در شرایطی که رئیس جمهور درصدد پیدا کردن کسی برای عهده دار شدن سمت ریاست سازمان ملی جوانان است، حالا نمایندگان تصمیم گرفته‌اند که اصولا دیگر سازمان ملی جوانانی وجود نداشته باشد که حالا رئیس هم بخواهد.

 اینطور که معلوم است این روزها، روزهای تغییر در هیئت دولت است. بعد از آنکه در هفته‌های اخیر موج جدید کنار گذاشته شدن اعضای هیئت دولت از سوی رئیس جمهور به راه افتاد، روز گذشته، مجلس طرح ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را با رای بالایی از نمایندگان تصویب کرده است. این اتفاق در حالی می‌افتد که بعد از کنار گذاشته شدن مهرداد بذرپاش، رئیس سابق سازمان ملی جوانان از سوی محمود احمدی‌نژاد و در شرایطی که رئیس جمهور در صدد پیدا کردن کسی برای عهده دار شدن سمت ریاست این سازمان است، حالا نمایندگان تصمیم گرفته‌اند که اصولا دیگر سازمان ملی جوانانی وجود نداشته باشد که حالا رئیس هم بخواهد.

عملکرد ضعیف روسای سازمانهای تربیت بدنی و ملی جوانان و کسب کردن نتایج ضعیف با وجود در اختیار داشتن بودجه زیاد، دو دلیل اصلی نمیاندگان موافق این طرح برای این ادغام است.

هادی مقدسی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم یکی از این نمایندگان موافق است که معتقد است تشکیل دادن یک وزارتخانه واحد از این دو سازمان اگر به نفع دولت نباشد، صد در صد به نفع مردم است. او مثبت بودن نظارت مجلس بر عملکرد وزیر این وزارتخانه را یکی از اصلی‌ترین نتایج این طرح می‌داند. گفتگوی خبر را با این نماینده مجلس می‌خوانید:

آقای مقدسی می‌دانید که طرح ادغام دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان، تازگی ندارد و از زمان برنامه چهارم، این وظیفه به دولت محول شده است اما تا به حال این اتفاق نیفتاده و بعد از فراز و نشیب‌های بسیار آن هم از سوی مجلس، بالاخره این طرح تصویب شده است. فکر می‌کنید دلیل این تاخیر در ادغام این دو سازمان چه بوده است و آیا نمی‌شود یکی از دلایل آن را نارضایتی دولت از این این ادغام دانست؟
بله درست است. طرح ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در راستای اجرای قانون برنامه چهارم و کوچک سازی دولت پیشنهاد شده است. اینکه دولت در سال اول برنامه چهارم 20 درصد از تصدی‌گری‌های خود را واگذار کند و با کوچک کردن دستگاه‌های خود و سازمانهای ذیربط به امر راهبردی و برنامه ریزی بیشتر رسیدگی کند در همین راستا پیشنهاد شد تا دو سازمان ملی جوانان در هم ادغام شوند؛ در این طرح ادغام، انحلال، انضمام و ایجاد ساختارهای جدید مطرح است و بنابر آن قرار است برخی از وزارتخانه‌ها منحل و برخی از مسئولیت‌های برخی وزارتخانه‌ها به دیگر سازمان‌ها محول شود. در جلساتی که کمیسیون اجتماعی مجلس داشت هم بحث ادغام این دو سازمان و هم ادغام سازمان‌های گردشگری و بنیاد شهید مطرح شد که البته با ان مخالفت شد و نمایندگان با ادغام سازمانهای تربیت بدنی و ملی جوانان بیشتر موافق بودند.

اما خب به خاطر مشغولیت‌های زیادی که دولت داشته هنوز این موضوع اجرایی نشده و بنابر این مجلس وارد عمل شد و آن را تصویب کرد و فکر هم نمی‌کنم که شورای نگهبان با آن مخالفت کند.

این طرح ابعاد مختلفی دارد و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیادی را شامل می‌شود که طبیعتاً ممکن است واکنش‌ها و نظرات مختلفی در این رابطه ارائه شود ولی در اجزاء و جزئیات این طرح یک پیشنهاد بسیار عالی در خصوص ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی وجود داشت که همانطور که دیدید تعداد زیادی از نمایندگان با آن موافقند و آن را به تصویب رساندند.

فکر نمی‌کنید اهمال کردن دولت برای ادغام این دو سازمان به خاطر این است که اگر این دو سازمان با هم ادغام و تبدیل یه یک وزارتخانه واحد شوند، باید برای آن وزیر معلوم شود و دیگر دولت نمی‌تواند مانند الان، روسای آن را خودش مشخص کند؟
به هرحال این موضوع هم می‌تواند مطرح باشد ولی از طرف دیگر باید گفت که اگر هم چنین باشد، تشکیل دادن یک وزارتخانه واحد از این دو سازمان اگر به نفع دولت نباشد، صد در صد به نفع مردم است. ما در این چندسالی که از تشکیل این دو سازمان می‌گذرد دیده‌ایم که مثلا سازمان ملی جوانان کار خاصی را برای جوانان ما نکرده است و این در حالی است که انتظار ما این است که با توجه به تعداد زیاد جوانان در کشور، طرح‌هایی از سوی مسئولان این سازمان طراحی و اجرا شده باشد که بتوان تاثیر آن را در جامعه و در میان جوانان دید.

نظرمن شخصا این است که سازمان ملی جوانان متاسفانه عملکرد مناسبی را ارائه نداد و انتظارات را بر آورده نکرد. مسئولان در این سازمان می‌توانستند برنامه های جامع تر و اهداف بلند مدت‌تر و متعالی تری را در این سازمان برنامه ریزی کنند اما عملکرد این سازمان به نحوی بود که روزبه روز نگرانی‌ها روز به روز از سوی نمایندگان بیشتر شد.

یا از طرف دیگر ما انتظار داشتیم با تمام سختی‌ها و البته زحمت‌هایی که جوانان ورزشکار ما می‌کشند، تعداد مدال‌ها و افتخاراتی که در سطح آسیا و جهان کسب می‌کنیم بیشتر باشد اما می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده و مسئولان این سازمان نتوانسته‌اند انتظارات ما را برآورده کنند.

ما به لحاظ اقتصادی و فرهنگی آنقدر توانایی و قدرت داشتیم که این دو سازمان بخواهند برنامه‌های مدون و گسترده‌ای را ارائه دهند، اما در هیچ یک از این سازمانها این اتفاق نیفتاد و بنابراین ما تصمیم گرفتیم که برای رفع کردن این مشکلات و جلوگیری از پیش آمدن مشکلات بیشتر این دو سازمان را ادغام کنیم. 

خب آقای مقدسی شما فکر می‌کنید که اگر این دو سازمان ادغام شوند و وزیر آن از سوی مجلس انتخاب شود، می‌توان امید داشت که عملکرد این دو سازمان به میزان چشمگیری ارتقا پیدا کند و لااقل نمایندگان را راضی کند؟ اصلا چه تضمینی برای بهتر شدن عملکرد این دوسازمان در صورت ادغام شدن وجود دارد؟
خب به هرحال ما معتقدیم که در این صورت، لااقل نظارت مجلس وجود دارد و این سازمانها و عملکردشان فقط در انحصار دولت نیستند. از سوی دیگر ما وزیر پیشنهادی رئیس جمهور را در حالی می‌پذیریم که برنامه مدونی را از سوی او دریافت کنیم و البته برنامه‌هایش طبق اهداف نظام باشد. بعد از رای اعتماد آوردن وزیر این وزارتخانه هم دست مجلس در نظارت باز است و فقط محدود به معاونت‌های ریاست جمهوری نیست.

از سوی دیگر به اعتقاد من و برخی دیگر از نمایندگان در حال حاضر سازمان ملی جوانان برای تداوم فعالیت خود نیازمند به توسعه در استان‌ها‌ست در صورتی که ادارات کل سازمان تربیت‌بدنی در استان‌ها فعال است اگر این ادغام صورت گیرد هم مدیریت بر حوزه فعالیت جوانان در کشور شکل می‌گیرد و هم ما را از عریض و طویل کردن دستگاه‌های دولت و ساخت یک سازمان بی‌نیاز خواهد کرد.

آقای مقدسی در صورت ادغام این دو سازمان، سرانجام تحقیق و تفحصی که از سازمان ملی جوانان در حال انجام است چه می‌شود؟
این ادغام هیچ اخلالی را در روند این تحقیق و تفحص ایجاد نخواهد کرد و اگر گروههای تحقیق و تفحص به نتیجه‌ای برسند، آن را به مجلس اعلام می‌کنند و ما هم آن را بررسی می‌کنیم.

133/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =