گردشگران ایرانی  چقدر به گرجستان سود رساندند؟

دنیای اقتصاد نوشت:بر اساس آمارهای موجود در سامانه وزارت گردشگری گرجستان، این کشور در سال ۲۰۱۶ و پیش از اجرای سیاست لغو روادید برای ایرانی‌ها، پذیرای ۱۴۸ هزار گردشگر ایرانی بوده است، اما در سال بعد و در پی بی‌نیاز شدن توریست‌های ایرانی از دریافت ویزا، این رقم با رشدی ۱۱۸ درصدی به ۳۲۳ هزار نفر رسید.

این روند رو به رشد در سال جاری نیز ادامه داشت و تنها در ماه مارس که درست پیش از وقوع بحران ارزی در کشور بود، ایرانی‌ها با ثبت ۴۱هزار و ۵۸ سفر به گرجستان طی یک ماه، رکوردشکنی کردند. اما در ادامه در پی افزایش کم‌سابقه قیمت ارزهای خارجی و ایجاد محدودیت‌هایی در عرضه آن به مسافران خروجی، این روند رو به رشد تحت‌الشعاع قرار گرفت.

از رشد تعداد سفر ایرانیان به گرجستان در ماه‌های آوریل و مه کاسته شد و برای ماه‌های ژوئن، جولای، آگوست، سپتامبر و اکتبر رشد شدید منفی نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ به‌ثبت رسید. اما با این حال آخرین آمار که مربوط به ماه نوامبر است نشان می‌دهد که در پی ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز کشور و کاهش محدودیت‌های عرضه ارز به مسافران خروجی، روند روبه‌رشد سفر ایرانی‌ها به گرجستان مجددا از سر گرفته شده است. در ماه نوامبر گذشته در حالی تعداد ۱۶ هزار و ۵۴۱ سفر به گرجستان به ثبت رسیده که این رقم در نوامبر ۲۰۱۷ به میزان ۱۳ هزار و ۹۹۰ سفر بوده است. به این ترتیب و در مجموع، در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۷۸هزار و ۸۳۲ سفر از سوی اتباع ایرانی به گرجستان انجام شده و این رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷ به‌میزان ۲۶۹هزار و ۷۷۲ سفر بوده است.

با استناد به گزارش‌های اقتصادی وزارت گردشگری گرجستان که مجموع درآمد ارزی این کشور از گردشگران خارجی در ۶ ماه نخست سال‌جاری میلادی را یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار برآورده کرده، می‌توان چنین تخمین زد که در ۶ ماه نخست ۲۰۱۸ این کشورحدود  ۶۶میلیون دلار از سفر ۱۴۵هزار و ۱۵۹ ایرانی‌ درآمد داشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =