عادل پیغامی

مقام معظم رهبری (ره) درتدوین الگوی راهبردی اسلامی- ایرانی پیشرفت، چهار عرصه "فکر، علم، زندگی و معنویت" را عرصه های مهم این الگو خواندند و تأکید کردند که این الگو، سندی بالادستی برای همه اسناد برنامه ای و چشم اندازی کشور خواهد بود.

پروژه انقلاب اسلامی که با رهبری امام خمینی (ره) کلید خورد، اثبات کارآمدی و اثر بخشی اندیشه دینی بوده است. انقلاب اسلامی ایران از آغاز تحولات ساختاری و اساسی بسیاری را به وجود آورد و در عین حال گردنه های صعب العبوری همچون جنگ تحمیلی پشت سر گذاشته است. اما امروز به نقطه ای رسیده ایم که باید جامعه سازی و تمدن سازی را با نظم و برنامه ای دقیق تر به پیش بریم. امروز در دهه چهارم انقلاب که به دهه عدالت و پیشرفت نام گذاری شده است، این امر بیش از پیش معنا دار می شود.

الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت قطعاً دارای شاخصه هایی است که در اسلامیت آن خلاصه می شود، چه آنجا که اسلام ناب محمدی مدّ نظر قرار می گیرد و چه آنجا که با ارزش های انقلاب اسلامی و اندیشه های رهبر معظم انقلاب گره می خورد.

در خصوص ایرانی بودن این الگو نیز باید مقتضیات بومی و ارزش ها و مبانی ایرانی را شناسایی کرده پاسخگوی این وجه برجسته مقوله باشیم. در عین حال باید از گستردگی نیز برخوردار باشد و کلیه زوایا از قبیل مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بین المللی را در بر بگیرد و به طور کلی فهرست جامعی از مسائل کشور را پیش رو قرار دهد.

اما نکته قابل توجه این است که الگو، برنامه عمل نبوده و سیاست عملی نیست بلکه با خط کشی و ریل گذاری کلان، برنامه های سیاستی را به سمت دلخواه سوق می دهد و به موازات آن منجر به برقراری برنامه مفاهمه مشترک بین نخبگان می شود که در نهایت منتهی به پیشبرد اهداف کشور در دهه عدالت و توسعه می شود.

*عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =