آمریکا در دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری نقش دایه مهربان تر از مادر را بازی می کند.

درحالیکه منابع خبری منطقه در روزهای اخیر اعلام کردند حریری مانند گذشته دیگر رغبتی به ادامه فعالیت این داداگاه ندارد، سفیر آمریکا در لبنان روز یکشنبه تصریح کرد که این دادگاه همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

پایگاه اینترنتی روزنامه السیاسه چاپ کویت نوشت سفیر امریکا در بیروت تاکید کرده است هیچ گونه توافق دوجانبه یا منطقه ای روند دادگاه بین المللی لبنان را متوقف نخواهد کرد. این در حالی است که همین روزنامه چهار روز پیش اعلام کرده بود در پی توافقی که میان دولت عربستان و لبنان صورت گرفته به احتمال زیاد کابینه حریری از از دادگاه ویژه بین المللی برای رسیدگی به ترور پدرش خارج می‌شود.

با این همه  روزنامه السیاسه چاپ کویت  به نقل از مورا کانلی سفیر امریکا در بیروت  نوشت که او این دادگاه را بسیار مهم خوانده و تاکید کرده است که تحقیق درباره ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان باید به هر نحو ممکن ادامه یابد و هیچ گونه توافق دوجانبه یا منطقه ای روند این دادگاه را متوقف نخواهد کرد. کانلی در اظهاراتی که رسانه های امریکایی نیز آن را پوشش دادند با تاکید بر این که هرگونه دادگاه مظنونان به ترور حریری باید مستقل از اختلاف های میان طرفهای رقیب در لبنان فعالیت کند؛ تصریح کرد دادگاه ویژه لبنان یک نهاد مستقل قضایی است که در یک زمان بسیار مهم در تاریخ لبنان به موجب توافق بین دولت لبنان و سازمان ملل متحد تشکیل شد. 

این نگرش سبب شده تا برخی از روزنامه نگاران لبنانی و کارشناسان آمریکا را مشتاق تر و پیگیرتر از خاندان حریری به خونخواهی پدرشان بشناسند. تاکید امریکایی ها به ادامه فعالیت دادگاه در حالی است که عمده کشورهای منطقه وحتی دولت لبنان به این نتیجه رسیده اند که مختومه شدن این پرونده بیشتر به ثبات لبنان کمک می کند تا مفتوح ماندن آن.

تاثیر توافق پنهان

در همین حال برخی از کارشناسان اعتقاد دارند تلاش های امریکا و اصرار انها بر ادامه فعالیت دادگاه بین المللی نتایج خوبی که در اثر توافق میان سوریه و عربستان بر سر این دادگاه پدید آورده را تباه می کنند. از نگاه این تحلیلگران این برای نخستین بار است که چنین تلاش محرمانه‌ای صورت گرفته  که موجب حل بحران لبنان در خصوص دادگاه ویژه‌ ترور رفیق الحریری خواهد شد. سوریه و عربستان در روزهای اخیر به این نتیجه رسیدند که حکم فرضی این دادگاه هیچ ارتباطی به جنایت ترور رفیق الحریری ندارد بلکه با هدف ضربه زدن به مقاومت است.

این منابع هم‌چنین پیش بینی کردند که بحران مربوط به دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان از طریق برگزای جلسه‌ی کابینه بیش از 15ژانویه یعنی طی دو هفته آینده حل شود و بعد از این جلسه نشست هیات گفتمان ملی پیش از پایان ماه جاری میلادی برگزار شود. 46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =