آرش شفاعی

 احتمالاً شما هم تاکنون با فهرست​هایی که به عنوان پرفروش ترین کتاب​های ماه یا هفته منتشر می​شوند برخورد کرده​اید. این فهرست​ها گاهی مبنایی برای قضاوت نیز می​شوند مثلاً یک نویسنده یا ناشر با اتکای به همان فهرست از اهمیت کتاب​هایش و استقبال زائدالوصف علاقه مندان به کتاب داد سخن می​دهد.

هفته گذشته به یکی از کتاب فروشی​هایی که به صورت تخصصی به عرضه و فروش کتاب های شعر مشغول است، رفتم. مسوول کتاب فروشی  از فهرستی پرفروش ترین آثارش پرینتی گرفت و داد به من. در آن فهرست حدود 20 اثر پرفروش شعر در کتابفروشی یاد شده وجود داشت.

با کمال تعجب دیدم کتاب​هایی که این روزها به عنوان پرفروش ترین کتاب​های حوزه شعر معرفی می​شوند و بیشترین نقدها و نظرها و تمجیدهای مطبوعاتی نصیبشان می​شود در آن فهرست جایی ندارند و برعکس پرفروش​ترین کتاب آن کتاب فروشی تخصصی شعر به کتاب شاعری اختصاص دارد که حداقل این حقیر نقد یا نظر یا حتی معرفی مطبوعاتی کوتاهی هم درباره اش نخوانده بودم.

شگفتی من وقتی بیشتر شد که مسوول آن کتاب فروشی گفت این روزها مشکلی که ما داریم این است که بیشتر مراجعان خواستار خواندن غزل​های نو اند، اما بیشترین مجموعه​هایی که منتشر می​شوند، شعر سپیداند.

جالب این جاست که در اغلب فهرست​هایی که در اینترنت و برخی نشریات منتشر می​شود ، مجموعه​های شاعران کلاسیک سرا حضور ندارند و اگر بر اساس این فهرست​ها بخواهیم نظر بدهیم اکثریت قاطع خوانندگان شعر را خوانندگان مجموعه​های شعر سپید و عمدتاً از دو سه ناشرخاص  تشکیل می​دهند در حالی که تنوع ناشران، گرایش به نحله​های مختلف شعر و نام​های نه چندان مطرح شاعران جوان در این گونه فهرست​ها نادیده گرفته می​شوند.

منظور من این نیست که آنچه به نام پرفروش​ها در برخی از سایت​ها یا نشریات  منتشرمی​شود ،  جعلی یا بی پایه است بلکه معتقدم این گونه فهرست​ها ، بیش تر از این که پایه ای علمی و آماری داشته باشد ، سوگیری تبلیغاتی و برجسته سازی آمارهای چند کتاب فروشی و ناشر خاص است . این که ناشر یا نویسنده ای بخواهد برای اثرش تبلیغ کند البته امری طبیعی است و نمی توان برآن خرده گرفت اما این که بدون در نظر گرفتن همه واقعیت بازار نشر و علایق مخاطبان بخواهیم بخشی از توجه مخاطبان را به حوزه ای خاص و گونه ای از شعر به تمام مخاطبان و همه واقعیت بازار نشر تسری بدهیم ، شکلی از فریب مخاطب است.

آگاه شدن از حقیقت بازار نشر و پخش کتاب بیش از هر گروه و قشری به کار ناشران می آید. آن​ها اگر بدانند به راستی تصوری که از سلایق خوانندگان دارند، در برخی موارد با واقعیت موجود تطابق ندارد. سعی در اصلاح دیدگاه های خود خواهند کرد و فاصله موجود میان تقاضای بازار و عرضه کاهش خواهد یافت به همین دلیل به نظر می​رسد ایجاد سامانه​ای علمی، پویا و همه گیر برای آگاه شدن از  سلایق و علایق مخاطبان  که اولاً سوگیری تبلیغاتی خاصی نداشته باشد و ثانیاً همه بازار کتاب و ناشران فعال را دربرگیرد و ثالثاً به روز و کارآمد باشد ، می​تواند به ناشران، مولفان و خواستاران ادبیات کمک کند.  

52

کد خبر 120262

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار