کتاب‌های نفیس هنری در رشته‏های مختلف و کتاب‌های نفیس چاپ‌شده از روی نسخ خطی از موضوعات محوری نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران هستند که با هدف ارتقای کیفی جریان تولید کتاب نفیس در صنعت نشر ایران و ارایه راهکارهای این امر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین جشنواره «کتاب نفیس و نسخ خطی ایران» از 23 تا 27 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود. قرآن، نهج‌البلاغه و سایر کتاب‌های مذهبی نفیس، دیوان‏های شعر نفیس، کتاب‌های ایرانشناسی نفیس، کتاب‌های نفیس هنری در رشته‏های مختلف و کتاب‌های نفیس چاپ‌شده از روی نسخ خطی از موضوعات محوری این جشنواره است.

ارتقای کیفی جریان تولید کتاب نفیس در صنعت نشر ایران و ارائه راهکارهای این امر، بسترسازی برای معرفی میراث مکتوب ایران از طریق چاپ حداکثرعناوین نسخ خطی نفیس، کمک به ارتقای علمی محتوای کتابهای نفیس ایرانی، معرفی بهینه کتابهای نفیس و نسخ خطی ایرانی به مخاطبان ایرانی و خارجی، فراهم آوردن ساز و کارهای لازم برای راه‌اندازی روند چاپ محدود از نسخ خطی در بخش دولتی و غیردولتی، تشویق ناشران به چاپ کتابهای نفیس و ایجاد انگیزه برای تولید کتاب نفیس بر اساس نسخ خطی از اهداف نخستین جشنواره «کتاب نفیس و نسخ خطی ایران» است.

از دیگر اهداف جشنواره می توان به معرفی ظرفیت‌های موجود چاپ کتاب‌های نفیس در حوزه نشر ایران، شناساندن شاخصهای کیفی کتاب نفیس، ترویج فرهنگ استفاده از کتاب نفیس، تشویق افرادی که به تولید کتاب نفیس باکیفیت اهمیت می‌دهند، ارتقای دانش عمومی درباره نگهداری و حفظ نسخ خطی، ارزیابی زمینه ها و بسترهای پیشگیری از خروج نسخ خطی از کشور به عنوان میراث مکتوب و... اشاره کرد.

موضوع این جشنواره بهار 89 مطرح و پس از بررسی و نیازسنجی این حوزه طرح اولیه جشنواره تهیه و پس از تصویب طرح، کارگروهی متشکل از 4 نفر تشکیل شد که طی جلسات متعدد با اصلاحات و تکمیل طرح در مرداد 89 موفق به ارائه طرح نهایی و اجرایی شدند و در حال حاضر دبیرخانه جشنواره با انتشار فراخوانی، از ناشران و پدیدآورندگان کتاب نفیس دعوت کرده تا آثار خود را ارسال کنند.

شرکت‌کنندگان تا اول بهمن فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه بفرستند و مهلت ثبت نام در کارگاه‌ها 30 دی ماه است. نمایشگاه آثار ارسالی این جشنواره که برای برگزاری آن سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کمیته ملی یونسکو در ایران و موسسه فرهنگی - هنری فرانگر سبز همکاری دارند 23 تا 27 بهمن در گالری سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود و در روز پایانی برگزیدگان جشنواره معرفی می‌شوند. علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‏توانند به نشانی اینترنتی www.ketabenafis.ir مراجعه کنند.


191/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =