۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۶

مجلس هشتم که همواره خود را مدافع حقوق ملت می‌داند، سعی نمود در راستای ایفای این وظیفه کمیسیونی ویژه را تشکیل دهد.

انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت، به پایان رسید و به تأیید شورای نگهبان نیز رسید اما با وجود اعلام نتایج از سوی وزارت کشور، کاندیداهای رقیب آقای احمدی‌نژاد و هواداران آنها نسبت به این نتایج اعتراض کردند که البته این اعتراض‌ها به خیابان‌ها نیز کشیده و تبدیل به مناقشات انتخاباتی شد.

با این حال مجلس هشتم که همواره خود را مدافع حقوق ملت می‌داند، سعی نمود این مناقشات انتخاباتی را با رایزنی‌ حل کند و در راستای ایفای این وظیفه بود که اعضای کمیسیون امنیت ملی تصمیم گرفتند یک کمیسیون ویژه را تشکیل دهند.

با تشکیل این کمیسیون ویژه، حل مناقشات انتخاباتی را در دستور کار خود قرار دادند و به همین منظور با کاندیداهای معترض دیدار و سعی کردند در جلسه‌ای بدون واسطه شنونده سخنان و دغدغه‌های آنان باشند.

البته در این جلسات کاندیداهای معترض یعنی آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی سخنانی را دال بر وجود تخلفات گسترده عنوان نمودند و حتی به ذکر شواهدی نیز پرداختند اما در برخی از موارد نتوانستند برای این ادعاها اسنادی را ارائه دهند.

این کاندیداها حتی حاضر نشدند دغدغه‌های خود را با شورای نگهبان درمیان بگذارند چون این نظر را داشتند که شورای نگهبان با یک ترکیب خاص،‌ یکطرفه عمل می‌کند که البته این نظریه، نظریه منطقی نیست زیرا آنها باید اسناد خود را ارائه کرده و مجدداً در مورد عملکرد شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌نمودند.

با این حال اعضای کمیسیون امنیت ملی شنونده دغدغه‌های کاندیداها بودند اما دیدارهای خود را به کاندیداهای معترض محدود نکردند. گواینکه دیدارهایی با بزرگان جبهه اصلاحات و اصولگرا نیز صورت گرفت.

هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری از جمله بزرگانی بودند که هیأت ویژه به دیدارشان رفت تا از آنان درخواست کند که برای حل مسائل اخیر راهکار ارائه نمایند که البته این دیدارها از سوی چهره‌های شاخص کشور بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اعضای کمیسیون امنیت ملی حتی به دیدار مراجع عظام نیز رفتند چرا که به ضرورت این دیدارها به عنوان یک نیاز باور داشتند بنابراین مجلس در شرایطی که کشور با آن دست به گریبان بود،‌ توانست کارنامه خوبی را ارائه دهد به گونه‌ای که فعالان سیاسی و کاندیداهای معترض از این اقدام مجلس استقبال کردند.

مجلس خود را موظف می‌دانست که نقش فعالی در مناقشات اخیر ایفا کند بنابراین در جلسه‌ای بدون پیش‌داوری شنونده سخنان کاندیداها بود البته در این میان برخی از کاندیداها «توقعات غیرمعقولی» را مطرح کردند که به هیچ‌وجه قابلیت اجرا نداشت چرا که آقای میرحسین موسوی و آقای کروبی بر این اعتقاد بودند که باید انتخابات به طور کامل ابطال و دوباره برگزار شود که این نظریه به هیچ‌وجه مورد استقبال قرار نگرفت چرا که ابطال کامل انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده و امکان چنین مسئله‌ای نیز وجود نداشت.

اما با وجود طرح چنین مسئله‌ای از سوی برخی از کاندیداهای معترض، مجلس تلاش کرد تا در یک رویکرد دوسویه نظرات دوستان معترض را بازتاب دهد هرچند اقدامات صورت گرفته نتوانست نظر کاندیداهای معترض را تأمین کند اما در این میان باید گفت متأسفانه برآورد واقعی نسبت به آرا وجود نداشت و همین مسئله موجب شد کاندیداها به این صورت گسترده انتخابات را زیر سؤال ببرند.

چرا که نظرات کاندیداها با واقعیت موجود تطبیق ندارد واین مسئله از آنجا نشأت می‌گیرد که مردم ما تا لحظات آخر تصمیم قطعی خود را بیان نمی‌کنند و همین رویکرد سیاسی ملت ایران بسیاری از کاندیداها را به اشتباه انداخت که رأی فراوانی دارند.

این در حالی است که به باور بسیاری از جامعه شناسان هم رأی مردم کشورمان در دقیقه 90 مشخص می شود و نمی‌توان به نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها تکیه داشت در همین راستا نتایج شمارش صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز نشان داد هرکس چقدر رأی دارد و این مسئله از گزارش‌های مستندی که به مجلس رسید نیز قابل برداشت است.

هرچند متأسفانه کاندیداها حاضر به پذیرش این مسئله نیستند و هنوز بر این امر تأکید دارند که در شمارش آرا،‌ تخلف صورت گرفته است در حالی که با ارزیابی‌هایی که از سوی مجلس انجام شد، مشخص شد تخلفی صورت نگرفته است.

به هر حال مجلس در حل این مناقشات انتخاباتی توانست نمره قبولی دریافت کند زیرا تمام تلاش خود را صرف احیای حقوق مردم کرد و از هر گونه سیاسی‌کاری دوری نمود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =