تولید واکسن برای محافظت از زنبورهای عسل توسط محققان فنلاندی

ایسنا نوشت: پژوهشگران فنلاندی، نخستین واکسن را برای محافظت از زنبورهای عسل در برابر بیماری‌های عفونی ارائه داده‌اند.

دانشمندان موفق شدند نخستین واکسن را برای حشرات ارائه دهند و امیدوارند این واکسن بتواند به زنده ماندن بسیاری از زنبورهای عسل کمک کند.این واکسن موسوم به "پرایم‌بی" (PrimeBEE)، برای محافظت از زنبورهای عسل در برابر بیماری "فول‌برود آمریکایی"(American foulbrood) طراحی شده است. فول‌برود آمریکایی، نوعی بیماری باکتریایی است که می‌تواند همه قلمرو زنبورها را از بین ببرد.

واکسن پرایم‌بی، یک واکسن خوراکی است که با محافظت از زنبورها، ایمنی تولید محصول را در سرتاسر جهان نیز تضمین می‌کند."دنیل فریتاک" (Dalial Freitak)، از دانشمندان "دانشگاه هلسینکی" (UH) فنلاند گفت: بیماری و مرگ زنبورهای عسل، تهدید بزرگی برای برنامه جهانی غذا به شمار می‌رود. حتی بهبودی کمی در شرایط زندگی این موجودات، تاثیر قابل توجهی را در مقیاس جهانی به دنبال خواهد داشت. ما مکانیسمی را کشف کرده‌ایم که نشان می‌دهد می‌توان زنبورهای عسل را واکسینه کرد.

بیماری فول‌برود آمریکایی، شایع‌ترین و مخرب‌ترین بیماری در میان زنبورهای عسل است. این بیماری، قابل درمان نیست و می‌تواند قلمروی زنبورهای عسل را به راحتی از بین ببرد.از آنجا که سیستم‌ ایمنی حشرات، پادتن‌ها را شامل نمی‌شود، این واکسن که هنوز در مراحل رشد و پیشرفت به سر می‌برد، بسیار موثر خواهد بود.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =