۰ نفر
۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰

آیت الله هادوی تهرانی درباره خمس یارانه‌ها گفت: از زمانی که یارانه قابل برداشت می‌شود شامل خمس است که اگر تا پایان سال چیزی از آن باقی بماند، باید خمس آن پرداخت شود.

آیت الله مهدی هادوی تهرانی در گفت و گو با مهر به سوالی درباره خمس یارانه ها پاسخ داده است.

سوال : آیا خمس به یارانه ها که اکنون قابل برداشت است تعلق می گیرد؟

پاسخ : هر مالی که از موارد استثناء خمس نباشد، از زمانی که قابل مصرف شود، خمس به آن تعلق می گیرد.
اگر شخص صاحب مال دارای سال خمسی باشد، از زمان مزبور این مال جزء اموال مورد خمس شخص واقع می شود و اگر انتهای سال فرا رسد و چیزی از این مال باقی باشد، باید خمس آن پرداخت شود و اگر شخص سال خمسی ندارد - چون تا حال مالی که به آن خمس تعلق بگیرد، نداشته است - یا برای این مال خمس مستقل در نظر گرفته، از زمان مزبور، یعنی زمانی که یارانه قابل برداشت است، تا یکسال فرصت دارد و اگر در پایان این مدت چیزی از این مال باقی باشد، به آن خمس تعلق می گیرد.

شرایطی که بر اساس آن خمس به یارانه ها تعلق می گیرد :
از زمانی که یارانه قابل برداشت می شود، متعلق خمس می شود، که اگر تا پایان سال خمس چیزی از آن باقی بماند، باید خمس آن پرداخت شود یا پس از گذشت یکسال از زمان قابل برداشت شدن یارانه، اگر چیزی از آن باقی بماند، به آن خمس تعلق می گیرد.

شرایط خمس:
اگر شخص مالک مالی شود که از موارد استثنای خمس مانند هدیه کوچک یا ارث نباشد، از زمانی که بتواند در آن مال تصرف کند، آن مال متعلق خمس خواهد بود.
پس اگر شخص برای کل اموال خود سال خمسی دارد، از زمان امکان تصرف در آن مال تا پایان همان سال خمسی اگر چیزی از این مال اضافه بیاید، به آن خمس تعلق می گیرد و اگر شخص دارای سال خمسی نیست، یا برای هر مالی سال خمسی جداگانه نگه می دارد، از همان زمان - یعنی زمان امکان تصرف - تا یکسال فرصت دارد و اگر پس از پایان این مدت چیزی از مال اضافه بماند، باید خمس آن را پرداخت کند.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    چشم، اگه موند!چه دل خوشي!!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    با انفجار قيمتها واقعا به نظر شما اگر پول يارانه و درآمد و پس انداز مردم را با هم جمع كنيم مگر چيزي هم باقي مي‌ماند؟ البته اين موضوع براي مردم عادي كه خمس برايشان واجب است صدق ميكند نه بقيه و از ما بهتران