تأثیر رژیم غذایی کالری پایین در درمان دیابت نوع ۲

ایسنا نوشت: پژوهشگران انگلیسی میگویند استفاده از یک رژیم غذایی با کالری پایین در درمان دیابت نوع ۲ تاثیرگذار است.

صدها هزار نفر در سال جدید از کمک‌های "سرویس سلامت همگانی" (NHS) بریتانیا برای مبارزه با چاقی و دیابت نوع ۲ که اقدامی حمایت شده توسط "سایمون استیونز"(Simon Stevens)، مدیر اجرایی این سرویس است، بهره‌مند خواهند شد. اکنون پژوهشگران "دانشگاه نیوکاسل" انگلستان در مطالعه اخیر خود دریافته‌اند اگر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ یک رژیم غذایی دارای کالری پایین را در پیش گیرند، این امر منجر به بهبود حال آنها خواهد شد. بنابراین آنها برای این کار با سرویس سلامت همگانی انگلستان همکاری کردند.

دیابت شیرین نوع ۲(Diabetes mellitus type ۲) که سابق بر این آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین(NIDDM) یا دیابت بزرگسالان می‌نامیدند، نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود. این مسئله در تقابل با دیابت شیرین نوع ۱ است که در آن به دلیل تخریب سلول‌های جزیره‌ای در لوزالمعده با کمبود مطلق انسولین مواجه هستیم.

نشانه‌های کلاسیک این بیماری عبارتند از احساس تشنگی مفرط، تکرر ادرار و احساس گرسنگی مفرط. ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت به دیابت نوع ۲ دچار هستند و ۱۰ درصد دیگر به ترتیب به دیابت شیرین نوع ۱ و دیابت بارداری مبتلا هستند. گفته می‌شود که چاقی دلیل عمده دیابت نوع ۲ در افرادی است که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. از دیگر دلایل آن می‌توان به عدم تحرک، فشار خون بالا، داشتن HDL خون پایین یا تری گلیسیرید بالا اشاره کرد.

در شروع بیماری می‌توان با افزایش ورزش و اصلاح رژیم غذایی دیابت نوع ۲ را کنترل کرد. اگر سطح گلوکز خون با این روش‌ها به اندازه کافی پایین نیامد، ممکن است مصرف داروهایی مانند متفورمین یا انسولین لازم باشد. معمولاً باید به طور مرتب سطح قند خون کسانی که انسولین مصرف می‌کنند، کنترل شود. عوارض ناشی از قند خون بالا می‌تواند شامل بیماری قلبی، سکته‌ها، رتینوپاتی دیابتی که بر بینایی اثر می‌گذارد، نارسایی کلیوی که در آن فرد ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشد و گردش ضعیف خون در دست و پا که ممکن است منجر به قطع عضو شود.

سایمون استیونر در بیانیه‌ای گفت در پیش گرفتن یک رژیم غذایی دارای کالری پایین بهترین راه مبارزه با دیابت نوع ۲ است و این برنامه ای است که ما از سال جدید به طو ویژه به آن خواهیم پرداخت. در طی این برنامه، بیماران یک رژیم مایع که کالری آن بیش از ۸۰۰ کالری در روز است را به مدت ۳ ماه در پیش می‌گیرند و پس از آن طی یک دوره حمایت میزان بهبود بیماری آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این روش ابتدا در ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به دیابت مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

پژوهشگران بر این باورند که یک چهارم شرکت کنندگان پس از در پیش گرفتن این رژیم حداقل ۱۵ کیلوگرم و یا بیشتر کاهش وزن خواهند داشت زیرا در آزمایشی که پژوهشگران اخیرا بر روی برخی افراد مبتلا به دیابت انجام داده‌اند ۸۶ درصد افراد پس از در پیش گرفتن این رژیم بیماری‌شان بهبود یافته بود.پروفسور "روی تیلور"(Roy Taylor) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: این یک گام بسیار مهم است و به افراد اجازه می‌دهد تا با جرات به مبارزه با دیابت بپردازند. این رویکرد پیشتر توسط پزشکان، پرستاران و متخصصان تغذیه مطرح شده بود اما اکنون از آن حمایت شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =