فیلمی که روی امیر دریادار سیاری تاثیر گذاشت

امیردریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، «سرو زیر آب» را اثری وفادار به واقعیت‌های دوران دفاع مقدس می‌داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره فیلم «سرور زیر آب» گفت: فیلم را اثری خوب و تاثیر گذار می‌دانم. بسیاری از صحنه‌های فیلم درست شبیه واقعیت بود، آنچه درباره شهدا، معراج شهدا و تحویل پیکرها می‌بینیم شبیه به وقایع زمان جنگ بود. کارگردان و نویسنده فیلنامه در مسیری گام برداشته‌اند که در نهایت فیلم شبیه به آنچه در سال‌های دفاع مقدس دیده‌ایم، شده است.

سیاری در جواب این پرسش که آیا زمان جنگ تجربه‌ای مشابه شخصیت‌های فیلم داشته است یا نه گفت: دشمن با کمک استکبار جهانی تلاش می‌کرد به اقتصاد کشور ضربه بزند و از آنجایی که ۹۰  درصد صادرات و واردات ما در حوزه نفت و کالاهای تجاری از مسیرهای دریایی مبادله می‌شوند، آنها سعی داشتند کشتی‌های تجاری ما را مورد هدف قرار داده، بنادر ما را نا امن کنند و اقتصاد کشور را دچار ورشکستگی کنند. به همین خاطر در کمین بودند که کشتی‌های تجاری ما را با هواپیما و موشک مورد هدف قرار دهند. ما در ارتش نیروی دریایی برای آنکه بتوانیم از اقتصاد کشور دفاع کنیم عملیات‌های داشتیم به نام اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش که حدود ده هزار کشتی تجاری و نفتکش را در آن دوران اسکورت کردیم.

این فرمانده ارتش ادامه داد: از این ده هزار کشتی تنها ۲۵۰ کشتی موشک خورد که از این تعداد فقط ۲۵ کشتی از بین رفت که در دنیا چنین آماری نمونه ندارد. چنین آمار حیرت‌انگیزی بدون ایثار و از جان گذشتگی عزیران نیروی دریایی امکانپذیر نبود. در یکی از عملیات‌ها موشک به بُرد راست کشتی که انبار تیرآهن بود اصابت کرده بود و از برد چپ کشتی خارج شده بود. شدت موج برخورد بالا بود و کشتی نیز دچار حریق شده بود و همه سربازانی که در سامانه دفاعی کشتی حضور داشتند بر اثر  موج انفجار اعضای بدن‌شان از هم جدا شده بود. یعنی هرجا مفصلی در بدن بود قطع شده بود و تکه‌های پیکر این عزیزان در دریا پخش شده بود.

او در ادامه گفت: تصور کنید اجزای بدن پانزده انسان در سطح آب بود و ما آنها را جمع کرده بودیم و حالا باید شناسایی می‌شدند. چنین موردی در فیلم «سرو زیر آب» نیز دیده می‌شود که برای شناسایی پیکر برخی شهدا دچار مشکل می‌شوند و چنین مشکلی در زمان جنگ به وفور دیده می‌شد. به یادم دارم از همرزمان شهدا می‌پرسیدیم که فلانی وقتی صبح به عملیات می‌رفت چه کفشی به پا داشت یا در بدنش علامت مشخصه‌ای دارد؟ که به این ترتیب بتوانیم آنها را شناسایی کنیم. این کار بسیار سخت بود و من بارها در زمان جنگ با این مساله مواجه شدم.

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر با بازی بابک حمیدیان، مینا ساداتی، هومن برق نورد، رضا بهبودی، مسعود رایگان و ... روی پرده است و پخش این فیلم با موسسه بهمن سبز است.

۲۴۱۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =