نامدار زنگنه وزیر دولت اصلاحات بود که «شبهه مافیای نفتی» را پذیرفته بود. مافیایی که وزیر پیش از او یعنی اکبر ترکان رد کرده بود.

مبارزه با مافیای نفتی، دومین وعده «نفتی» احمدی‎نژاد پس از شعار آوردن نفت بر سر سفره‎ها به شمار می‎رود که تا کنون رنگ عینیت به خود نگرفته است.

در حالیکه او و برخی دولتمردان بارها و بارها از دست‎هایی در این مافیا سخن گفته‎اند که باید قطع شود اما آدرس مشخصی از این افراد مبنی بر افشای اسامی شان نداده‏اند. این در حالی است که مسئولان دستگاه قضایی از معاونین رئیس قوه گرفته تا برخی دادستان‏ها از دولت خواسته‏اند تا این پرونده‎ها را به قوه قضاییه ارائه دهند تا با آنها برخورد شود. اما تا کنون هیچ گزارشی در این خصوص ارائه نشده است. این درحالی است که از مافیای نفت گرفته تا مافیای شکر، برنج، چای، آهن، سیمان، سیگار و ...بارها در دولت سخن گفته شده است. مافیایی که شاید با تصمیم قاطع وزرای نفت و بازرگانی قابل حذف باشد اما تا کنون چنین نشده است.

مافیای نفتی وجود دارد؟

تایید کنندگان مافیای نفتی

تکذیب کنندگان مافیای نفتی

مسعود میرکاظمی وزیر نفت: با مافیای نفت در این وزارتخانه به شدت برخورد خواهم کرد.(15مهر88 در حیاط هیات دولت)/

زیبنده نیست که به صنعت نفت ما اتهام مافیایی بزنیم!(30دی89در صحن علنی مجلس)

کاظم وزیری هامانه وزیر سابق نفت: اعتقادی به وجود مافیا در نفت ندارم. دست هایی ممکن است در بیرون از بدنه وزارت نفت در خصوص نفت وجود داشته باشد اما در خود وزارت نفت چنین مافیایی وجود ندارد.(4آبان 88در حاشیه نمایشگاه مطبوعات)

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت خاتمی: باید عوامل شبه مافیاهای اقتصادی در بخش نفت شناسایی شوند. وزارت نفت در راستای دستور مقام معظم رهبری بطور جدی با همکاری دستگاههای قضایی و اطلاعاتی دنبال شناسایی شبه مافیاهای نفتی است.(13آبان 81مصاحبه با روزنامه ایران)

اکبر ترکان وزیر نفت دولت هاشمی: مافیای نفتی نداریم و این یک ادعای غیرواقعی است. حتی نظرات رئیس جمهور در مورد نفت و وجود مافیای نفتی نیز نسبت به سه سال گذشته تعدیل شده و تغییر کرده است.(13 آبان 87 مصاحبه با فارس)

غلامحسین الهام سخنگوی سابق دولت: نمی‌گویم امروز مافیای نفتی دیگر وجود ندارد و تخریب نمی‌کند اما این مافیا با وجود آقای احمدی‌نژاد احساس امنیت نمی‌کند لذا به دنبال حذف احمدی‌نژاد است.( 3/10/87 در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق)

/ مافیای نفت آنهایی هستند که بیرون از وزارت نفت برای منافع حزبی و گروهی خود آمده‌اند که بر این سرمایه ملی چنبره بزنند و این ثروت ملی را در جهت منافع حزبی و خانوادگی خود منحرف کنند.(31 مرداد86 در نشست خبری)

حمیدرضا مهاجری سرپرست مجتمع قضایی امور اقتصادی: گزارشی درباره مافیای نفتی دریافت نکرده‌ایم. اگر مافیایی وجود داشته باشد، وظیفه دستگاه قضایی شناسایی، برخورد و دستگیری این افراد است. (2دی 86، در یک نشست خبری)

منصور معظمی رئیس کار گروه مبارزه با رشوه و فساد وزارت نفت: کارگروه 5نفره برای مبارزه با مافیای نفتی در وزارت نفت تشکیل شده است که زیر نظر وزیری هامانه کار می‎کند. (30 تیر 86در یک مصاحبه خبری)

مهدی کرباسیان رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت: هرگونه گروه مافیایی در بورس فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، را تکذیب می‏کنم.(19فروردین 88مصاحبه با مهر)

داوود احمدی نژاد رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری: با بسیاری از افرادی که در گذشته به ناحق در برخی قراردادهای نفتی ذینفع بوده و مافیای نفتی راه انداخته‌اند، برخورد شد، برخی افراد جابه جا شدند و پرونده برخی را به دستگاه قضایی فرستادیم.(15 مهر 86 در مصاحبه با فارس)

محمدرضا نعمت‌زاده معاون سابق وزیر نفت: احمدی‌نژاد در خصوص مافیای نفتی باید پاسخگو باشد، صرف اعلام اینکه این افراد اخراج شده‌اند و مابقی را نیز اخراج خواهیم کرد، کافی نیست.(اول خرداد 88درخانه کارگر اصفهان)

*توضیح جدول: مواردی که با رنگ قرمز مشخص شده‎اند، مواضع وزرای نفت دولت های هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد درباره مافیای نفتی است.

مجموعه مواضع محمود احمدی‎نژاد درباره مافیای نفتی

زمان

مکان

چکیده سخنان

اردیبهشت 84

سخنرانی انتخاباتی در اصفهان

من با مافیای نفتی مبارزه خواهم کرد و ریشه آن را خواهم خشکاند.

4تیر 85

سخنرانی در جمع مردم کاشان

من دستان مافیای قدرت و جناح‌هایی را که بر نفت ما چنگ انداخته‌اند قطع خواهم کرد و حاضرم جانم را فدا کنم. مردم باید سهم خود از نفت کشور را در زندگی روزمره‌شان ببینند.

26اردیبهشت

87

 

در جمع دانشجویان عدالت خواه

آقای سعیدلو را برای وزارت نفت معرفی کردیم، چارتی کشیدند و در مجلس پخش کردند که قلب مافیا را سعیدلو نشان می دهد. او مافیا بود یا می خواست ریشه مافیا را بکند؟

28 اردیبهشت 88

همایش مدیران صنعت نفت

دست‌های اصلی مافیای نفتی قطع شده است. باقی‌مانده‌هایی نیز هستند که بالاخره از این گوشه و آن گوشه فشار می‌آورند.

خرداد 88

منظره با موسوی

شما در دولتتان برای مبارزه با مافیای نفتی چه کردید؟ مافیایی که از همان زمان رشد یافت و ما در حال براندازی ان هستیم.

۱۲ خرداد 88

در جمع مردم پاکدشت

15 سال پول یک قرارداد نفتی به جیب یک معاون وزیر نفت می‌رفت که عزلش کردم،حالا به دولت فحاشی می کند. یکی از محصولاتی که در کشتی‌ها مصرف می‌شود را به یک دلال در امارات می‌فروشند ولی به وزیر نفت دستور دادم دیگر این حق را ندارد. ما تهمت‌ها، توهین‌ها، بی‌ادبی‌ها را تحمل می‌کنیم اما امضای یک قرارداد که یک ریال هم از آن علیه ملت باشد را تحمل نمی‌کنیم.

 /30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی TR ۰۳:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    داستان این بود: حذف مسئولان جنوبی از وزارت نفت ...بی عدالتی یعنی این .