عصر ایران: در حالی که بار دیگر به واسطه اظهارات وزیر خارجه ترکیه درباره ضرورت عذرخواهی اسراییل از حمله چند ماه پیش به کشتی " ماوی مرمره " تنش های لفظی بین مقامات ترکیه اسراییل بالا گرفته است ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل روز گذشته بار دیگر از اظهارات وزیر خارجه کابینه خود علیه ترکیه اعلام برائت کرد.

احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز شنبه در اظهاراتی با اشاره به اینکه ترکیه خواستارتداوم رابطه با اسراییل است ، از دولت تل آویو خواست تا برای احیا و بهبود روابط بابت حمله ماه می خود به کشتی ماوی مرمره از آنکارا عذرخواهی کرده و غرامت بپردازد.

داوود اوغلو با اشاره به کمک اخیر ترکیه در اطفای  آتش سوزی های اخیر جنگل های اسراییل ، گفت :‌"‌ ما حاضر به همکاری با اسراییل هستیم . یادتان هست که در جریان آتش سوزی های جنگل های کارمل ( در شمال فلسطین اشغالی) چطور به آنها کمک کردیم ، در حالی که اگر این حادثه برای ما اتفاق می افتاد آنها به ما کمک نمی کردند ".

تکرار این سخنان کافی بود تا آویگدور لیبرمن وزیر خارجه تندروی اسراییل سریعا واکنش نشان داده و به همتای ترک خود حمله کند.

لیبرمن روز گذشته در نشست سفرای اسراییل در کشورهای خارجی که  درمحل ساختمان  وزارت امور خارجه اسراییل برگزار شد ، در پاسخ به سخنان وزیر خارجه ترکیه گفت که اسراییل از ترکیه عذرخواهی نخواهد کرد.

وزیر خارجه اسراییل گفت :‌"‌ من اساسا  دروغ های همیشگی ( داوود اوغلو ) را قبول نمی کنم ".
وی افزود :‌"‌ من اظهارات دروغ و بی پایه وزیر خارجه ترکیه درباره اینکه اگر حادثه آتش سوزی در ترکیه اتفاق می افتاد اسراییل مثل ترکیه به این کشور کمک نمی کرد را شنیدم . ما در جریان زلزله (سال 1999) ترکیه چند اکیپ امداد به منطقه اعزام کردیم و بابت این کار خود منتی هم بر سر انها نگذاشتیم ما بیش از اینکه حرف بزنیم در عمل خود را ثابت می کنیم  "

لیبرمن درباره درخواست داوود اوغلو برای عذرخواهی اسراییل از ترکیه گفت :‌"‌ اگر قرار به عذر خواهی باشد باید حکومت ترکیه از ما به خاطر حمایتش از حماس و حزب الله عذرخواهی کند . از عذرخواهی خبر نیست ، بلکه برعکس این ما  هستیم که  منتظر عذرخواهی ترکیه ایم ".

این اظهارات لیبرمن در حالی است که بنیامن نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دو هفته پیش و در جریان نشست فراکسیون حزب لیکود در پارلمان اسراییل ( کنست ) مساله احتمال عذرخواهی اسراییل از ترکیه را بعید ندانسته بود .

 نتانیاهو با رد امکان پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان ناوگان آزادی ، در پاسخ به سوال " دنی دانون " عضو کنست درباره صحت گزارش‌ها مبنی بر این‌که اسرائیل قصد پرداخت غرامت و عذرخواهی از ترکیه را دارد ، گفته بود : تماس‌ها با ترکیه وجود دارد و روابط با این کشور برای اسرائیل بسیار مهم است."

اما  اظهارات روز گذشته لیبرمن در رد قطعی مساله عذرخواهی اسراییل از ترکیه ، بار دیگر نتانیاهو را واداشت تا  برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر در روابط آنکارا - تل آویو ، اعلام کند که مواضع وزیر خارجه کابینه اش موضع شخصی اوست و نظر حکومت اسراییل نیست.

البته این چندمین بار است که نتانیاهو مجبور شده تا اظهارات تندروانه وزیر خارجه خود را تعدیل کند . یک بار دیگر نیز در جریان اجلاس مجمع عمومی ملل متحد در سال جاری ، نتانیاهو اظهارات تندروانه لیبرمن در مجمع عمومی درباره فلسطینی ها را موضع شخصی خود او دانسته بود و این در حالی بود که لیبرمن در کسوت وزیر خارجه اسراییل طبیعتا مواضع دولت متبوع خود را در نشست مجمع عمومی ملل متحد تشریح می کرد.

آغاز تنش در روابط دو جانبه ترکیه و اسراییل به سال 2009 و به اجلاس داووس سوییس باز می گردد . در آن اجلاس رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه  در یک نشست مشترک با شیمون پرز رییس جمهوری اسراییل ، به شدت نسبت به جنایات ارتش اسراییل در جنگ غزه علیه مردم بی دفاع این منطقه موضع گرفت و دولت اسراییل و ارتش آن را آدم کش خطاب کرده و سپس به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد.

از آن زمان تا کنون در موارد متعدد روابط ترکیه و اسراییل دچار تنش شده که آخرین نمونه آن حمله کماندوهای اسراییل به ناوگان آزادی غزه بود که در جریان آن 8 شهروند ترک و یک شهروند آمریکایی کشته شدند . ترکیه از آن حمله به شدت عصبانی است و اعلام کرده است که تا زمانی که اسراییل بابت این اقدام خود عذرخواهی نکرده و غرامت نپردازد روابط دو جانبه آنکارا - تل آویو به حالت عادی بازنخواهد گشت.16148

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متكي سابق IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    صبر ميكرد موقع ماًموريت خارج از كشور عزلش ميكرد.اينطوري ضايع تر ميشد!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    اين اسراييل هم فقط از ما تقليد ميكنه؟ چشم و هم چشمي هم حدي داره چشم نداره ببينه ما وزير خارج نو گرفتيم؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    اینم از لطایف الحیل سران فتنه است!