حزب اعتماد ملی: جنبش دانشجویی باید تحلیل علمی عاری از افراط‌گرایی ارائه کند

فارس نوشت: حزب اعتماد ملی به مناسبت روز دانشجو اعلام کرد: ۱۶ آذر یکی از نمادهای تاریخ تلاش، کوشش و مقاومت قشر دانشجو به نمایندگی از ملت ایران در مقابل استکبار، استثمار و استبداد است. تاریخ این سرزمین مشحون از بیگانه ستیزی، استبداد ناپذیری و قربانی دادن برای عزت و آزادگی است.

در بخشی از بیانیه حزب اعتماد ملّی که به مناسبت روز دانشجو صادر شده، آمده است:

هر چند در طول ۲۵ سال، جنبش دانشجویی تحولات گفتمانی؛ چون مارکسیسم، لیبرالیسم و اسلامی و تحولات در طریقیت؛ چون میانه روی تا رادیکالیسم را تجربه کرد؛ اما هیچگاه این دو شعار و خواست مرکزی جنبش تغییری نیافت و لذا هر سال که بر عمر جنبش افزوده می‌گشت، رویکرد جنبش نیز تعمیق و تحکیم می یافت.

با پیروزی انقلاب اسلامی که مدعی پرچم داری هر دو خواست جنبش دانشجویی- استقلال و مردم سالاری- بود، بخش اعظم نیرو های این جنبش خود را در وضعیت تحصیل حاصل یافت و بخش دیگر نیز نتوانست تحلیل همسو کننده ای از اوضاع و شرایط سیاسی و اقتصادی و…ارائه کند.

از طرفی دیگر تدابیر حاکمیتی و افراط گرایی بخشی از نیرو های جنبش و نیز نیرو های سیاسی بیرون دانشگاه و به علاوه جنگ و حملات سیاسی و فرهنگی خارجی، بستر تعطیلی دانشگاه و از نفس انداختن جنبش دانشجویی را فراهم ساخت که نتیجه آن تفرق و تشتت در میان نیرو های این جنبش تا سر حد تقابل و رویارویی میان آنان شد. لذا جنبش دانشجویی گرفتار تشتت تحلیل وضعیت و گفتمان و خواست های محوری شد. البته این وضعیت پس از هر انقلابی طبیعی است.

امروز جنبش دانشجویی رسالتی سنگین بر عهده دارد، از یک طرف باید بتواند تحلیلی علمی و مستند و با رویکرد عاری از افراط گرایی از همه ابعاد حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور در حوزه های داخلی و خارجی ارائه کند که این امر با برگزاری نشست های هم اندیشی و همایش های فراگیر میسر خواهد بود. ثانیا باید بتواند مطالبات و خواست های ارزشی، هنجاری و نمادین مبتنی بر فرهنگ دیرین و رویکرد های نوین مردم ایران را شناسایی و انسجام بخشی کند و در مرحله سوم به سازو کار های برون رفت از شرایط حاضر و حرکت به سوی جایگاه مطلوب را مد نظر قرار دهد، که این امر با برساختن گفتمانی نو و راهگشا میسر خواهد شد. چراکه دانشجو مشعل فروزان و چشم و چراغ این ملت است.

۲۱۴۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =