تناقضات بازار مسکن پایتخت/ سکونت ۷۷ درصد پایتخت‌نشینان در خانه‌های زیر ۱۰۰ متر

ایسنا نوشت:‌در شرایطی که ۷۷ درصد مردم تهران در خانه های کمتر از ۱۰۰ متر مربع زندگی می کنند، میانگین متراژ واحدها در پروانه های صادره همچنان بالای ۱۰۰ متر است.

 بازار مسکن شهر تهران به دلیل سوددهی بالا در بخش مسکن لوکس و نیمه لوکس که طی دهه های گذشته وجود داشته با تناقضاتی مواجه شده که هنوز لاینحل باقی مانده است؛ به طوری که با وجود ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران، همچنان روند تولید مسکن تناسبی با الگوی مصرف ندارد.

مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه با بیان اینکه در شهر تهران تقاضا برای واحدهای کوچک و عرضه در واحدهای بزرگ انجام می شود گفت: ۲۳ درصد مردم تهران در خانه های بالای ۱۰۰ متر مربع و ۷۷ متر در خانه های کوچکتر زندگی می کنند. اما همچنان میانگین متراژ واحدها در پروانه های صادره، بالای ۱۰۰ متر مربع است.

مسکن

وی افزود: تقاضا برای واحدهای کوچک و عرضه واحدهای بزرگ، منجر به گرانی شدید و کمبود واحدهای کوچک از یک طرف و و حدود ۵۰۰ هزار واحد خالی در استان تهران شده است.

به گفته روانشادنیا، یکی از راهکارها تغییر الگوی ساخت متناسب با تقاضای مصرف کننده واقعی است. همچنین بانکها، شهرداریها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمنها و تشکلهای حرفه ای، شرایط ساخت واحدهای کوچک متراژ را تسهیل کنند.

همچنین کارشناسان معتقدند؛ عدم توازن بین عرضه و تقاضا به ویژه در شهرهای بزرگ باعث شده تا فایل‌های اجاره کاهش یابد و در این شرایط که تقاضا از عرضه پیشی گرفته، مسکن گران می شود. از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی در اواسط سال ۹۶ باعث شد، تا نرخ اجاره بها افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند و در ادامه نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد که تاثیر خود را در افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن نشان داد.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    17 3
    والا این اسمش بازار نیست و یک عده دلال و مافیای پولشویی در آن فعالیت می کنند که جز به جان هم انداختن مالک و مستاجر به دست عوامل خود که همان بنگاه دارها هستند هیچ کار دیگری ازشان ساخته نیست.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      1 0
      دلالان و محتکران نابودمان کردند
  • US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 3
    سوال اینجاست که چرا مجلس طرح مالیات خانه های خالی را تصویب نمیکند؟
  • US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    19 6
    بازار ملک و مسکن با بزک و آرایش بسیار دلفریب به نظر می رسد ولب به زودی چهره واقعی اش را نمایان خواهد کرد.
  • حمید SK ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 0
    عالی، بالاخره به این موضوع مهم توجه شد. تو اکثر شهرهای بزرگ این پارادوکس هست. علی رغم کوچک تر شدن خانواده ها و تقاضای بالابرای واحدهای کوچک، ولی هنوز قوانین اجازه ساخت آپارتمان های مناسب این افراد را نمیدهد.